Nissan propune un concept revoluționar, ce vrea să schimbe termenul de „rulare”, specific vehiculelor clasice, într-unul mult mai armonios: „alunecare”. Fiind, în fond, un EV extrem de eficient care nu neglijează însă dinamica, BladeGlider duce mai departe o interesantă paradigmă inginerească, materializând o nouă dimensiune pentru plăcerea de a conduce.
Prezentat în cadrul Salonului Auto de la Tokio, care și-a deschis porțile la începutul lunii noiembrie, Nissan BladeGlider este mai mult decât un concept. Deși forma inedită a acestuia pare un studiu de design, creionat special pentru a atrage atenția publicului prezent la salon, caroseria lui Bladeglider a fost proiectată în totalitate din considerente funcționale, pentru a obține un nivel cât mai redus al frecărilor aerodinamice.
Nissan nu este la prima tentativă de acest gen. De fapt, arhitectura trapezoidală a mașinii are deja conotații puternice pentru constructorul japonez, demonstrându-și eficiența în celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans. Poate că prototipul cu propulsie hibridă Deltawing a rezistat doar șase ore pe pistă – fiind implicat într-un accident cauzat de un alt competitor – însă în acest interval de timp a ars de două ori mai puțin combustibil decât orice alt participant. În plus, a demonstrat că poate rula de două ori mai mult pe același set de anvelope, uzura fiind mult mai mică în special la puntea față. Între timp a fost anunțat și succesorul lui Deltawing în competițiile de anduranță, denumit ZEOD RC, care va beneficia de propulsie exclusiv electrică.
Însă, acum Nissan vrea să aducă aceste tehnologii revoluționare și în industria auto destinată publicului larg. Prefigurând un viitor model de serie, BladeGlider frapează prin ecartamentul mult redus al punții față, de numai 1 metru, care contrastează puternic cu spatele mult mai lat, menit să confirme și vizual stabilitatea foarte bună a acestuia. Însă arhitectura radicală a fost desenată în acest mod din considerente pur inginerești, ce țin în special de aerodinamică și echilibru. Având roțile anterioare atât de apropiate, BladeGlider se bucură atât de o rezistență la înaintare extrem de redusă dar și de o manevrabilitate ieșită din comun, în special în virajele rapide, unde distribuţia inedită a maselor pe punți, în raport de 30/70, are un aport important.
Modelată în mare parte după testele din tunelul aerodinamic, monococa din CRFP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) generează o apăsare aerodinamică consistentă, fără a apela însă la eleroane deportante. În consecință, rezistența la înaintare rămâne la cote minime, iar stabilitatea la viteze mari este impecabilă.
Arhitectura trapezoidală a caroseriei determină și o organizare neobișnuită a interiorului. Astfel, habitaclul lui BladeGlider oferă trei locuri dispuse triunghiular, scaunul șoferului fiind central. Comenzile au fost inspirate din domeniul aeronautic, amplificând senzația de planare pe care o transmite prototipul Nissan în timpul rulării.
Când BladeGlider va evolua într-un model de serie, va fi primul Nissan care va folosi motoare electrice integrate în butucul roții. Această soluție oferă o propulsie mult mai eficientă, cu un management independent al celor două surse de putere, îmbunătățind totodată și organizarea spațiului interior.
Pentru alimentarea motoarelor electrice, BladeGlider folosește tehnologia Litiu-Ion a celor de la Nissan, care și-a demonstrat deja eficiența în cazul modelului Leaf. Modelele bateriile sunt montate cât mai jos în zona posterioară a caroseriei, îmbunătățind astfel stabilitatea și manevrabilitatea.
Folosind o filosofie „think outside the box”, Nissan a dezvoltat un EV care simbolizează potențialul aproape nelimitat al propulsiei electrice, punând în balanță emisiile reduse alături de un nivel ridicat al performanțelor dinamice, menită să genereze un sentiment întâlnit tot mai rar în prezent: emoție pură.
Text: Alin Ionescu
Foto: Nissan