Ministrul Transporturilor din Germania avertizează că automobilele echipate cu motoare diesel ar putea fi retrase din circulație în Europa peste doi ani.
Decizia ar urma să fie luată în contextul noilor norme de poluare Euro 7 introduse la nivelul Uniunii Europene.
Mașinile diesel ar putea dispărea în contextul implementării normelor Euro 7
Ministrul federal german al transporturilor, Volker Wissing, i-a trimis o scrisoare Ursulei von der Leyen, președintele Comisiei Europene. Guvernul german a solicitat explicații cu privire la aplicarea viitoarelor norme Euro 7, care ar urma să intre în vigoare la data de 1 iulie 2025. Oficialul german susține că limitele de emisii admise de UE nu pot fi respectate în condiții normale de funcționare.
Potrivit lui Wissing, citat de publicația germană Wiwo, milioane de mașini diesel riscă să fie retrase din circulație odată cu intrarea în vigoare a normelor Euro 7. „În condiții normale de exploatare, atunci când o mașină urcă o pantă sau este încărcată la sarcină maximă cu bagaje, va degaja mai multe noxe, peste limita admisă în acte. Consider înțelept că un astfel de cadru legislativ nu se poate aplica având în vedere starea actuală a tehnologiei”, a declarat Volker Wissing.
Reprezentanții din industria auto din Germania au reacționat imediat la aceste declarații. „Modificarea grilei de măsurare a noxelor pentru omologarea unui autovehicul la o dată ulterioară nu se va putea aplica retroactiv. În aceste condiții, o interdicție de funcționare este cel puțin absurdă. Aplicarea retroactivă a noilor proceduri și standarde ar reprezenta o încălcare a principiului statului de drept și a neretroactivității, atât în dreptul constituțional UE, cât și în cel german”, precizează oficiali din industrie.
Decizia instanței rămâne deschisă
Comisia UE nu dorește să modifice ulterior reglementările privind respectarea limitelor de poluare pentru mașini și, astfel, să provoace retragerea din circulație a milioane de autovehicule diesel. De asemenea, autoritatea de la Bruxelles nu intenționează să facă modificări retroactive, după cum se menționează într-o scrisoare semnată de comisarul UE pentru piața internă, Thierry Breton, trimisă ministrului transporturilor din Germania.
Breton a catalogat presupunerea lui Volker Wissing drept „înșelătoare”, mai precizează Wiwo. Asta nu înseamnă orice situație de conducere. Autoritatea nu și-a schimbat niciodată poziția cu privire la această problemă. Breton a scris: „Fără a prejudeca rezultatul procedurilor judiciare în curs, Comisia va continua să promoveze soluții care favorizează aerul curat și sănătos și să promoveze un cadru de reglementare previzibil și implementabil”.
În același timp, Comisia Europeană nu dorește să ia măsuri care să dezavantajeze în vreun fel clienții care au cumpărat mașini cu bună-credință. Totodată, se insistă asupra faptului că producătorii auto nu ar trebui să fie împovărați cu sarcini administrative suplimentare.
Potrivit Comisiei Europene, hotărârile afectează vehiculele diesel care au fost introduse pe piață între 2011 și 2018, înainte de intrarea în vigoare a procedurilor de testare aplicabile în prezent.