AUTOpro
Stiri Analiza

Sistemele de conducere autonomă parțială nu sunt sigure

Tesla Full Self Driving conducere autonoma

Organizația americană IIHS – Insurance Institute for Highway Safety, similară Euro NCAP, a dat startul unui nou set de teste de siguranță, care implică analiza amănunțită a sistemelor avansate de asistență a șoferului, pe care unii producători auto le promovează deja drept „autonomous driving” – conducere autonomă.

Dacă până prin anii 2000 siguranța la bordul autovehiculelor în cazul unui accident era analizată strict prin cât de bine rezista caroseria în urma impactului, de atunci testele au tot evoluat, au devenit mult mai complexe și iau în considerare tot mai mult sistemele avansate de avertizare și de asistență a șoferului. Așa-numitele sisteme ADAS – Advanced Driver Assistance Systems, au început să conteze enorm în ecuația acordării ratingurilor de siguranță, atât de la Euro NCAP, cât și de la IIHS.

Organizația independentă din SUA a mers însă și mai departe și a introdus noi teste care evaluează cât de bine se prezintă la raport sistemele de conducere autonomă. Deși deocamdată nu există astfel de sisteme capabile de conducere autonomă 100% (de nivel 4 sau 5) pe mașini de serie și doar foarte puține sunt de nivel semiautonom (nivel 3), mulți producători auto deja le promovează ca sisteme pe care te poți baza cu mare încredere.

Amintim doar de Tesla și ale sale sisteme Autopilot și, mai ales, Full Self Driving (nici nu creează confuzie această denumire, nu-i așa?), pe care Elon Musk le tot promovează intens drept conducere autonomă, dar care necesită atenție și implicare deplină din partea șoferului.

Tesla Autopilot sistem de conducere autonoma partiala

Și tocmai asta și-au dorit să dezvăluie cei de la IIHS și să răspundă la unele întrebări. Sunt aceste sisteme de conducere autonomă parțială sigure? Ajută aceste sisteme în a reduce numărul de accidente de pe șosele sau, din contră, pot provoca mai multe?

Din 14 sisteme de conducere autonomă parțială testate de IIHS, doar unul a obținut evaluarea „acceptabilă”, în timp ce alte 9 sisteme, inclusiv Full Self Driving și Autopilot de la Tesla, au primit rating „slab”.

Ce au descoperit cei de la IIHS poate veni ca o surpriză ori ca un rezultat la care ne așteptam, în funcție de cum vedem fiecare aceste sisteme de conducere autonomă.

După ce au creat un nou set de teste și au trecut prin acestea sisteme de la BMW, Ford, General Motors, Genesis (brandul de lux al celor de la Hyundai), Lexus, Mercedes-Benz, Nissan, Tesla și Volvo, doar unul singur a primit un rating „acceptabil”. Este vorba despre „The Teammate”, instalat pe un Lexus LS, în timp ce GMC Sierra și Nissan Ariya s-au ales cu evaluare „marginală”. În rest, modele precum Ford Mustang Mach-E, Genesis G90, Mercedes-Benz Clasa C, Tesla Model 3 și Volvo S90 au primit rating „slab” pentru unul sau mai multe tipuri de sisteme de conducere autonomă parțială de la bord.

Evaluările sunt oferite pentru fiecare sistem în parte și strict pentru modelele testate de IIHS, întrucât aceleași sisteme sunt oferite și pentru alte automobile ale aceluiași producător.

Unii șoferi ar putea simți că sistemele de conducere autonomă parțială ușurează călătoriile lungi, dar există puține dovezi că fac conducerea mai sigură”, a spus David Harkey, Președintele IIHS, care a continuat: „Așa cum au arătat multe accidente de profil, aceasta poate introduce noi riscuri atunci când sistemele nu dispun de garanțiile adecvate.” Mai mult, Harkey adaugă: „Putem analiza datele privind daunele de asigurare. Am putut să analizăm vehiculele cu și fără aceste sisteme și am stabilit că nu există nicio reducere a daunelor ca urmare a acestor sisteme mai avansate de conducere autonomă.

Elon Musk, CEO Tesla, a declarat în multe rânduri că o mașină Tesla care are activată opțiunea Autopilot este de 10 ori mai sigură decât aceeași mașină fără acest sistem pornit. Numai că, același Musk, învinuiește șoferii când apar accidente cu Autopilot activ, afirmând că nu este vorba despre conducere autonomă completă și că șoferul trebuie să fie mereu atent și să poată interveni.

Și tocmai acesta este unul dintre principalii factori care au dus la rating insuficient pentru fiecare automobil testat de IIHS pentru funcțiile de conducere autonomă parțială.

Faptul că în majoritatea cazurilor mașina nu emite avertizări suficient de clare prin care șoferul să fie mereu atent la drum, a contat cel mai tare. Practic, evaluarea continuă a șoferului de către mașină este esențială în conducerea autonomă parțială. Conform IIHS „sistemele ar trebui să poată detecta dacă capul sau ochii șoferului nu sunt îndreptați către șosea și dacă mâinile șoferului sunt pe volan sau gata să-l apuce dacă este necesar.” 

Opel conducere autonoma

Însă mai toate sistemele testate dau greș la acest capitol. Volvo Pilot Assist, de exemplu, se dezactivează fără o alertă atunci când șoferul își desface centura de siguranță. Mai mult, Pilot Assist poate fi pornit fără ca prevenirea părăsirii benzii să fie activă și, de asemenea, rămâne activ dacă funcția de părăsire a benzii este dezactivată în mijlocul conducerii. Totodată, cele două sisteme de conducere autonomă parțială de pe Genesis au picat toate probele de siguranță practicate de IIHS.

Așadar, ce concluzii putem trage? Evident că aceste sisteme de conducere autonomă, cum sunt ele promovate de producătorii auto, sunt abia la început și trebuie să fie mult îmbunătățite. Însă, cel mai important este ca șoferii să conștientizeze riscurile la care se supun când lasă mașina să ruleze complet autonom și să rămână atenți și gata să intervină în orice moment.

Sursa: IIHS via Reuters

Articole similare

Anularea Geneva Motor Show forțează expozanții să apeleze la soluții online

Robert Stan

Mercedes-Benz se repoziționează pe piața automobilelor de lux

Renault va produce viitorul Twingo Electric în Slovenia. Debutul, în 2026

Mihai Morcovescu