Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a dat publicității datele privind situația în ceea ce privește corelarea vânzărilor de automobile complet electrice și infrastructura de încărcare existentă în fiecare dintre cele 27 de state membre ale Uniunii Europene.
Astfel, cea mai mare rețea de încărcare se află în Țările de Jos, unde există în momentul de față de peste 111.000 de stații de încărcare. Spre comparație, în România sunt de peste 70 de ori mai puține puncte de încărcare.
ACEA: În Țările de Jos există de 70 de ori mai multe stații de încărcare decât în România
Uniunea Europeană este lider global în tranziția către un viitor 100% electric, cele 27 de țări membre fiind responsabile pentru mai mult de un sfert din producția mondială de vehicule cu emisii zero.
În cursul anului trecut au fost comercializate în total 1.123.778 de automobile electrice noi la nivelul Uniunii Europene. Acest total reprezintă o creștere de 28% față de 2021, când au fost vândute 877.985 de mașini cu zero emisii.
Lucrurile nu se rezumă doar la câte vehicule electrice sunt comercializate. Și asta pentru că o utilizare mai mare a vehiculelor electrice va necesita o dezvoltare majoră a infrastructurii de încărcare la nivelul întregii Europe. În 2021, pe continent existau aproximativ 375.000 de stații de încărcare.
Specialiștii spun UE va avea nevoie de cel puțin 3,4 milioane de puncte de încărcare publice operaționale până în anul 2030. Pentru asta vor fi necesare modernizări extinse ale rețelei de utilități pentru a distribui electricitatea către aceste noi stații de încărcare și pentru creșterea capacității de energie regenerabilă
În fapt, între vânzările de mașini și infrastructura de încărcare pentru fiecare dintre statele membre ale Uniunii Europene trebuie să existe o anumită corelație.
Astfel, aproape 42% din totalul punctelor de încărcare pentru mașinile electrice sunt concentrate în două țări: Țările de Jos, care dispune de cele mai multe stații (111.821), și Germania (87.674). Aceste țări reprezintă împreună mai puțin de 10% din întreaga suprafață a UE.
Pentru a vă face o imagine cât mai clară, vă spunem că Țările de Jos – țara cu cea mai mare astfel de infrastructură – oferă de aproape 70 de ori mai multe puncte de încărcare comparativ cu România (1.658), țară care este de aproximativ șase ori mai mare.
Pe locurile următoare la nivel european se situează Franța cu 83.317 stații, Italia cu 37.186 stații și Spania 34.380 stații. La polul opus, al țărilor cu cele mai puține stații de încărcare, se află Letonia (660), Lituania (477), Estonia (300), Cipru (69) și Malta (13).