BMW a decis că va lansa celebrul său X5 în varianta fuel cell (FCV), adică propulsat electric cu ajutorul pilelor de hidrogen. Pe țeava de eșapament iese doar apă.
Alianța BMW cu Toyota își arată acum roadele, după ce constructorul auto bavarez a anunțat că va lansa mai multe X5-uri sub formă de FCV în 2022.
Automobilele alimentate cu hidrogen pot juca un rol important în creşterea mobilităţii electrice şi vor deveni o opţiune suplimentară pe termen lung. La fel ca automobilele electrice, modelele alimentate cu hidrogen folosesc un sistem de propulsie electric. Cu toate acestea, ele nu obţin energia de care au nevoie din bateriile de înaltă tensiune, ci o produc direct la bordul maşinii din hidrogen, cu un sistem de pile de combustie (fuel cell). În acest fel, utilizarea tehnologiei inovatoare a hidrogenului poate contribui suplimentar la decarbonizare.
BMW intenţionează deja să ducă dezvoltarea durabilă la un nivel radical nou în modelele sale “Neue Klasse” de la mijlocul deceniului, reducând semnificativ consumul de resurse per automobil. Obiectivul este de a creşte substanţial procentul de materiale secundare (reciclate), cum ar fi oţelul reciclat, materialele plastice şi aluminiul.
Confruntat cu lipsa resurselor naturale şi creşterea preţurilor materiilor prime, BMW consideră acest pas ca o pârghie crucială pentru practici de afaceri durabile şi un imperativ clar de eficienţă.
Vezi și: Țările UE care reduc cu adevărat impactul mașinilor casate asupra mediului
În sistemul de propulsie, ansamblul de pile de combustie al BMW X5 pe hidrogen este alimentat continuu cu hidrogen din rezervoarele CFRP, iar sistemul generează până la 125 kW de energie electrică pentru motorul electric aflat pe puntea spate.
PHEV, REEV, FCV, BEV și EV – scopul final: propulsia cea mai curată
X5-ul pe hidrogen, cunoscut anterior ca BMW i Hydrogen NEXT, ar urma să producă 374 de cai putere.
Nevoile de reciclare sunt deja luate în considerare în proiectarea automobilului – deoarece extragerea materialelor într-o formă foarte pură este o provocare centrală pentru procesele de reciclare actuale. De exemplu, sistemul electric trebuie să fie uşor de îndepărtat, înainte de reciclare, pentru a evita amestecarea oţelului cu cuprul din cablajul automobilului. În caz contrar, oţelul secundar nu mai îndeplineşte cerinţele stricte de siguranţă ale industriei auto. Utilizarea monomaterialelor – de exemplu, pentru scaune – trebuie mărită în mod semnificativ pentru a permite realimentarea ciclului materialelor cu cantitatea maximă.
Un alt aspect-cheie este capacitatea eficientă de demontare. Pentru ca materialele secundare să poată concura pe piaţă, automobilul şi componentele individuale trebuie demontate rapid şi rentabil în vederea reciclării. Condiţiile preliminare pentru aceasta trebuie puse în aplicare la proiectarea automobilului – de exemplu, prin neasigurarea conexiunilor cu adeziv, ci prin proiectarea acestora astfel încât să poată fi detaşate din nou la sfârşitul duratei de viaţă a automobilului şi asigurându-se că diferite materiale nu sunt amestecate între ele.
De cealaltă parte a spectrului, Toyota a lansat noul Mirai și speră să promoveze propulsia pe hidrogen FCV. Jaguar Land Rover, de asemenea, a anunțat că vrea să cumpere astfel de tehnologii testate și să producă mașini FCV.
Avantajul major al mașinilor pe hidrogen este că realimentarea durează doar câteva minute, la fel ca la combustibilii convenţionali.