România a coborât șase poziții în cea de-a patra ediție a studiului anual „EV Charging Index”, care este realizat de Roland Berger.
Astfel, țara noastră ocupă în 2023 locul 25, cu 39 de puncte dintr-un total de 100 posibile. În ediția anterioară a acestui studiu, realizată în vara anului 2022, România ocupa locul 19, cu 40 de puncte.
Lider în acest top este China, cu un total de 82 de puncte, urmată de Germania (74), SUA (73), Țările de Jos (69) și Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de țări incluse în clasament au înregistrat o creștere a indicelui comparativ cu ediția anterioară. Mai multe evenimente recente de pe piața e-mobilității au contribuit la această evoluție, atât pe plan local, cât și internațional.
Studiul „EV Charging Index” analizează tendințele în sectorul electromobilității. Acesta acoperă 30 de piețe din 5 regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date și unui sondaj de piață. Anul acesta au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate.
EV Charging Index: în China s-au vândut cele mai multe mașini electrice
Mobilitatea electrică a atins un nivel record, atât la nivel internațional, cât și în România. Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid pe plan local, acestea atingând anul trecut o pondere de 13%, aproape de nivelul înregistrat la nivel global (16%).
„Evoluția favorabilă de pe piața locală s-a datorat în mare măsură programului Rabla Plus. România oferă în prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziția de mașini electrice”, a declarat Dragoș Fundulea, e-mobility expert în cadrul Roland Berger România.
Același raport evidențiază și la nivel global o accelerare a fenomenului mobilității electrice. Astfel, în 2022, s-a înregistrat cel mai mare număr de mașini electrice vândute la nivel mondial, în ciuda fluctuațiilor prețurilor energiei în unele piețe, cu Norvegia având cea mai bună performanță.
Cota de piață a vehiculelor electrice și hibride a fost de 87% în anul precedent, conform datelor studiului. Locul al doilea este ocupat de Suedia, unde vehiculele electrice și hibride au atins o cotă de piață de 60%, în timp ce podiumul este completat de Olanda și de Germania, fiecare cu o cotă de piață apropiată de 40%.
În decursul anului 2022, cele mai multe vehicule cu emisii zero au fost vândute în China (5,9 milioane de unități). Consumatorii chinezi pot acum să aleagă din peste 300 de modele de vehicule electrice sau hibride și se estimează că diversitatea acestora va crește și mai mult în perioada următoare. Specialiștii estimează că, în 2030, peste jumătate din totalul mașinilor vândute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride, potrivit studiului EV Charging Index.
Infrastructura de încărcare trebuie să accelereze ritmul de expansiune
Creșterea recentă a vânzărilor de mașini electrice și hibride a stimulat piața stațiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Rețelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă. Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinația celor două a făcut ca încărcarea vehiculelor electrice la stațiile publice de încărcare să fie mult mai convenabilă în 2022 decât înainte.
„La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul stațiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, față de 21% pe plan global și 158% față de cele mai dezvoltate trei țări din punct de vedere al infrastructurii electromobilității”, a declarat Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România.
România s-a angajat, prin Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), să tripleze numărul actual de stații de încărcare, pana in 2026. Dacă tendința actuală de a instala predominant stații de încărcare rapidă și ultrarapidă continuă, aceasta va oferi un impuls major pieței locale de vehicule electrice.
Conform studiului Roland Berger, în România, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați au declarat că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare, iar 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni. Aceste valori sunt în linie cu media globală, dar sub media celor mai dezvoltate țări.