Northvolt, cel mai important producător european de baterii pentru vehiculele electrice, a solicitat oficial intrarea în faliment.
Decizia vine după o perioadă prelungită de dificultăți financiare, care au culminat cu epuizarea fondurilor disponibile.
Falimentul Northvolt va afecta aproximativ 5.000 de muncitori

Înființată în 2016, compania scandinavă a fost multă vreme considerată un pilon strategic în ambițiile Europei de a concura cu giganții asiatici ai bateriilor. Reușise să obțină în jur de 13,8 miliarde de euro de la guverne și investitori. Însă, cererea slabă pentru vehicule electrice, parțial legată de reducerea sau eliminarea subvențiilor de stat, a determinat unii investitori să reducă finanțarea.
Astfel, s-a ajuns în situația ca acum Northvolt să anunțe că nu a reușit să asigure resursele financiare necesare pentru a-și continua activitatea în actuala formă. Drept urmare, a solicitat falimentul în Suedia. În aceste condiții, un administrator judiciar va fi desemnat pentru gestionarea procesului de vânzare a activelor și soluționarea datoriilor Northvolt.
Situația îi afectează în mod direct pe cei aproximativ 5.000 de angajați, care se confruntă acum cu un viitor incert. Reprezentanții companiei au transmis că vor colabora cu autoritățile și cu sindicatele ca să ofere sprijin lucrătorilor în urma acestei schimbări dramatice.



Decizia de a depune cererea de faliment survine după o perioadă prelungită de dificultăți financiare, care au culminat cu epuizarea fondurilor disponibile. În luna noiembrie 2024, cei de la Northvolt au depus o solicitare de protecție împotriva falimentului în SUA, conform capitolului 11, deoarece căuta să strângă mai multe fonduri și să se restructureze. La scurt timp, însă, CEO-ul Peter Carlsson și-a anunțat plecarea.
Considerată un element central în strategia europeană de dezvoltare a industriei bateriilor, Northvolt a fost privită ca o alternativă la producătorii asiatici care domină această piață, precum CATL și BYD. La apogeul său, a furnizat baterii pentru mari producători de automobile, precum Volkswagen, Volvo și BMW. În același timp, își construise o fabrică în nordul Suediei, mizând pe utilizarea energiei verzi pentru producția de baterii. Cu toate acestea, o serie de dificultăți au pus-o în imposibilitatea de a da în funcțiune această uzină.
În 2024, a suspendat extinderea acestei fabrici, care era prima „gigafactory” de baterii autohtonă din Europa. Pentru a-și menține viabilitatea, Northvolt a recurs la măsuri drastice de reducere a costurilor. Astfel, a disponibilizat 1.600 de muncitori și stabilise un plan de restructurare care urma să fie finalizat până la sfârșitul lunii martie 2025.