AUTOpro
Test drive Generale

Test drive DS4 – Ecoul avangardismului

DS4

Cu un spirit distinct și proporții voluptoase, noul DS4 ne-a supus unui întreg carusel de emoții pozitive, pe care vom încerca să le reproducem cât mai fidel și fără ascunzișuri în cele ce urmează.

După un prim contact pe tărâmuri franțuzești, consumat în toamna anului trecut (https://autopro.ro/test-drive/teste-in-premiera/test-drive-ds4/), a venit vremea să explorăm în amănunt savoarea inconfundabilă a hatchback-ului DS4 și pe plaiuri mioritice, în cadrul unui test drive extins și plin de peripeții, peste care micuțul, dar totodată extrem de sofisticatul hatchback francez de segment C a trecut fără probleme.

DS4

Ca să nu mai prelungim agonia, haideți să ne aventurăm împreună pe tărâmul aparte al mărcii franceze de lux DS, al cărui spirit inconfundabil a fost pentru întâia oară metamorfozat în cadrul unui hatchback.

Platformă și concept

Apartenența la prestigiosul conglomerat auto Stellantis a permis mărcii franceze să adopte o fundație tehnică familiară și extrem de bine fundamentată. Mă refer desigur la celebra platformă EMP2, ce servește drept bază de pornire pentru o multitudine de automobile din ampla familie Stellantis, cum ar fi Peugeot 3008, DS7 Crossback, Opel Grandland (Test drive Opel Grandland – Schimbarea la față) sau Citroen C4.

Din păcate, apartenența la această platformă aduce cu sine și un mic-mare dezavantaj, având în vedere aspirațiile premium ale noului DS4: puntea spate semirigidă, care chiar dacă este reglată extrem de bine, tot nu poate suplini pe deplin o eventuală punte spate independentă. Chiar dacă în mare parte a itinerariului nu am simțit neapărat nevoia unei punți spate independente, au existat anumite situații – în special pe drumurile cu denivelări ample – în care am râvnit totuși la o punte spate independentă.

DS4

Însă, repet, în 80% din timp, nu veți simți neapărat nevoia unei punți independente decât dacă vă confruntați cu drumuri mai puțin prietenoase. Pe drumuri de o calitate bună spre foarte bună, nici nu veți sesiza faptul că puntea spate este una de tip semirigid. Apartenența la această platformă a permis desigur și împrumutarea paletei de motorizări, DS4 având o gamă extinsă de motorizări: diesel, benzină sau chiar PHEV.

Din fericire pentru noi, prietenii noștri de la Trust Motors ne-au pus la dispoziție cel mai potent DS4 cu motor pe benzină din gamă. Ceea ce înseamnă că am avut ocazia să ne delectăm cu celebrul agregat 1,6 turbo pe benzină cu 4 cilindri ce a făcut istorie pe modele precum Peugeot 308 GTi sau Peugeot RCZ. Cu ”doar” 225 CP și 300 Nm cuplu motor maxim, acest motor se potrivește perfect cu spiritul și genele sofisticatului hatchback francez, prin prisma silențiozității și rafinamentului său inconfundabil.

Nu putem trece peste capitolul Platformă și Concept fără a discuta un pic și despre proporțiile extrem de interesante ale noului DS4. Practic, francezii spun despre această superbă bijuterie automobilistică că ar fi un hatchback premium, destinat a se duela, fără ascunzișuri, cu rivali precum Audi A3, Mercedes Clasa A sau, de ce nu, BMW Seria 1.

În realitate însă, garda la sol de 189 de mm, mai mare decât a multor SUV-uri contemporane, ar da cumva de înțeles că DS4 are veritabile calități de crossover. Cumva, garda la sol generoasă se împacă extrem de bine din punct de vedere estetic și vizual cu proporțiile musculoase de hatchback, DS4 fiind greu de încadrat într-o clasă sau într-un segment la o simplă și banală analiză vizuală.

Pentru că, deși din punctul de vedere al lungimii DS4 se încadrează în segmentul hatch-urilor premium de segment B, sofisticatul DS este cu mult mult mai lat (1886 mm) decât orice competitor din segment, ceea ce îi conferă hathback-ului francez o prestanță aparte, și o statură extrem de impunătoare și așezată pe șosea. Este un detaliu greu de exprimat în cuvinte, dar sperăm că pozele atașate acestui articol vor surprinde, măcar pe alocuri, acest detaliu formidabil al noului DS4.

Habitaclu

Poate cel mai important și plin de relevanță capitol al acestui test drive, DS4 oferind o ambianță interioară extrem de sofisticată, dominată de materiale moi, calitative, și de finisaje care respectă pe deplin blazonul DS. De altfel, după cum v-am povestit încă de la lansarea internațională a noului DS4, multe cusături din piele sunt executate manual, ceea ce înseamnă că fabricarea unui medalion al portierei poate să dureze până la un ceas. La fel și tapițarea volanului, care necesită până la trei ore de muncă manuală asiduă. Un detaliu unicat în lumea mașinilor compacte de serie!

DS4

La fel ca restul modelelor din gama DS, habitaclul noului DS4 este construit în jurul laitmotivul rombului, o formă geometrică care domină din punct de vedere estetic întreg arealul de comenzi pe care îl au la dispoziție șoferul și pasagerii. De la comenzile geamurilor electrice – poziționate ușor prea sus pentru gustul meu, pe partea de sus a panoului ușii – și până la gurile sistemului de climatizare, întreg habitaclul se orientează din punct de vedere estetic după această formă geometrică.

Chiar și noul ecran de la baza consolei centrale, care îți permite să accesezi o serie de scurtături printr-o simplă atingere, adoptă aceeași temă ”diamond”. Mai multe detalii despre funcționalitățile acestui micuț și cochet ecran, prezent pentru întâia oară pe un model DS, puteți regăsi aici: https://www.youtube.com/shorts/cgpNdQ8NuRc.

Consum

Ar fi un adevărat sacrilegiu ca un benzinar turbo de 1,6 litri cu peste 200 CP să aibă un consum chibzuit în orice regim de mers, fie că vorbim de drumurile în afara orașului sau de cele din zonele urbane. Ceea ce înseamnă că, în cea mai mare parte a timpului, consumul de combustibil va fi format din două cifre, chiar dacă fișa tehnică v-ar îndemna să credeți contrariul, cu ale sale cifre de consum cuprinse între 6,6-6,9 l/100 km.

În cadrul testului nostru, care a presupus un drum dus-întors București-Vama Veche, DS4 ne-a răsplătit cu un consum mediu de 11,4 l/100 km, după nu mai puțin de 929 km parcurși, la o viteză medie de 62 km/h. În regim de autostradă, adoptarea unui stil de mers sportiv poate urca consumul până spre 15 l/100 km. În condiții de mers cuminte, sub limita de viteză legală (110-120 km/h), consumul poate atinge valori de 8,9-9 litri/100 km.

DS4

Din nou însă, va fi foarte greu, dacă nu imposibil, să vă situați cu consumul sub pragul psihologic de 10 l/100 km, mai ales dacă vă place să puneți la treabă toți cei 225 CP. Dacă veți adopta însă un stil de condus mai molcom – ideal, nu pe autostradă – puteți ajunge la consumuri medii de 8-8,5 l/100 km. Având însă în vedere destinația și spiritul noului DS4, trăim cu vaga impresie că acest capitol al testului nostru nu va fi oricum de foarte mare interes pentru viitorii posesori ai unei astfel de bijuterii pe roți…

Pasagerii au la dispoziție nu doar spațiu din belșug la interior, ci și un portbagaj cu volum de 430 de litri, suficienți chiar și pentru o familie numeroasă. Din păcate, marginea de încărcare a portbagajului este puțintel cam înaltă, ceea ce înseamnă că va trebui să faceți un mic antrenament de forță atunci când veți dori să extrageți bagajele din portbagajul noului DS4.

Comportament dinamic

La nevoie, DS4 te poate răsplăti cu un comportament surprinzător de agil, mai ales pe linie dreaptă. Cele 7,9 secunde necesare sprintului până la 100 km/h nu sunt deloc spectaculoase, însă, în realitate, DS4 se simte deosebit de fâșneț. Viteza maximă de 235 km/h este la rândul ei o cifră interesantă pentru un hatchback premium orientat spre confort.

DS4

În realitate însă, pot spune că DS4 are – deloc surprinzător, nu-i așa? – o înclinație puternică spre confort. Ceea ce înseamnă că virajele abordate cu poftă vor face ca mașina să se încline considerabil, genele de la Peugeot 308 GTi nemaifiind de actualitate în aceste momente. Însă, având în vedere destinația mașinii, nu știm câți posesori de DS4 se vor aventura în a scoate untul din mașină pe serpentine.

În aceste situații, nici cutia Aisin cu 8 trepte și convertizor de cuplu nu prea ajută, aceasta având un reglaj mai molcom, chiar și în modul Sport, retrogradările nefiind neapărat printre cele mai rapide din segment. Ceea ce nu e neapărat un lucru rău. O setare mai nervoasă a mașinii ar fi diluat puternic spiritul pur și simplu altfel și plin de particularități al noului DS4.

AUTO Pro a punctat noul DS4 la capitolele

  • Calitatea materialelor și finisajelor din habitaclu, cu mult peste cea a competitorilor, fie ei din sfera premium sau din Sfânta Treime germană
  • Rafinamentul și silențiozitatea motorului turbo pe benzină, care poate deveni și ușor nervos, în caz de nevoie
  • Micuțul ecran tactil de la baza consolei centrale te transpune prin îndrăzneala sa într-o nouă dimensiune a luxului francez

AUTO Pro a depunctat noul DS4 la capitolele

  • Panoul de bord digital de doar 7 inch are o grafică ușor învechită și pe alocuri înghesuită și lipsită de culoare
  • Marginea înaltă a portbagajului poate crea oareșce probleme la încărcarea dar mai ales la descărcarea bagajelor

Preț/dotări

Pe piața autohtonă, DS4 este disponibil în nu mai puțin de 3 niveluri de echipare: Bastille+, Trocadero și respectiv Rivoli, nivelul de echipare de top, prezent și pe mașina noastră de test. Agregatul de 1,6 litri cu 4 cilindri pe benzină și 225 CP este disponibil exclusiv pe nivelul de echipare de top Rivoli, la un preț de pornire de 43.700 de euro cu TVA.

În acest preț, DS vă pune la dispoziție o gamă extinsă de dotări standard, cum ar fi faruri Full LED DS Matrix Led Vision, Head-Up Display, sistem de iluminat ambiental, pilot automat auto-adaptiv, pedalier aluminiu și lista poate continua mult și bine. Pentru a suplimenta această listă exhaustivă de dotări standard, prietenii noștri de la Trust Motors nu s-au zgârcit mai deloc, adăugând la această configurație opționale în valoare de peste 12.000 de euro.

Printre care amintim ambianța interioară OPERA Brun, cu piele Nappa, care include scaune față încălzite și ventilate cu funcție de masaj (+3998 euro) sau sistemul HIFI Premium cu 14 incinte acustice (+1082 euro). O altă dotare opțională interesantă este reprezentată de giganticele jante de aliaj diamanțate Sydney de 20 de inch (+1582 euro), care se aștern perfect peste limbajul exterior amplu și totodată extrem de sofisticat și aranjat emanat de noul DS4.

Prețul final al mașinii testate, la pachet cu toate aceste opționale, atinge venerabila cifră de 55.800 de euro cu TVA. Prietenii noștri de la Trust Motors vin în întâmpinarea potențialilor clienți și cu un discount special în valoare de 3000 de euro, care duce prețul final al mașinii la 52.800 de euro cu TVA.

Verdict

DS4 este un automobil cu o savoare aparte, cu o prezență scenică impunătoare, pur și simplu altfel. Proporțiile musculoase și în același timp extrem de senzuale și fluide fac aproape imposibilă încadrarea noului DS4 într-unul din segmentele convenționale ale lumii auto. DS4 demonstrează tuturor că francezii încă știu să facă mașini extraordinare, cu o poveste splendidă, și o prestanță pe măsură.

Dacă vreți cu adevărat să ieșiți din mulțime, însă într-o manieră oarecum moderată, atunci DS4 este o variantă extrem de bună pentru a vă condimenta un pic viața și a arăta celor din jur că ați reușit în viață. Atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere al gusturilor…

Articole similare

Citroen Ami a împlinit 4 ani: cvadriciclul electric primește o serie de actualizări

Mihai Morcovescu

Germania va aloca 900 de milioane de euro pentru construirea de noi stații de încărcare

Mihai Morcovescu

Noi modele Mercedes-Benz GLA şi Clasa C, disponibile în showroom-urile din România