După succesul înregistrat de noul 208 – ce înregistrează vânzări foarte bune la nivel european – și de reacția pozitivă a publicului la noul curent crossover – polivalența lui 3008 atrăgând numeroși clienți din clasele cu dimensiuni comparabile și nu numai -, Peugeot își extinde gama cu încă un astfel de model, denumit sugestiv 2008.
Fiind catalogat drept un crossover urban, noul model al constructorului francez este disponibil începând cu luna iulie a acestui an și în România și beneficiază de un preț de lansare de 11.237 € (cu TVA și primă de casare incluse). În funcție de motorizare și versiune de echipare aleasă, prețul de listă al noului model Peugeot poate ajunge până la 20.050 € cu TVA inclus (cu discount de lansare 1.055 €).
După cum sugerează și denumirea modelului, 2008 este bazat pe platforma lui 208, oferind însă o gardă la sol de 16 cm (+2,5 cm comparativ cu 208) și o gamă mai largă de motorizări. În funcție de echipare, noul crossover poate fi echipat cu inovatorul sistem Grip Control, întâlnit și pe 3008, ce oferă patru programe de rulare în condiții speciale (Zăpadă, Off-Road, Nisip și ESP Off) și poate optimiza tracțiunea celor două roți motrice anterioare pentru a putea traversa în siguranță suprafețele cu aderență precară. Pentru a optimiza funcționarea sistemului Grip Control, aceste modele sunt echipate în dotarea standard cu anvelope M+S cu dimensiunile 215/60 R16 sau 205/50 R17.
Deși ampatamentul a rămas identic cu cel al lui 208 (2.538 mm), lungimea totală a noului crossover de clasă mică Peugeot a crescut până la 4.159 mm, grație consolei spate extinse. În consecință, volumul portbagajului a crescut și el, putând varia între 350 litri și 1.194 litri, în cazul în care se rabatează bancheta.
Interiorul lui 2008 este în mare parte identic cu cel al modelului de clasă mică pe care este bazat, oferind o poziție de condus mai apropiată de lumea turismelor decât de cea a unui off-roader. Poziționarea inovatoare a instrumentarului de bord a fost de asemenea păstrată, crossover-ul francez ducând mai departe organizarea întâlnită și la 208, cu un volan de mici dimensiuni, poziționat mai jos. Sistemul de infotainment este de asemenea același, informațiile fiind afișate pe un display de 7” cu comandă tactilă poziționat în partea superioară a consolei centrale.
Gama de motorizări numără în prezent cinci opțiuni, urmând ca în viitor să fie întregită de încă un propulsor turbo pe benzină 1.2 THP. Disponibil în două trepte de putere, acesta va oferi fie 110 CP și 205 Nm în versiune de bază, fie 130 CP și 230 Nm pentru modelul de top.
Revenind la gama actuală de propulsoare pe benzină, la bază se găsește 1.2 VTi de 82 CP, care s-a dovedit surprinzător de agil în teste, în condițiile în care consumul mediu poate atinge și 5,0 l/100 km. Cea de-a doua opțiune alimentată cu benzină este 1.6 VTi, cotat la 120 CP și 160 Nm, ce promite o accelerație 0-100 km/h în mai puțin de 10 secunde și o viteză maximă de 196 km/h.
Cele mai apreciate motorizări vor fi însă cele diesel, în special versiunea de mijloc 1.6 e-HDi de 92 CP, considerat best-seller în acest segment. Cea mai accesibilă opțiune diesel rămâne propulsorul 1.4 HDi de 68 CP, iar pentru cei care își doresc un comportament dinamic mai viguros, există și o variantă de 115 CP a motorului 1.6 e-HDI. Aceasta dispune standard de o cutie de viteze manuală în șase trepte, toate celelalte motorizări fiind cuplate la transmisii manuale cu cinci trepte. Opțional, versiunea 1.6 HDi de 92 CP poate fi alăturată și unei transmisii automate cu ambreiaj robotizat și șase rapoarte.
Toate variantele de motorizare respectă normele de poluare EURO 5, iar cele diesel e-HDi dispun de sistemul start/stop. În consecință, emisiile de carbon au valori scăzute, variind între 98 g/km în cazul versiunii 1.6 e-HDi de 92 CP cu transmisie automată (ce promite de asemenea un consum mixt de doar 3,8 l/100 km) și 135 g/km în cazul opțiunii 1.6 VTi.
În ansamblu, noul crossover Peugeot are argumente puternice de a se impune într-un segment încă tânăr, care atrage însă tot mai multi clienți din alte clase. Singurul rival de temut vine însă tot din Franța, sub forma noului Renault Captur, iar numeroasele opțiuni de accesorizare ale acestuia ar putea să atragă mult mai bine atenția publicului tânăr. Rămâne de văzut cum își vor motiva alegerile clienții din țara noastră, însă Peugeot chiar are nevoie de succesul lui 2008 atât pe plan local cât și internațional, mai ales că micul crossover nu este o mașină rea deloc.
Foto: Dragoș Savu