Reducerea planurilor de producție ale mașinilor electrice este pusă de constructorii auto pe seama cererii scăzute pentru aceste vehicule, ceea ce pune în pericol obiectivele climatice ale Europei.
Dar, ce s-a întâmplat pe piața europeană a BEV-urilor în 2023? Cât de mult reușesc producătorii auto din Europa să atragă piața de volum a acestor automobile?
Cum a evoluat cota de piață a mașinilor electrice în 2023
Cifrele de vânzări de automobile în decursul anului precedent arată că modelele complet electrice au înregistrat o creștere de 28%. De asemenea, peste o treime din total, adică aproximativ 1,5 milioane de unități, aparține piețelor din UE. Cota de piață a mașinilor cu emisii zero a crescut la 14,6% în 2023 față de 12,1% în anul anterior. Creșterea mai lentă a fost determinată de introducerea în 2020 și 2021 a unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2.
Atunci când vorbim de vânzările pe mărci, cota vânzărilor de BEV-uri a stagnat în cazul unor constructori, așa cum este cazul marilor grupuri auto Volkswagen și Stellantis. Totodată, în cazul unor producători precum Renault, Ford, JLR, vânzările de electrice au scăzut. La nivel global, Europa se află în urma Chinei, unde BEV-urile au reprezentat 24,7% din totalul de automobile comercializate în 2023, ceea ce înseamnă o creștere de 3,4% față de 2022.
În timp ce unii constructori auto occidentali reduc producția de electrice, există o serie de îngrijorări în ceea ce privește livrările de modele de clasă compactă accesibile pe care europenii doresc să le cumpere pentru a impulsiona adoptarea în masă a mașinilor electrice pe piața de volum în 2024.
Constructorii nu reușesc să livreze modele „entry-level” de volum
Stagnarea țintelor de CO2 pentru automobile până în 2025 a permis constructorilor auto să acorde prioritate ofertei limitate de BEV-uri impuse de regulamentul privind emisiile de CO2 în clasa mare premium. Asta, în condițiile în care nu au reușit să livreze în Europa modele accesibile, de volum.
Din 2018, producătorii au lansat doar 40 de BEV-uri de clase A și B comparativ cu cele 66 de modele complet electrice de clase D și E. În prezent, impactul este evident în ceea ce privește diferențele existente între cotele de piață ale automobilelor de clasă compactă și cele de clasă medie pe piețele mașinilor electrice și a celor termice, relatează Transport&Environment.
Segmentul compact a avut o cotă de piață de 37% din totalul vânzărilor în 2023. Cu toate acestea, electricele dețin mai puțin de jumătate din această cotă (17%). În schimb, constructorii s-au concentrat pe vânzarea de modele cu emisii zero de segment D, care au avut o cotă de piață de două ori și ceva mai mare (28%) comparativ cu cele termice din aceeași clasă (13%).
Prin prioritizarea modelelor electrice de clase D și E premium, constructorii încetinesc piața de masă BEV pentru a-și maximiza profiturile pe termen scurt.
Cât costă modelele compacte pe piețele din Europa
Orientarea disproporționată a constructorilor către modele mai mari și mai premium a dus la prețuri mai mare la BEV-uri în Europa. Astfel, în timp ce prețul mediu a scăzut în China cu peste 50% din 2015 încoace, datorită concentrării pe vehiculele electrice de masă accesibile și integrării lanțului de aprovizionare, în Europa, prețul mediu a crescut cu circa 18.000 de euro în același interval.
În momentul de față, în China sunt disponibile 75 de modele electrice sub echivalentul a 20.000 de euro, în timp ce în Europa este doar unul. Prețul mediu în Europa rămâne ridicat chiar și pe segmentele A – 34.000 de euro, B – 37.200 de euro și C – 48.200 de euro.
Aceste tarife ridicate înseamnă că electricele nu sunt competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni deoarece există destule modele convenționale pe motorină disponibile la prețuri mai mici de 20.000 de euro, cum ar fi Citroen C3 sau Skoda Fabia.
În aceste condiții, concentrarea constructorilor europeni pe SUV-uri (54% dintre modelele electrice lansate din 2018), a avut un impact important asupra accesibilității. Asta pentru că aceste vehicule cu profit mai mare au un preț semnificativ comparativ cu modelele non-SUV din segmentele B (+6.100 de euro) și C (+12.100 de euro).
Unii constructori europeni au anunțat că, între 2024 și 2027, vor fi lansate modele compacte mai ieftine, ca Renault 5 și Volkswagen ID.2. Se preconizează, în 2024, vor fi produse sub 50.000 de modele accesibile în Europa, ceea ce este puțin probabil să satisfacă cererea. În aceste condiții, segmentul european compact rămâne larg deschis pentru concurența chineză.