AUTOpro
Generale Interviuri Stiri

Interviu exclusiv cu Gaetano Thorel, directorul Fiat în Europa: „Este momentul nostru. Începe renașterea Fiat în Europa”

Am profitat de prezența la Torino cu ocazia testelor internaționale ale noului Fiat Grande Panda Hybrid și am stat de vorbă cu Gaetano Thorel am avut ocazia unui dialog sincer și aplicat cu Gaetano Thorel, unul dintre liderii de marcă ai grupului Stellantis.

Într-un moment de cotitură pentru industria auto, în care provocările electrificării, presiunea reglementărilor și apariția jucătorilor asiatici redesenează harta pieței.

Cu o carieră de peste două decenii în industria auto, Thorel nu este doar un executiv experimentat, ci și un fin observator al tendințelor globale și un susținător al valorii emoționale pe care o poate aduce un brand cu rădăcini profunde precum Fiat.

Dan Vardie, Torino, Italia

Gaetano Thorel: „A sosit timpul Fiat”

Thorel

Într-un peisaj auto în permanentă schimbare, Fiat pare să-și fi regăsit vocea și direcția. Sub conducerea lui Gaetano Thorel, misiunea este clară: revenirea în prim-plan cu o ofertă relevantă, accesibilă și profund conectată la realitățile pieței. Iar Grande Panda este doar începutul.

În calitate de director al mărcii Fiat în Europa, el se află în centrul strategiei de relansare a mărcii, într-un context în care gigantul auto din care face parte constructorul torinez caută să mențină ADN-ul emblematic al modelelor italiene, dar să le adapteze cerințelor unui public european tot mai preocupat de sustenabilitate, tehnologie și accesibilitate.

Am discutat cu Gaetano Thorel despre identitatea mărcii pe care o conduce, despre provocările pe care le aduce concurența din China, despre rolul simbolic al unor modele precum Grande Panda sau noul 500 Hybrid, dar și despre filosofia din spatele deciziilor comerciale și strategice. A fost un dialog în care planul tehnic s-a împletit cu pasiunea pentru automobilul „cu suflet”, acel element intangibil care, în opinia sa, nu poate fi replicat de nici o fabrică și de nici un algoritm.

Italian autentic, cu o carieră solidă în industria auto și o viziune pragmatică, Thorel pare acum mai optimist ca oricând. Întâlnirea noastră a avut loc într-un moment cheie pentru marcă: lansarea noului Grande Panda, un model care semnalează începutul unei relansări mult așteptate.

Cu un zâmbet discret și o energie reținută, Thorel a vorbit deschis despre cât de importantă este această perioadă pentru Fiat: „Este un moment crucial pentru noi. Am trecut printr-o etapă dificilă anul trecut, odată cu închiderea liniei Caroline și provocările legate de conformitatea GCRB, Fiat în Europa a fost redus, practic, la Pandina pentru Italia, 500 electric și 600, care și el suferea din cauza limitărilor de producție. Nu a fost ușor. A fost, metaforic vorbind, un travers desertul pentru rețeaua noastră de dealeri și pentru întreaga echipă”.

Optimismul lui Gaetano vine din ceea ce urmează: „Acum însă, vedem un viitor diferit. A sosit timpul Fiat. Am lansat Grande Panda electric în ianuarie, urmată de versiunea hybrid, iar spre final de an vine și transmisia manuală. Tot atunci va apărea și 500 Ibrida, produsă la Mirafiori, ceea ce, pentru Italia, are o încărcătură simbolică uriașă. E ca și cum aduci copilul înapoi acasă”.

Aceste lansări nu sunt singulare, ci parte a unui plan amplu de revitalizare. „În următoarele 12-18 luni, portofoliul Fiat va fi complet din nou, unul dedicat mobilității urbane: Topolino, 500, Panda, Grande Panda, 600 și alte două modele gândite ca vehicule de familie. Este momentul nostru. Începe renașterea Fiat în Europa”.

Când vine vorba despre producția Grande Panda, am dorit să clarific dacă modelul va fi fabricat doar în Serbia, iar Gaetano ne-a lămurit: „Da, pentru Europa, producția va fi concentrată într-o singură fabrică, și anume cea din Serbia. Este adevărat că transmisiile sunt produse aici, la Torino, dar asamblarea finală a mașinii se face acolo. Mulți au înțeles greșit pentru că nu au fost atenți la prezentare”.

„Electromobilitatea a fost demonizată în ultima vreme”

În continuare, am vrut să aflu dacă Fiat a anunțat deja numărul de comenzi pentru versiunea electrică a lui Grande Panda. Jovial cum îl știm, Thorel a zâmbit și a oferit o perspectivă interesantă asupra contextului: „Nu mă uit neapărat la cifre absolute, ci la pondere. În acest moment, aproximativ 20% dintre comenzile pentru Grande Panda sunt pentru versiunea electrică, restul de 80% merg spre varianta hybrid. Fără versiunea termică pură, acesta e mixul actual”.

În mod firesc, comparația cu alte branduri din grup nu a întârziat să apară, mai ales când Citroen raportează un procent de 30% pentru BEV-uri (Vehicule Electrice cu Baterie). Însă, Thorel oferă imediat o explicație logică:
„Trebuie să ne uităm la specificul fiecărei piețe. Citroën e marcă franceză, iar în Franța ponderea electricelor e de 13-14%. Fiat este profund italian, iar în Italia electricele reprezintă sub 5% din piață. Asta explică diferențele”.

Curiozitatea jurnalistică m-a făcut să abordez și problema stagnării pieței de electrice în Italia, mai ales că în trecut, un program guvernamental a fost epuizat în doar câteva minute. Ce se întâmplă acum? „Sunt două mari cauze”, explică Thorel. „În primul rând, puterea de cumpărare a familiilor italiene este scăzută. Mai ales în sud, multe familii au o singură mașină, care trebuie să îndeplinească toate funcțiile – de la naveta zilnică până la drumuri lungi, de vacanță. Iar infrastructura nu este încă la nivelul necesar pentru ca o electrică să fie o opțiune viabilă. În al doilea rând, costul energiei electrice este foarte mare în Italia. În stațiile de încărcare rapidă, un kilowatt costă aproape un euro. Când faci calculele, descoperi că nu prea merită. Și mai este ceva: în presa italiană, electromobilitatea a fost demonizată în ultima vreme. Mulți se întreabă dacă fac alegerea corectă cumpărând un vehicul electric”.

Concluzia lui Thorel este clară: „Electrificarea a fost impusă de sus, prin reglementări, nu cerută de consumator. Spre deosebire de alte inovații tehnologice, telefoanele smart sau televizoarele LCD, unde schimbarea a venit din dorința clientului, aici impunerea a creat rețineri. Va fi nevoie de timp, iar soluții mai accesibile, precum Panda Electric, sunt un pas important”. În privința programelor guvernamentale de sprijin, lucrurile par blocate. „Ultimul program a durat două zile. De atunci, nimic. Se vorbește că s-ar putea găsi 500-600 de milioane de euro pentru relansare, dar condiționat de venitul familiei, ceea ce limitează mult accesul”.

Noul Grande Panda, etalonul succesului Fiat

Dialogul s-a îndreptat apoi către percepția publicului în privința motorizărilor diesel, un subiect sensibil în ziua de astăzi: „La clasa mică, dieselul este practic dispărut. Nu mai există cerere. În schimb, la mașinile din segmente mai mari, precum SUV-urile premium, dieselul încă are locul său. Totuși, noile reglementări fiscale pentru mașinile de firmă favorizează puternic hibridele plug-in. Diferența de beneficii fiscale este uriașă”.

Am încercat să aflu dacă Fiat are în plan introducerea unei versiuni plug-in hybrid pentru Grande Panda, însă răspunsul lui Thorel nu-i va mulțumi pe fanii acestui sistem: „Nu. Cel puțin pe termen scurt, nu are sens. Costurile sunt prea mari, iar prețul final ar fi inaccesibil pentru publicul-țintă. În segmentul B, mixul este clar: electric, hibrid și versiuni termice cu transmisie manuală. Accesibilitatea este esențială. Clienții vor ceea ce își pot permite”.

În ceea ce privește abordarea Stellantis privind tehnologiile hibride, a fost remarcată absența sistemelor full-hybrid în portofoliul grupului. În timp ce există clar motoare cu combustie internă, mild-hybrid, plug-in hybrid și pur electrice, tehnologia hibridă clasică pare să lipsească cu desăvârșire. Aceasta a fost o surpriză, având în vedere importanța acestui segment pentru alți constructori. Gaetano Thorel ne-a spus că această decizie ține de strategia generală a grupului Stellantis, iar domeniul complet al tehnologiei hibride depășește strict aria Fiat. Astfel, deciziile legate de implementarea tehnologiei full-hybrid nu aparțin doar unei singure mărci, ci sunt parte din planul amplu al întregului grup.

Thorel subliniază că fiecare marcă din Stellantis beneficiază de aceleași instrumente, platforme și module, iar responsabilitatea fiecărei echipe este să construiască automobilul perfect pentru clientul-țintă, adaptând ADN-ul mărcii respective. „În cazul Fiat, platforma și instrumentele disponibile sunt considerate cele potrivite pentru a crea modele care să corespundă nevoilor clienților pe care îi vizează”.

Un exemplu concret al acestui succes este noua Grande Panda, pe care o consider cea mai fidelă interpretare a ADN-ului unui brand în cadrul grupului Stellantis. În opinia mea, acest model reușește să exprime cu mai multă forță spiritul Fiat, chiar mai bine decât alte branduri din grup, cum ar fi Citroen sau Opel. Thorel susține această apreciere și subliniază rolul decisiv al managerului de proiect Danila, care a reușit să transforme viziunea clară a lui Olivier într-un automobil de succes. Echipa a reușit să insufle modelului acea esență autentică a mărcii Fiat, care se regăsește și pe noul cvadriciclu Topolino ce poartă și el ADN-ul Fiat în mod evident.

În ceea ce privește performanța comercială, Topolino se dovedește un succes răsunător pe mai multe piețe europene – Italia, Franța, Germania, Olanda și Spania – unde deține cote semnificative de piață. În Italia, de exemplu, este lider cu 40% din segmentul cvadriciclurilor, iar în Franța ocupă poziția secundă, după C3. Popularitatea sa este vizibilă chiar pe străzile orașelor, un indicator clar al interesului crescând pentru acest segment, care deschide o poartă accesibilă către mobilitatea electrică.

Mai mult, acest succes nu afectează negativ alte modele din portofoliul Stellantis, cum ar fi C3, ceea ce confirmă o strategie inteligentă de diferențiere și complementaritate între produse. Astfel, Topolino a devenit o miză câștigătoare, atât din punct de vedere al volumelor, cât și pentru imaginea mărcii Fiat.

„EV-urile și hibridele nu vor concura între ele, ci vor aduce volume adiționale de clienți”

Pe tema modelelor cu tracțiune integrală, este de mirare faptul că versiunea 4×4 a lui Grande Panda nu a făcut parte din programul inițial, deoarece reprezintă un atu major al mărcii torineze. Gaetano Thorel spune că, deși acest model are o valoare percepută foarte ridicată, realitatea vânzărilor indică un mix redus, sub 5% din totalul Panda comercializate în ultimii ani. Astfel, decizia de a nu include de la început o versiune 4×4 a fost determinată de constrângeri economice și de priorități în dezvoltarea produselor, fiind nevoie de un buget clar pentru a susține un astfel de proiect. În acel moment, fondurile dedicate Fiat în cadrul Stellantis nu au permis acest lucru.

Totuși, Thorel recunoaște dorința pentru un Panda 4×4, iar italienii încearcă să găsească modalități de a-l aduce pe piață, chiar dacă accesul este dificil. El descrie această situație astfel: „am încercat să intrăm pe ușa din față, dar am fost nevoiți să încercăm pe fereastră”.

Pe piața europeană, în special pe cea din România, Dacia Duster este singurul model cu tracțiune integrală bine vândut în acest segment, cu un procent de aproximativ 60% în țară și o medie între 20-25% la nivel continental. Aceasta accentuează potențialul pe care l-ar putea avea Panda 4×4, mai ales dacă designul și imaginea vor continua să fie la fel de atrăgătoare ca până acum, captând nu doar interesul italienilor, ci și pe cel al altor clienți din Europa.

Referitor la competiția dintre producătorii europeni cu cei chinezi, Gaetano Thorel oferă o perspectivă echilibrată: „Eu cred că competiția este unul dintre cele mai bune lucruri în orice industrie, pentru că te împinge să te compari, să te îmbunătățești și, în cele din urmă, să înveți. Mă gândesc la asta așa: acum 20 de ani, când amândoi eram în această industrie, Toyota tocmai intra în Europa. Îmi amintesc perfect aceeași discuție, și anume că Toyota vine și va distruge toate mărcile europene. În realitate, Toyota a adus o perspectivă diferită, a împins producătorii europeni și americani să se îmbunătățească și și-a găsit propriul spațiu. Pentru mine, competiția este întotdeauna bună atâta timp cât este corectă. Când te uiți la costurile de producție și subvenții, situația nu e întotdeauna corectă. Cu toate acestea, ultimul judecător este clientul. Cred că poți copia sau îmbunătăți multe lucruri, inclusiv tehnologia și cifrele celebre pe care le-ai menționat, dar ceea ce nu poți copia este moștenirea, sufletul mașinii, partea intangibilă. De aceea este și mai important să oferim clienților mașini cu suflet, cu moștenire. De aceea Grande Panda, 500, Pandina au o semnificație în mintea clienților și acest lucru este cel mai important tezaur pe care trebuie să-l protejăm și să-l dezvoltăm. Apoi clientul decide. Ce putem face este să oferim cel mai bun produs, cu autonomia potrivită și prețul corect pentru client”, a explicat Thorel.

Șeful Fiat spune că marca sa face o treabă bună cu Grande Panda Electric, care se vinde cu un preț situat sub pragul de 25.000 de euro, mai exact undeva între 20.000 și 23.000 de euro. „În Germania, 500 Electric este vedetă, fiind vândut la un preț foarte competitiv, motiv pentru care este foarte apreciat. Este vorba de găsirea echilibrului corect, oferind clienților posibilitatea să aleagă. 500 Hybrid este unul dintre cele mai potrivite cadouri pe care le-am primit de la Stellantis. Este un model nou, accesibil, care deschide o nouă lume, pentru că oferă clienților șansa de a intra în universul Cinquecento”.

În încheiere, Thorel s-a referit la potențialul de atragere de noi clienți cu această nouă versiune mild-hybrid a lui Grande Panda: „Îmi este greu să dau un răspuns exact, însă în opinia mea, noul 500 Hybrid va răspunde necesităților imense ale parcului auto 500 din Europa. Cinquecento nu este doar o poveste italiană, iar versiunea Hybrid este făcută în Italia nu doar pentru Italia, ci pentru toată Europa, cu 20-25% din vânzări pe piața locală și 75% în străinătate. Este total diferit față de Pandina, care se vinde preponderent în Italia. Sunt vizați în primul rând posesorii actuali de Cinquecento care au fost excluși pentru că nu puteau cumpăra varianta electrică, probabil din motive financiare. Acum, aceștia au opțiunea să treacă la hibrid. Apoi, vom deschide 500-le către un public mai larg și sunt curios să văd cum se va descurca. Este clar că EV-urile și hibridele nu vor concura între ele, ci vor aduce volume adiționale de clienți”.

Articole similare

Ford va opri definitiv producția modelului Focus la sfârșitul anului 2025

Mihai Morcovescu

Fiat a împlinit 125 de ani de existență

Mihai Morcovescu

Noul brand 100% chinezesc AUDI și-a lansat primul model: E5 Sportback

Mihai Morcovescu