AUTOpro
Test drive

Fulgerul alb-albastru

Având la bază modelul S 1000 RR, BMW HP4 a fost conceput pentru a crea o motocicletă de curse în toată regula. Pentru a reuși acest lucru, nemții au folosit cele mai bune materiale și le-au încadrat într-un design de excepție.

Text: Cosmin Voicu, Foto: Elena Hîrțan

 

BMW a aplicat un tratament de îmbunătățire supersportivei S 1000 RR și astfel miarul nemților s-a transformat în HP4. Numele este o prescurtare pentru High Performance, iar HP4 este prima motocicletă cu patru cilindri din gama BMW care primește tratamentul High Performance.

Elementele de design sunt surprinzătoare, motocicleta bucurându-se de cele mai bune finisaje și materiale. Există inserții de carbon pretutindeni pe motocicletă. În cadrul rezervorului, al carenajului, al evacuarii, fibra de carbon creează pentru HP4 un design sofisticat și premium. BMW a păstrat asimetria farurilor și a carenelor, caracteristică ce a devinit parte din ADN-ul bavarezilor și reprezintă totodată farmecul lui motocicletei. Dar acest aspect nu reprezintă punctul forte al supersportivei. Nici pe departe.

BMW HP4 surprinde în primul rând prin suspensia semi-activă denumită DDC (Dynamic Damping Control). Acest sistem este o premieră mondială, deoarece BMW este primul constructor moto ce a integrat un astfel de sistem de suspensie cu reglare dinamică pe motociclete.

Pe scurt, DDC adaptează automat și instant amortizarea suspensiilor în funcţie de condiţiile de drum şi de stilul de pilotaj. În mers, ne-am putut da seama cât de eficient este acest sistem. Când șoseaua prezintă denivelări, amortizarea devine moale și astfel confortul nu este diminuat, iar pe măsură ce viteza crește, suspensia este foarte rigidă. Este fantastic DDC-ul! Reușește să transforme o motocicletă rigidă, destinată curselor pe circuit, într-una foarte confortabilă și utilizabilă pe șosele indiferent cât de denivelate ar fi acestea. Astfel, indiferent de drum, sistemul te ajută să mergi repede și în siguranță. Fără dar și poate, suspensia semi-activă reprezintă viitorul motocicletelor.

12082013 124

Alt punct forte al lui HP4 îl reprezintă frânele monobloc Brembo cu etriere radiale. Acestea oferă o forță puternică de decelerare fiind foarte modulabile. Așadar, motocicleta frânează susținut de la cea mai fină atingere a manetei, devenind foarte puternică odată ce strângem maneta cu simț de răspundere. Nu există riscul blocării roților mulțumită sistemului ABS foarte bine pus la punct. Acesta intervine exact atât cât este nevoie și mai ales când este absolut necesar. Referitor la manete, acestea se pliază pentru a nu fi rupte în cazul unei căzături.

Ascuns după carene este montat cvadricilindrul în linie de 999 cmc, răcit cu lichid, ce produce 193 CP/13.000 rpm și 112 Nm/9750. Motorul trage puternic și liniar încă de la jumătatea plajei de turații, dar devine brutal după depășirea pragului de 10.000 rpm. Acesta oferă multă forță la topend și suficientă la mid-range. Toată puterea este controlabilă grație sistemului sofisticat DTC (Dynamic Traction Control), iar pentru motocicliștii cu mai puțină experiență, BMW a pregătit 4 moduri pentru harta motorului. Astfel, putem alege între Rain, Sport, Race și Slick.

În modul Slick, suspensia poate fi reglabilă în funcție de preferințele fiecărui rider, în timp ce sistemul ABS este decuplat, iar DTC-ul poate fi reglat foarte fin între -7 și +7. Nu am pilotat motocicleta în modul Slick din cauza faptului că nu avem un circuit de viteză unde să vedem performanța și utilitatea lui. Modul Sport și Race oferă un control al tracțiunii setat normal, însă în Race se taie gazul la la 63°, iar în Sport la 57°. Modul Rain oferă o putere de doar 160 CP, iar DTC-ul este foarte sensibil. Un singur lucru este mai puțin plăcut la motorul lui HP4. În oraș, acesta se încălzește foarte mult și într-un timp scurt, iar căldura degajată de cei 999 cmc devine deranjantă.

12082013 056

Transmisia este manuală în 6 trepte, schimbătorul având quickshifter, iar ambreiajul funcția de anti-hopping. Selectarea treptelor de viteză este o reală plăcere și se realizează foarte repede indiferent că este ascendent sau descendent.

Sunteul produs de toba Akrapovic fabricată din titan este ascuțit și devine molipsitor odată ce motorul se turează spre 10.000 rpm. Chiar și cu sistemul ABS integrat, greutatea motocicletei la plin nu depășește 199 kg. Astfel, BMW HP4 este foarte agilă pe viraje, schimbând direcția cu lejeritate, iar cu ajutorul DDC-ului, supersportiva rămâne incredibil de stabilă indiferent de viraj și de viteza de abordare.

BMW HP4 este o motocicletă performantă din toate punctele de vedere, ce poate fi pilotată rapid și în siguranță și de către un rider cu mai puțină experiență. Pe scurt, este cu vreo 5 ani peste vremea sa. Fascinant!

 

Fișă tehnică:

BMW HP4 Competition

MOTOR 4 cilindri în linie, răcit cu lichid, 999 cmc PUTERE 193 CP/13000 rpm CUPLU 112 Nm/9750 rpm TRANSMISIE ambreiaj multidisc în baie de ulei, cu funcție anti-hopping, acţionat mecanic, cutie de viteze cu șase trepte şi angrenare constantă, finală prin lanț cu O-ring-uri PERFORMANȚE peste 200 km/h CONSUM mixt 5.9 l/100 km SUSPENSII față furcă telescopică up-side down, jambe de 46 mm, sistem de control dinamic al amortizării DDC, pretensioanare reglabilă a arcului, amortizare reglabilă electronic; spate basculă cu două braţe din aluminiu, sistem de control dinamic al amortizării DDC (monoamortizor amplasat central), pretensionarea arcului reglabilă hidraulic, reglarea amortizării la extensie şi comprimare FRÂNE față două discuri de 320 mm, etriere radiale monobloc Brembo; spate un disc de 220 mm, etrier flotant Brembo; sistem ABS MASĂ PROPRIE 199 kg la plin cu ABS integrat DIMENSIUNI (Lxlxh) 2056x826x1138 mm, înălțime șa 820 mm, volum rezervor 17.5 litri, rezervă 4 litri

 

Articole similare

Test drive Volvo XC40 Recharge – Suedezul alfa

Filip Sîrbu

Drive test Kia Sorento 1.6 TGDI HEV 4×4

Gabi Gogiu

Test drive Kia XCeed – Portocala mecanică

Filip Sîrbu