Pierre Leclercq este un nume cunoscut în lumea designului auto. Belgianul de 52 de ani licențiat în design de transport a lucrat de-a lungul carierei pentru mărci de renume precum Ford, BMW, Great Wall Motor și KIA, iar din noiembrie 2018 este director de design la Citroën.
Dan Vardie, Paris
Lansarea noului C5 Aircross a fost prilejul ideal pentru editorul AUTOpro, Dan Vardie, pentru a realiza un interviu cu cel care definește limbajul de design al mărcii franceze ca un „IKEA al industriei auto”.
Cum vede Pierre Leclercq rolul culturii în designul auto

Interlocutorul nostru recunoaște că, deși a avut de-a face cu culturi auto diferite, designul rămâne o limbă universală în industrie. Pierre Leclercq spune că ceea ce variază este modul de a înțelege contextul cultural, iar instinctul joacă un rol esențial. „Cultura în materie de design este extrem de importantă, dar trebuie să facem diferența între ceea ce simțim și ceea ce ni se spune. Când am ajuns în China, toată lumea mi-a spus că acolo totul este diferit, dar, nu este chiar așa. În design, există o componentă culturală puternică, dar în același timp designul este și universal. Știm instinctiv, ce este frumos și ce nu este. Evident, acest lucru poate varia, dar nu în mod radical. Există anumite reguli care se aplică pretutindeni. Așadar, cred că e important să nu ne concentrăm prea mult pe diferențe. Ești designer, deci trebuie să te adaptezi, să-ți ascuți percepția și să-ți dai seama ce funcționează într-un anumit context”, a explicat Pierre. Într-o eră în care mașinile devin tot mai complexe, șeful de design Citroën insistă pe ideea de a proiecta mașini care au sens, atât estetic, cât și funcțional și crede în „frumusețea logicii”.
„Important este să găsim un echilibru”
În afară de prezentarea propriu-zisă a noului SUV de dimensiuni compacte C5 Aircross, Pierre Leclercq ne-a vorbit și despre contextul actual, în care la Grupul Stellantis se așteaptă numirea unui nou șef. „După cum se știe, la Stellantis trecem printr-o perioadă în care așteptăm un nou șef. Și cred că, pentru fiecare marcă din grupă, va fi foarte interesant odată ce acesta va fi instalat, pentru că avem o mulțime de proiecte în desfășurare în studiouri. Așa că va fi la latitudinea noului șef să decidă ce vom face și ce nu vom face. Practic, e ca și cum ar intra într-un magazin de jucării și va spune «Oh, da, asta e cool. Asta facem, asta nu. Asta da, asta nu»”.
La Stellantis, multe modele sunt, practic, aceeași mașină, fiind construite pe aceeași platformă. Întrebat cât de dificil îi este, ca designer, să dea o identitate clară fiecărei mărci, fie că vorbim despre Citroën, Fiat, Peugeot sau Opel, Pierre Leclercq ne-a spus: „Ceea ce facem în comun este să decidem arhitectura interioară și diferențele dintre pachetele fiecărui model. Apoi, bineînțeles, stabilim ce vom împărți și ce nu. Ideal, ne-am dori ca publicul să nu vadă că am făcut asta (râde). Într-un grup ca Stellantis sau chiar și înainte, pe vremea PSA, era esențial să împărțim componente pentru că în acest fel economisești mult. Asta e realitatea de azi. Uneori împărțim mai mult, alteori mai puțin, important este să găsim un echilibru în ceea ce facem”.
„Dacă clientul este fericit, și eu sunt fericit”

Ca designer-șef, Leclercq are dificila misiune de a desena mașini care să se alinieze actualului trend în materie de design și care, totodată, să țină cont de nevoile și de preferințele clienților, iar aici nu este vorba numai despre confort. „Am lucrat pentru multe mărci, premium sau nu, în multe țări. Eu sunt asemenea unui actor, care trebuie să joc un rol. Uneori este o comedie, alteori o dramă. La Citroën, rolul meu este să creez mașini pentru o marcă de volum, accesibilă. Dar, nu vreau să fac mașini plictisitoare, ci vreau să fie interesante și atrăgătoare. Pentru că, pentru client, un preț de 20.000 de euro înseamnă mult. El ar prefera să dea 10.000 sau chiar 5.000 de euro. Gândește-te la IKEA. Îi admir foarte mult pe designerii de la IKEA deoarece fac produse populare, funcționale și plăcute. Ai IKEA acasă, dar casa ta nu arată ca a mea. Și eu am IKEA, dar le folosim diferit. Ei bine, eu vreau la Citroën să fac mașini profitabile, dar care să fie accesibile ca preț, competitive și să fie atrăgătoare din punct de vedere estetic. Dacă peste șapte ani voi privi înapoi la istoria lui C3 și voi descoperi că am vândut mai multe exemplare decât generația precedentă, care a fost un mare succes, asta înseamnă că mi-am făcut treaba bine, iar dacă clienții sunt fericiți, și eu voi fi fericit”, a afirmat Pierre Leclercq.
„Trebuie să îmbunătățești în permanență”
Pierre Leclercq spune despre designul mașinilor Citroën că este accesibil, dar atractiv, și vorbește despre filosofia de design a mărcii ca despre un „IKEA al industriei auto”, adică simplu, accesibil, dar cu personalitate. „În ziua de azi sunt atât de multe mașini, care arată la fel. Dacă ne uităm la anii ’70, câte mărci erau? Dar, câte modele? Acum este o competiție mult mai mare, iar dacă reușești, în acest context, să ai un ADN recognoscibil, este mare lucru. Când văd noul C3, cu acea semnătură luminoasă nouă, care face ca mașina să iasă în evidență. Nu seamănă cu nimic altceva pe drum. Am dezvoltat un ADN clar cu C3 și C3 Aircross. Dacă o marcă chineză copiază exact acele trei elemente, vom zice «au copiat Citroën». Dacă ai doar o linie sau doar un element generic, nu este ceva unic. Avem o arhitectură frontală și semnături luminoase unice. Sunt foarte mândru de ceea ce am făcut cu interiorul noului C3. Când am văzut prima dată conceptul acestui model, mi-am zis: «Este ceva ce n-am mai văzut în industrie». Avem un contrast clar între elemente tehnice și forme rotunde, comode, cozy. Practic, avem un interior unic, iar dacă în zilele noastre ai ceva unic în industrie, trebuie să-l păstrezi și să-l îmbunătățești în permanență. La exterior este mai greu să fii unic. Spre exemplu, poți merge spre un look extrem, ca Porsche sau Lamborghini, dar trebuie să decizi unde vrei să te poziționezi”, ne-a mai spus șeful de design al mărcii franceze. Viitorul designului auto, în opinia lui Pierre Leclercq, nu va însemna mai mult, ci mai bine. El pledează pentru o abordare minimalistă, dar inteligentă, în care fiecare detaliu este gândit. „Viitorul este despre a oferi valoare reală, nu doar impresii vizuale”, iar Citroën, cu spiritul său pragmatic, pare perfect poziționat pentru acest tip de evoluție.
Leclercq consideră culoarea un detaliu esențial

Referitor la designul noului C5 Aircross, Leclercq spune că a fost o provocare, dar că rezultatul final este ceea ce și-a propus. „Când am venit în companie, la final de 2018, marca mi-a cerut să schimb stilul, care era «greșit». Personal, nu-mi plăcea ceva, și anume că mașinile erau prea înclinate în sus, „priveau cerul”, mai ales în partea din față. Dacă vrei să rezolvi asta, trebuie să folosești frontalitatea. De aceea, am introdus linii în trepte, care schimbă total atitudinea mașinii și care, împreună cu luminile, creează verticalitate. Legat de aerodinamică, mereu există soluții. Nu este adevărat că doar formele rotunjite ajută la un coeficient aero foarte bun. Depinde de cifrele pe care trebuie să le atingi. Dacă pierzi puțin la partea frontală, poți recupera în alte zone. Este o adevărată provocare din acest punct de vedere, deoarece petreci ore întregi pentru a obține coeficientul corect”, ne-a mai spus Pierre Leclercq.
Culoarea oficială a noului C5 Aircross, denumită Incredible Green, pe care am văzut-o pe conceptul de anul trecut, a fost păstrată pe versiunea de serie, care va fi lansată în toamnă. „Mai țineți minte nuanța de portocaliu fluorescent de pe prototipul Ollie din 2022? O vom folosi din nou, dar nu putem face totul portocaliu. Ce mi-a plăcut la acel portocaliu a fost că avea reflexii de la aproape galben la aproape roz și am vrut să obținem același efect și cu altă culoare, iar verdele a funcționat foarte bine, trecând în lumină de la galben-verzui, la verde-albastru. La salonul auto de la Paris, multă lume a vorbit despre această culoare și ne-au cerut să o producem. Problema este că în producție durează 1,5-2 ani. Dar, cei care se ocupă de C5 Aircross sunt flexibili, așa că am reușit osă o producem într-o serie mică pe careo vom folosi anul acesta, dar și pe viitor. Trebuie, însă, să fii un client special. Pentru că mulți zic: «Îmi place culoarea. OK, ai conduce-o? Da. Bun. Dă-ne 45.000 de euro. Ah, nu… o să o iau pe cea gri ca s-o pot revinde». Asta este realitatea. Cea mai «plictisitoare» piață de culori este India. Deși e o țară colorată, indienii aleg doar mașini albe, gri sau negre, deoarece mașina e o investiție uriașă și vor siguranță la revânzare”, a explicat Leclercq.









Leclercq este un fan al designului retro
Sunt designerii mai puțin liberi acum decât în trecut? Este o întrebare la care Pierre Leclercq a răspuns: „Nu, cred că sunt mai responsabili. În trecut, puteai să faci forme spectaculoase fără să te gândești prea mult la funcționalitate. Astăzi, trebuie să fie mai riguroși, să justifice fiecare decizie. Dar, asta nu înseamnă că noi, designerii, nu suntem liberi pentru că libertatea adevărată vine din constrângeri și când ai anumite limite, devii mai creativ”.
Cât despre poziția lui în legătură cu tema retrodesignului, șeful de design Citroën a spus: „Sincer, am fost întotdeauna mai degrabă împotrivă. De ce ar trebui să ne întoarcem în trecut? Însă, în timp, mi-am schimbat părerea. Poți pur și simplu să pui «bomboane» pe roți, iar clienții vor reacționa «Wow, asta vreau!». Nu există un nu clar în acest sens. La Citroën ar fi una sau două modele potrivite pentru design retro, ca de exemplu 2CV-ul. Ar fi greșit să spunem că nu ne gândim la asta, niciodată să nu spui niciodată… Dar, dacă o faci, trebuie să o faci bine, deoarece cei care iubesc marca noastră ar fi dezamăgiți dacă nu ar fi pe placul lor. În plus, dincolo de stilizare, este important să păstrăm și filosofia din spatele fiecărei mașini”.