Potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență pregătit de Guvern, primele de casare aferente programului Rabla din 2024 ar urma să fie reduse. Modificările sunt prezente în proiectul de buget pentru 2024.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) critică „redimensionarea drastică” a tichetelor Rabla, afirmând că va avea loc o adevărată invazie a importurilor de mașini second-hand. De asemenea, decizia va lovi mediul de afaceri autohton.
Ce spun reprezentanții APIA despre reducerea valorii tichetelor Rabla?
„Cu profundă preocupare, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) semnalează nemulțumirea sa față de recentul proiect de Ordonanță de Urgență al Guvernului României de a reduce finanțarea proiectelor cu impact energetic, in speță de reducere a valorii tichetelor din programele Rabla și Rabla Plus. Considerăm că aceste măsuri vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum și asupra eforturilor de mediu ale țării. De asemenea Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) semnalează impactul defavorabil al introducerii unei astfel de decizii prin Ordonanța de Urgență, cu consecințe negative asupra consumatorului final și al industriei auto. Este de menționat de asemenea că APIA nu a fost consultată pe marginea acestui subiect și nu i s-a oferit nici un detaliu legat de această Ordonanță de Urgență”, se precizează într-un comunicat remis de APIA.
În același timp, asociația arată că redimensionarea drastică a acestor subvenții, fără un plan strategic care să ofere predictibilitate producătorilor, importatorilor, comercianților și clientului final reprezintă un pas înapoi în promovarea autoturismelor noi, nepoluante, conducând la o scădere dramatică a pieței autoturismelor noi. „Măsura proiectată reprezintă practic un stimulent pentru creșterea pieței de vehicule second-hand, majoritatea dintre acestea având un grad de poluare foarte ridicat și afectând totodată siguranța rutieră, dar și ca o lovitură dată exact acelui mediu de afaceri autohton care este cel mai important contribuabil pentru Statul Român în domeniul de activitate dedicat”, arată reprezentanții APIA.
Conform APIA, în acest fel se compromit atât eforturile de modernizare a parcului auto național, cât și obiectivele României privind sustenabilitatea și reducerea emisiilor de carbon printr-o invazie și creștere exponențială a importurilor de autoturisme second-hand pentru care Guvernul României nu este pregătit. „De asemenea, suntem îngrijorați că aceste schimbări vor aduce un prejudiciu semnificativ industriei auto, diminuând vânzările de autoturismelor noi și implicit contribuțiile importante la bugetul statului prin taxe și TVA. Acest lucru va duce la o scădere a investițiilor în noi tehnologii și inovații în domeniul auto, care sunt esențiale pentru progresul ecologic și economic al României”, mai transmite APIA.
APIA face apel la Guvernul României să reconsidere de urgență aceasta decizie și să lucreze împreună cu reprezentanții industriei pentru a găsi soluții care să sprijine atât dezvoltarea industriei auto, cât și obiectivele de mediu. „Este esențial ca orice măsuri adoptate să fie bine echilibrate, având în vedere atât nevoile economice ale țării, cât și responsabilitățile sale ecologice”, arată Asociația.
Punctul de vedere APIA, exprimat public, a fost pentru o diminuare progresivă a valorii tichetelor din programele Rabla Plus si Rabla Clasic pe măsură ce costurile de fabricație și prețurile de vânzare ale mașinilor electrice vor scădea. „Considerăm că prin colaborare și dialog, putem asigura o tranziție echitabilă și eficientă către o mobilitate sustenabilă, care să beneficieze deopotrivă industria, consumatorii finali și mediul înconjurător”, conchide APIA.
Ce spune Ordonanța de Urgență referitor la programul Rabla 2024
Conform Ordonanței de Urgență „privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene” sunt prevăzute modificări ale programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional.
În acest document se precizează că, „în anul 2024, cuantumul ecotichetului acordat prin programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024 este în sumă maximă de 10.000 lei”.
De asemenea, proiectul de buget prevede că anul viitor „cuantumul primei de casare acordate prin programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional 2020-2024 este în sumă de maximum 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani”.
Comparativ, în acest an, românii care casau o mașină veche primeau în schimb, prin intermediul programului Rabla Clasic, un ecotichet în valoare de 7.000 de lei. În cazul în care erau casate două mașini se primeau 10.000 de lei. Pe lângă aceste sume, cei care au apelat la subvenții au putut beneficia de ecobonusuri suplimentare.
Totodată, prin programul Rabla Plus, beneficiarii primeau un tichet în valoare de până la 54.000 de lei pentru achiziția unei mașini electrice. Aceștia primeau 26.000 de lei pentru o mașină nouă plug-in hybrid.