AUTOpro
Stiri Prezentari

Premieră mondială Citroen C5 Aircross – Nava amiral a Noului Citroen

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Palais de Tokyo a fost scena lansării navei amiral a flotei Citroen, ultima expresie a unui brand istoric care evoluează către o marcă populară. C5 Aircross este cel mai revoluționar și competitiv SUV compact din grupul Stellantis. AUTOpro are toate argumentele cu care concurează…

Dan Vardie, Paris, Franța

Înainte de a ne arăta noul C5 Aircross, Citroen a prezentat ultima evoluție de design Ami, acel cvadriciclu care în urmă cu câțiva ani impresiona juriul European AUTOBEST câștigând premiul special „A Star is Born”, un premiu care a fost acordat doar de 3 ori în istoria de 24 de ani a Juriului european. Pe atunci, cu excepția AUTOBEST și – normal – Citroen, aproape nimeni nu a crezut în această soluție de micromobilitate… Între timp, atât FIAT cât și Opel au preluat conceptul, iar Thierry Koskas, CEO-ul Citroen ne-a dezvăluit o evoluție de succes a acestui automobil lansat de predecesoarea sa, Linda Jackson. Ca să vedeți cât de repede trece timpul, Koskas a introdus primul „facelift” al lui Ami care ne aduce un nou look, noi culori și chiar o versiune Buggy de serie. Prețurile pleacă de la 7990 Euro ajungând la 9990 Euro la versiunea Buggy Palmeira.

Reclama noului Ami a fost prezentată în avanpremieră mondială și are la bază o nebunie de idee care face ca odată urcată la bordul noului Ami să poți să treci prin trafic „transformând” mașinile din trafic în explozii de confeti! AUTOpro a făcut un interviu în exclusivitate cu Federico Goyret, Chief Marketing Officer la Citroen, care ne-a dezvăluit nu doar cum s-a ajuns la acest scenariu de ficțiune, dar și cum echipa Citroen realizează cele mai nebunești spoturi publicitare – interviul va putea fi citit în exclusivitate în zilele următoare doar pe site-ul nostru, în versiune restrânsă, și în revista tipărită – în versiunea integrală, în următorul număr.

Însă marea noutate este lansarea în premieră mondială a noului C5 Aircross, nava amiral a flotei Citroen. Premiera a survenit într-un moment festiv care a sărbătorit 100 de ani de la „aprinderea” Turnului Eiffel, când Andre Citroen a pus reclama Citroen pe celebrul turn parizian, demonstrând o abilitate de marketing incredibilă într-o perioadă când nici măcar nu exista noțiunea de marketing – cel puțin nu atât de sofisticată așa cum o avem azi. Toată lumea s-a așteptat ca sigla Citroen să strălucească din nou pe Tour Eiffel însă s-a preferat o croazieră pe Senna, Eiffel rămânând cu luminile lui proprii. L-am întrebat pe Koskas de ce nu am avut această plăcere o dată la 100 de ani? „Citroen are un trecut excepțional, inclusiv luminarea turnului cu numele și sigla companiei. Însă mie îmi place să privesc în viitor!” Iar directorul de comunicare, Stephan Cesareo, a completat „astăzi nici măcar nu mai este posibil” sugerând restricții de natură legală, însă nu a elaborat. Precizările făcute de top executivii Citroen vin într-un moment în care mulți din cei peste 750 de invitați la centenarul aprinderii luminilor Citroen comentau că probabil bugetul unei asemenea operațiuni ar fi fost excesiv…

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Momentul a fost însă folosit la maxim pentru a puncta faptul că noul C5 Aircross este aproape identic cu conceptul lansat anul trecut la Salonul de la Paris. Culoarea verde a conceptului numită „Incredible green” a fost păstrată pentru prima serie limitată care va fi lansată în toamnă – când vom avea și primele vânzări ale versiunilor de serie. Pierre Leclercq, Chief Designer al mărcii franceze, ne-a acordat un interviu în exclusivitate absolută pentru a ne spune cum a evoluat limbajul de design Citroen la exterior – unde avem o semnătură luminoasă unică în industrie – deopotrivă la faruri, cât și la stopuri.

Însă dacă exteriorul era deja știut de la conceptul de anul trecut, interiorul a fost prezentat în premieră absolută și vine cu elemente de design noi. „Am plecat de la elemente de mobilă de casă așa cum este o canapea în care dorești să te relaxezi, să uiți de griji!” ne spunea Leclercq, care a arătat cum noul design interior îmbină materiale textile cu ecrane tactile de ultimă generație digitală.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Probabil cea mai spectaculoasă apariție la interiorul noului C5 Aircross este nou ecran de 13” numit „waterfall” inspirat de Tesla, dar evoluat într-o tabletă fluidă, care pleacă de pe planșa de bord – pe care se sprijină – și plonjează pe consola centrală într-un mod unic „a la Citroen”. Interviul exclusiv cu Leclercq îl puteți viziona chiar aici.

Noul C5 Aircross este realizat pe baza platformei STLA Medium, care este folosită de Stellantis și la Peugeot 3008 și Opel Grandland – în fapt, concurenții interni. Apropo de concurență, Koskas vede concurenți modele SUV compacte de la KIA sau Hyundai, dar nu acceptă că DACIA Bigster este un concurent direct! Să remarcăm că noul C5 Aircross are versiuni mild Hybrid, Plug-in Hybrid și EV, în timp ce Bigster nu are decât un mild Hybrid cu care concurează – nu are nici PHEV și nici EV.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Pe de altă parte, noul C5 Aircross nu are full hybrid așa cum regăsim la topul gamei Bigster. De altfel, strategia multi-energy Stellantis din acest segment ne arată că toate cele trei compacte menționate au exact aceleași motorizări și este clar că Stellantis nu ia în calcul un full hybrid. Ca să fie clară diferența, la ora actuală un mild hybrid are o baterie pe 48V de 0,9 kWh în timp ce un full hybrid are o baterie de 1,4 kWh la 220 V. Potrivit producătorilor, un mild hybrid poate rula până la 50% în regim EV în timp ce un full hybrid poate ajunge la 80%! Desigur, cifrele sunt relative pentru că depinde de stilul de condus, de condițiile de drum, etc. Însă este cert că avem consumuri și emisii poluante și de CO2 sensibil mai reduse la versiunea full hybrid – unde Toyota rămâne cel mai redutabil concurent, fiind și primul care a oferit această tehnologie. Dar nici grupul Renault nu stă deloc rău, după cum nici KIA și Hyundai nu sunt departe de performanțele verzi al japonezilor.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Noul C5 Aircross este un C-SUV de 4,652 m lungime (cu 150 mm mai lung decât generația actuală) și 1,902 m lățime, una din cele mai generoase din segment. La fel și ampatamentul, care a fost extins la 2,784 m – cu 60 mm mai lung decât generația actuală, lucru care se traduce printr-un spațiu foarte generos pentru picioarele pasagerilor din spate. Nu am măsurat dacă este mai mult ca la Dacia Bigster, dar este probabil – Bigster fiind mai scurt cu câțiva cm. În schimb, portbagajul de 565 l este ceva mai mic decât cel de pe Bigster. Și la capitolul jante, este mai mare ajungând la 20”, o premieră pentru Citroen.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Așa cum ne spuneau executivii Citroen prezenți la Paris, s-au făcut studii aerodinamice serioase la jante pentru a reduce rezistența aerodinamică, mai ales la versiunea EV. În plus, secțiunile perforate contribuie serios la răcirea frânelor. 

Și la noul C5 Aircross avem clipsuri colorate, mai noua semnătura de design Citroen. Sunt elemente de personalizare cromatică și grafică care oferă o personalitate distinctă fiecărui mașini în parte. Așa cum spunea Leclercq, „cui nu-i place, nici o problemă, nu le folosește!” 

Ambiția Citroen, reafirmată la fiecare lansare de nou model, este să rămână cea mai confortabilă ofertă din segment – o afirmație cu puternice argumente istorice. Astăzi, acest genom important al ADN-ului mărcii, a devenit mai sofisticat. Leclercq ne-a spus că interiorul a fost proiectat ca o cameră de zi „Advanced Comfort Zen”. În noul C5 Aircross, pasagerii trebuie să perceapă că sunt așezați într-o cameră de zi, pe o sofa de catifea – filozofia „Sofa Design”, cu elemente de mobilier și țesături care amintesc de casa proprie, unde te simți cel mai bine. Avem o planșă orizontală, lungă și aerisită acoperită cu material textil la fel ca o sofa reală. Partea inferioară o planșei de bord este acoperită de o țesătură din spumă de calitate – în culori deschise sau închise – care se extinde la panourile ușilor și la scaune.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Lumina ambientală în cabină a evoluat la 8 culori, o altă premieră pentru Citroen. Apropo de culori, planșa de bord și scaunele au puncte colorate care amintesc de clipsurile exterioare. Iar apropo de scaune, sunt proiectate după filozofia „Citroen Advanced Comfort”. Au un efect matlasat, partea superioară a spătarului oferă o „îmbrăcare” a umerilor oferind și suport lateral reglabil electric – tot în premieră la Citroen. Un sistem pneumatic permite adaptarea la silueta fiecărui pasager. Scaunele față din noul C5 Aircross au reglaje pentru 10 poziții, cu funcție de încălzire, ventilație și masaj care oferă 5 programe diferite! Și bancheta spate este realizată în aceeași filozofie, cu posibilitatea de înclinare a spătarului între 21 grd și 33 grd pentru o poziție ideală, utilă pentru călătoriile lungi. La nivelurile de echipare superioare, avem și încălzire în scaunele din spate.

În fine, a treia componentă a confortului unic oferit de Citroen C5 Aircross este suspensia Advanced Comfort” care oferă „Progessive Hydaulic Cushions”! Adică absoarbe imperfecțiunile drumului oferind celebra senzație de „covor magic”! În față există chiar două amortizoare progresive, unul pentru compresie și altul pentru revenire.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Cu această soluție, inginerii francezi ne spun că se asigură elasticitate și confort fără egal în cazul micilor neregularități ale drumului, fără a compromite confortul pe un drum accidentat. Tehnic vorbind, spre deosebire de amortizorul convențional care absoarbe energia și reduce confortul eliberând o parte din aceasta sub formă de șoc, opritorul hidraulic progresiv absoarbe și disipează această energie. 

Nu lipsește nici sistemul cu recunoaștere vocală „Hello Citroen” cu care se poate lansa sistemul de navigație, selecta un post de radio memorat sau un apel telefonic. Noul C5 Aircross primește Chat GPT așa cum există deja pe Peugeot 3008 și Opel Grandland. Vorbind de high-tech, avem și un head-up display extins. Indiferent de opțiuni avem un ecran digital de 10” în câmpul vizual șoferului, personalizabil – cum de altfel este regula în acest segment. Head-up display-ul are dimensiuni mai mari decât la generația actuală, cu o proiecție high definition pe parbriz. Evident, se poate regla pe înălțime și poate fi personalizat să afișeze ce dorește cel aflat la volan. În fine, noul Citroen C5 Aircross are tehnologia Matrix LED la faruri, tehnologie care a fost pionierată cu mult succes de Opel cu mulți ani în urmă.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Noul C5 Aircross are cea mai completă gamă de sisteme de asistare la rulare și parcare din toată istoria Citroen. De exemplu, pachetul Drive Assist 2.0 permite conducerea autonomă la nivel 2. Asta presupune schimbarea semiautomată a benzii de rulare, disponibilă de la 70 km/h în sus, alertă la trafic din spate, cameră video de supraveghere a șoferului, detectarea unghiului mort. Sistemele VisioPark și VisioPark 360 constă în 8 senzori de obstacole plus o cameră pentru mersul înapoi și ajunge la 4 camere pentru sistemul superior. 

Nu vom intra acum în toate detaliile propulsiilor pentru că o vom face pe îndelete la primele teste. Amintim că versiunea C5 Aircross Hybrid 145 CP are un motor de 1,2 l și 136 CP la care se adaugă un motor sincron electric de 9kW alimentat de bateria de 0,9 kWh / 48V. Acest sistem mild hybrid conduce la o scădere cu 15% a consumului și a emisiei de noxe prin comparație cu un motor clasic ICE. Soluția plug-in hybrid de 195 CP oferă o autonomie WLTP EV medie de 86 km și puțin peste 100 km în ciclu urban. În total, avem o autonomie de 850 km. Bateria de 21 kWh este plasată sub podea pentru a nu influența capacitatea portbagajului. Încărcarea se poate face în regim AC la 7,4 kW în 2 h 55 min.

Evident, cea mai așteptată este versiunea EV, ce oferă o autonomie de până la 680 km. În versiunea standard range avem un motor electric de 210 CP și o baterie de 73 kWh care ne asigură o autonomie WLT de 520 km. Versiunea long range are un propulsor de 230 CP și o baterie de 97 kWh care ajunge la o autonomie de 680 km. Poate fi echipat și cu pompă de căldură care asigură temperatura potrivită în habitaclu consumând mai puțină energie decât sistemele tradiționale. Are o capacitate de încărcare AC de 11 kW care presupune 4h 30 min sau 30 min la încărcare DC fast charge 160 kW – 20%-80% – pentru versiunea standard. În cazul bateriei de 97 kWh este de nevoie de 6h30 min la încărcare AC 11kW, respectiv 27 min la DC fast charge 160kW – 20%-80%. În fine, această versiune va beneficia de tehnologia V2L.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

La evenimentul din Paris, gazdele noastre ne-au spus că cele două baterii sunt asamblate în fabrica de la Rennes unde se produce mașina și au admis că celulele pentru baterii vin de la joint venture-ul ACC, fiind importate din China. Thierry Koskas a afirmat pentru AUTOpro că celulele pentru bateria mare vor fi cele cercetate și dezvoltate de ACC ca primele celule de baterii europene. Însă a admis că pentru moment acest celule nu sunt gata pentru industrializare, afirmând că până la momentul intrării în fabricație a acestei versiuni, acest lucru se va împlini. AUTOpro, pe baza tuturor informațiilor veridice, a aflat că la ACC sunt probleme cu realizarea celulelor proprii pentru a fi industrializate și deocamdată nici un executiv nu poate confirma o dată certă…

Este evident că nava amiral Citroen este un automobil destul de sofisticat, departe de ideea de esențial pe care o promovează DACIA. Toate argumentele le regăsiți în cele scrise mai sus în acest editorial. DACIA a realizat un studiu pe cumpărătorii de mașini compacte pentru a vedea ce li se pare esențial și – mai ales – ce nu. Pe baza acestui studiu, DACIA a construit ADN-ul esențial pentru Bigster. Citroen se declară un concurent al Dacia, însă nu a s-a uitat la rezultatele studiului Dacia – așa cum a declarat sub condiția anonimatului un top executiv francez. În schimb, producătorul francez afirmă că are o istorie și o anumită legitimitate în acest segment, plecând de la Xsara Picasso – lansată în 1999 – considerat un precursor al lui C5 Aircross. Acum, în ce măsură un monovolum are o legătură directă cu un SUV – evident, în afară de faptul că aparțin segmentului compact – este o discuție… Același executiv mai declara pentru AUTOpro că Citroen nu are totuși aroganța de a se autodeclara un competitor de tradiție în zona C-SUV. Același executiv ne-a spus că Citroen și-a făcut propriul studiu pentru a vedea ce a fost bine și ce nu a fost ok la prima sa generație a SUV-ului din segment, primul C5 Aircross lansat în 2018. Însă nu a dorit să ne spună ce a relevat acest studiu…

Oficial, nici un executiv nu a dorit să vorbească despre poziționarea de preț a noului C5 Aircross. Koskas a spus că este prea devreme, iar un alt executiv ne spunea că mai sunt de vândut stocurile cu actuala generație și un anunț ar perturba acest proces. Koskas a declarat că undeva în iunie vom cunoaște prețurile… Însă AUTOpro a discutat cu un număr de executivi CITROEN sub condiția anonimatului și a aflat cea mai probabilă poziționare. Noul C5 Aircross va deveni cel mai ieftin C-SUV din familia Stellantis care plasează Peugeot 3008 în vârful piramidei segmentului, urmat de Opel Grandland. Până aici era de așteptat, acum este confirmat. Dar cum va fi poziționat față de Bigster? Chiar dacă „oficial” nu sunt concurenți direcți… Potrivit tuturor informațiilor adunate, noul C5 Aircross va pleca de la sub 30.000 Euro, poate chiar și cu 2.000 Euro în minus. Dacă este să comparăm cu mild hybrid-ul lui Bigster, noul C5 Aircross are cel puțin 5.000 – 6.000 Euro în plus față de concurentul său „indirect”.

Premiera mondiala noul Citroen C5 Aircross

Însă dotarea cu care vine C5 Aircross este una superioară celei de pe Bigster. Cei de la DACIA vor argumenta ca Bigster are tot ce este esențial în timp ce Citroen își va promova dotarea în linie cu ADN-ul firmei. Este esențial confortul la bordul mașinii? Bineînțeles. Are Bigster mai puțin confort decât C5 Aircross? Depinde pe cine întrebi și – mai ales – cât de mare / sesizabilă este această diferență? Tentația de a aduce cât mai multe dotări din inventarul Stellantis este una firească, doar că trebuie temperată cu mult curaj de cel care ia deciziile, adică CEO-ul companiei. DACIA a avut curajul să o facă și are succes. Astăzi Citroen nu o face, dar are o evoluție de vânzări bună după cum afirmă Koskas. În cele din urmă, a fi concurent cu DACIA nu înseamnă să faci ce face DACIA. Până la sfârșitul acestui an vom avea o imagine clară nu doar a poziționării de preț, dar și primele rezultate de vânzări pentru C5 Aircross și pentru concurenții săi…  

Totuși, noul C5 Aircross are un apeal de piață mult mai larg. Oferă un plug-in hybrid redutabil și un EV la fel de interesant. Cu aceste propulsii la prețuri competitive, noul C5 Aircross are șanse să vândă foarte bine. Dacă vreți o comparație cu realitatea vânzărilor lui C3, peste 30% din vânzări sunt EV! Noi am testat cu atenție versiunea plug-in hybrid Opel Grandland – tehnic identică cu cea de la noul C5 Aircross – și am rămas foarte impresionați, oferind o autonomie EV suficientă pentru naveta zilnică a peste 95% din cei care fac această navetă zilnică. Iar pentru drumuri lungi, o autonomie de 850 km este – pe moment – mai mult decât suficientă. De ce pe moment? Pentru că atunci când Geely, BYD și alți producători chinezi vor introduce noua tehnologie de tip extended ranger, care oferă autonomii EV de 200 km și autonomii totale de 1300 km și chiar peste, atunci lucrurile se vor complica nu doar pentru Citroen, dar și pentru mulți producători europeni. După cum se vede, concurența se înăsprește, dar noul C5 Aircross este bine dotat – mai ales la propulsiile PHEV și EV – și va concura cu argumente pentru a urca în topul clasamentelor europene al acestor motorizări.

Articole similare

Leapmotor ar putea construi vehicule electrice în Germania sau în Slovacia

Mihai Morcovescu

Pininfarina AutonoMIA, exponentul mobilității viitorului

Filip Sîrbu

Alfa Romeo Junior Veloce debutează cu noul motor electric de 280 CP

Mihai Morcovescu