AUTOpro
Interviuri AUTO pro Exclusiv Stiri

Europa pe radarul Hyundai – Interviu cu Xavier Martinet despre provocări și oportunități

Dan Vardie, Fondator și Președinte al celui mai mare juriu auto din Europa – AUTOBEST, a organizat o nouă masă rotundă cu un executiv de talie mondială. Discuțiile l-au avut din nou în centru pe Xavier Martinet, cu care AUTOBEST a mai stat de vorbă cu alte ocazii, însă acum acesta s-a prezentat în fața juriului din poziția de Președinte și CEO Hyundai Motor Europe, poziție pe care o ocupă de la începutul acestui an.

Interviu de Dan Vardie

De la electrificare la infrastructură, de la Genesis la competiția chineză, până la viitorul combustibililor sintetici – Xavier Martinet oferă o radiografie sinceră și detaliată a modului în care grupul sud-coreean se repoziționează pe o piață auto europeană aflată într-o transformare accelerată.

Xavier a început discuțiile cu o scurtă introducere: „Pentru început, aș vrea să împărtășesc un aspect esențial, care a fost și unul dintre motivele pentru care am decis să mă alătur Hyundai acum câteva luni. Când analizezi parcursul acestui brand, îți dai seama că totul a început în 1960. În 1975, acum exact 50 de ani, grupul Hyundai Motor devenea realitate. Iar astăzi, după o jumătate de secol, se află pe podiumul vânzărilor globale, cu peste 7 milioane de unități livrate doar anul trecut.”

Hyundai Motor Group s-a impus nu doar prin volum, ci și prin profitabilitate: în top 3 la nivel mondial. Iar această ascensiune remarcabilă în doar 50 de ani confirmă soliditatea unei strategii de creștere susținute, cu rezultate impresionante în piețe cheie precum Statele Unite (unde se regăsește printre lideri), India (locul 2), Asia de Sud-Est sau Coreea de Sud.

Europa, însă, rămâne o provocare. Cu toate că grupul a reușit să-și dubleze cota de piață în ultimii 10 – 15 ani – Hyundai crescând de la 2 la 4% – constructorul se află în prezent în lupta pentru locul 4 la nivel de vânzări, în spatele marilor jucători ai industriei.

Xavier Martinet

„Împreună cu José Muñoz, am validat un plan pe termen mediu – un orizont de 10 ani – pentru a crește performanța Hyundai în Europa și a o alinia cu rezultatele excelente din celelalte regiuni. Este o misiune ambițioasă, dar nu ne ferim de ambiții. Nu din aroganță, ci pentru că performanțele globale ne arată clar că există spațiu pentru dezvoltare aici.”

Motivația unei schimbări: De ce a ales Xavier Martinet provocarea Hyundai

În cadrul interviului, Dan Vardie a deschis sesiunea de întrebări cu o curiozitate personală: ce l-a determinat pe Xavier Martinet să lase în urmă o carieră de succes pentru un nou început alături de Hyundai?

Dan Vardie pe scena Galei AUTOBEST 2024

„Niciodată nu există un singur motiv. Sunt întotdeauna mai multe. Dar unul dintre ele este chiar provocarea despre care vorbeam mai devreme,” a răspuns Xavier. „Simțeam că sunt pregătit pentru un nou capitol, iar propunerea lui José Muñoz a fost extrem de atrăgătoare.” Contextul nu e deloc unul simplu: industria auto traversează o perioadă presărată cu incertitudini – de la dinamica economiei globale și tensiunile geopolitice, până la accesul tot mai dificil la materii prime. În plus, apariția noilor jucători schimbă regulile jocului într-un ritm accelerat.

„Industria auto a fost mereu complexă, dar acum complexitatea a atins un nou nivel. În acest peisaj, Hyundai este, din punctul meu de vedere, una dintre companiile cel mai bine pregătite să facă față acestor provocări. Am fost mândru de ce am realizat până atunci, am plecat în termeni foarte buni, dar acum toată concentrarea mea e pe prezent și pe viitor. Vreau să transform acest nou capitol într-un succes.”

Turcia, un pilon esențial în strategia de electrificare Hyundai în Europa

Întrebarea lui Okan Altan, jurnalist auto din Turcia, a adus în prim-plan importanța uzinei Hyundai din Izmit și tranziția către producția de modele electrice accesibile.

„E o întrebare foarte bună, pentru că îmi oferă ocazia să reamintesc un fapt important,” a punctat Martinet. „În 2024, 79% din volumele vândute de Hyundai în regiune – Europa, Marea Britanie și Turcia – au fost produse chiar aici, la nivel local.”

Această proporție, surprinzător de mare pentru mulți, subliniază angajamentul clar al Hyundai de a produce local mașinile pe care le vinde în Europa. Iar lansarea modelului Inster, adus din Coreea, va menține acest echilibru la circa 70%. Fabrica din Turcia ocupă un loc special în această ecuație: a fost prima unitate Hyundai construită în afara Coreei, iar de la o capacitate inițială de 50.000 de unități CKD, a ajuns azi la peste 230.000 de unități anual. Funcționează la capacitate maximă, fiind un activ strategic al mărcii.

„Am anunțat deja că anul viitor vom produce un nou model electric în această uzină din Izmit. Va fi un vehicul destinat în mod clar pieței europene, un model accesibil și relevant pentru segmentul B,” a explicat Martinet.

Această tranziție nu înseamnă însă renunțarea la celelalte modele fabricate în Turcia, cum sunt i20 și, anterior, i10. Hyundai pregătește mai multe modele de segment B în următorii doi ani, un segment esențial pentru Europa și, până acum, insuficient exploatat de marcă în comparație cu succesul înregistrat în C-segment (ex: Tucson). „Ne dorim ca noile noastre modele din segmentul B să atingă aceeași relevanță pe care Tucson o are în C-SUV. Iar fabrica din Turcia va juca un rol-cheie în această ambiție.”

Hidrogenul: speranță sau utopie? Viziunea Hyundai pentru următorul deceniu

Prezentarea modelului Hyundai cu tehnologie fuel cell EX45 a deschis inevitabil discuția despre rolul hidrogenului în mobilitatea viitorului. Ce loc ocupă această tehnologie în strategia mărcii? Xavier Martinet răspunde cu sinceritate și realism.

„Când te uiți la hidrogen în Europa, cererea este încă foarte mică. Vorbim de vânzări în trei cifre anul trecut – realitatea este că interesul comercial e limitat în acest moment,” a recunoscut Martinet. Cu toate acestea, Hyundai nu se limitează la un singur model fuel cell. Grupul dezvoltă o strategie pe trei direcții: autoturisme, autobuze și camioane alimentate cu hidrogen. Iar în uzina din Savannah, Georgia (SUA), compania deja produce local hidrogen, punând astfel bazele unui ecosistem integrat.

„Ceea ce nu pare profitabil azi ar putea deveni o oportunitate peste 5 – 10 ani, într-un scenariu de diversificare a tehnologiilor. E parte dintr-un exercițiu de risc controlat.” Hyundai rămâne unul dintre cele trei grupuri globale care continuă să investească activ în tehnologia fuel cell, cu convingerea că hidrogenul poate juca un rol important în mobilitatea grea – în special în transportul între marile orașe, acolo unde lipsa infrastructurii nu e la fel de restrictivă.

În completare, Martinet a abordat și problema reglementărilor europene: „Ce ne dorim este neutralitate tehnologică. Adică, să nu impunem o singură cale spre un obiectiv de decarbonizare. Autoturismul cu hidrogen poate părea izolat dacă îl privești separat, dar dacă îl integrezi într-un ecosistem cu producție proprie de hidrogen și flotă comercială, atunci lucrurile capătă sens.”

Genesis în Europa: între rafinament și reconstrucție strategică

Discuția despre marca de lux a grupului Hyundai a scos la iveală o nouă direcție ambițioasă: extinderea treptată a prezenței Genesis în Europa și redefinirea modelului de business pentru a răspunde cerințelor unui public exclusivist.

„Vreau să fiu foarte clar – deși uneori Hyundai și Genesis pot părea ușor de confundat, vorbim de branduri distincte, cu promisiuni diferite către client,” a subliniat Xavier Martinet.

În 2024, Genesis a vândut 75.000 de unități în SUA, dar doar 2.500 în Europa, un raport disproporționat chiar și în contextul diferențelor dintre cele două piețe. În Europa, brandul a fost promovat cu un model de vânzare directă către client, accentul căzând pe ospitalitate și experiență personalizată – livrarea mașinilor acasă, test drive-uri la domiciliu și preluarea autovehiculelor pentru service. „Deși acest model a dus la o satisfacție ridicată a clientului, nu s-a dovedit scalabil din punct de vedere al vânzărilor. Așa că acum redefinim abordarea Genesis în Europa,” a explicat Martinet.

Inspirându-se din succesul obținut în SUA, grupul caută să valorifice sinergiile dintre rețelele Hyundai și Genesis, dar păstrând identitatea distinctă și poziționarea premium a mărcii.

Genesis este comercializat în prezent în Germania, Elveția și Regatul Unit, dar în cadrul evenimentului de la Le Mans, Hyundai a anunțat extinderea în Franța, Italia, Spania și Olanda, acesta fiind doar primul pas în acoperirea întregii Europe cu rețea de vânzări și after-sales.

Motorsportul joacă și el un rol esențial în această strategie: „Campionatul Mondial de Anduranță (WEC) devine o platformă excelentă de comunicare pentru Genesis. Ne ajută să creștem vizibilitatea brandului, care încă nu este foarte cunoscut în Europa.” Atmosfera de la Le Mans a fost, în cuvintele lui Martinet, „o gură de aer proaspăt”, cu fani pasionați, zâmbete autentice și un entuziasm care a reconectat brandul cu sufletul industriei auto.

PHEV-ul între tranziție și reconfigurare: viziunea Hyundai până în 2027

Discuția despre tehnologia plug-in hybrid a scos la iveală o poziționare nuanțată a Hyundai față de viitorul propulsiei în Europa. Răspunsul lui Xavier Martinet denotă realism, dar și o strategie deschisă la adaptare.

„Avantajul unui grup global este că avem la dispoziție toate tehnologiile: EV, hibride, mild hybrid, plug-in hybrid și chiar hidrogen,” a explicat Martinet. „Scopul nostru este să răspundem cererii în toate segmentele și cu toate tipurile de propulsii.”

În viziunea Hyundai, diversificarea tehnologică este cheia pentru a face față unui mediu de reglementare în continuă schimbare, mai degrabă decât unei cereri organice din partea clienților. Creșterea segmentului plug-in hybrid (PHEV) din Europa a fost alimentată în mare măsură de incentivele fiscale, care însă urmează să se reducă considerabil.

„Începând cu anul viitor, emisiile calculate pentru modelele PHEV vor crește semnificativ, aproape dublu sau triplu, ceea ce va afecta atractivitatea acestora. De aceea, trebuie să fim pregătiți pentru orice scenariu.”

Obiectivul declarat? Ca până în 2027 fiecare model Hyundai vândut în Europa să aibă fie o versiune full electric, fie full hybrid. În privința PHEV, compania analizează scenarii și lucrează deja la proiecte globale, dar nu a oferit detalii concrete despre viitoarele planuri europene. „Este prea devreme să vorbim despre o strategie specifică pentru Europa. Însă avem proiecte în lucru și vom adapta oferta în funcție de evoluția pieței și reglementări.”

Diversitate, viziune și identitate europeană: ingredientele noii culturi Hyundai

Întrebarea adresată de jurnalistul spaniol Joan Dalmau a ridicat un subiect rar explorat în interviurile din industria auto: rolul diversității culturale în leadershipul unei companii globale. Cu un CEO spaniol și un director european francez, Hyundai pare să scrie un nou capitol în filosofia sa de conducere.

„Da, știu că nu e ceva obișnuit,” a recunoscut cu sinceritate Xavier Martinet. „Dar poate că este mai obișnuit decât credem, dacă ne uităm și la alte branduri asiatice de succes.”

Hyundai se diferențiază tocmai prin acest efort de a înțelege piețele locale și de a plasa în funcții-cheie oameni care cunosc acele piețe. Strategia e clară: obții rezultate mai bune atunci când valorifici experiențele și perspectivele diverse. „Am colegi din America, India, China, Orientul Mijlociu sau Australia. Chiar dacă piețele diferă, provocările sunt adesea similare și putem învăța unii de la alții.”

Hyundai Mobility Europe își propune recrutarea de talente din afara industriei auto, pentru a aduce idei noi în domenii precum mobilitatea conectată sau experiența digitală. Cultura organizațională se construiește astfel pe trei piloni: naționalitate, gen și experiență.

„Avem peste 50 de naționalități în companie și încurajăm o abordare bottom-up – adică strategiile nu sunt dictate de la centru, ci formulate în funcție de realitățile din fiecare piață.” Martinet insistă și pe ideea de reprezentare a Europei în fața sediului central din Coreea, conștient fiind că acest continent complex necesită o înțelegere profundă: de la multitudinea de limbi și sisteme fiscale, până la dinamica reglementărilor.

„Dacă reușim să combinăm viteza și agilitatea culturii coreene cu profunzimea cunoașterii pieței europene, atunci avem șanse reale de succes.” În final, Martinet punctează importanța leadershipului viziunii: „E o motivație reală să lucrez cu José. A schimbat radical prezența Hyundai în SUA, iar acum e un lider inspirat pentru Europa.”

IONIQ: viitorul electric devine o declarație de identitate

Următoarele întrebări din interviu au gravitat în jurul sub-brandului Ioniq, devenit în ultimii ani vârful de lance al ofensivei electrice Hyundai. Odată cu lansarea modelului Ioniq 9, compania pregătește pași importanți în consolidarea acestei identități.

„Ioniq a devenit un activ strategic pentru Hyundai. Platforma E-GMP cu 800V și capacitatea de încărcare rapidă ne-au permis să oferim o experiență electrică remarcabilă, rar întâlnită în segmentul mass market,” a punctat Martinet.

De la Ioniq 5 și 6, până la noul Ioniq 9—un SUV premium cu autonomie de peste 600 km și dotări avansate on-demand—portofoliul Hyundai s-a transformat complet. Produsele sunt acum gândite pentru o clientelă exigentă, cu așteptări ridicate în materie de tehnologie, confort și sustenabilitate. „Au trecut vremurile în care Hyundai era asociat cu mașinile ieftine și mici. Azi vorbim de produse cu valoare reziduală bună și recunoaștere editorială serioasă.”

Ioniq va continua să crească, dar și să colaboreze cu o altă identitate puternică a mărcii: divizia de performanță N. Ioniq 5 N este doar începutul unei noi sinergii electrice cu suflet sportiv. „Combinația dintre Ioniq și N a devenit legendară. Iar în curând, poate chiar la Goodwood, ar putea apărea ceva nou în această direcție,” a lăsat să se înțeleagă Martinet.

Segmentul A & B: Hyundai mizează pe oportunitate și electrificare echilibrată

Mai departe, interviul a atins o temă cheie în actualul climat auto european: cum poate un producător global să rămână competitiv în segmentele cele mai presate de reglementări și costuri?

„Da, vedem o oportunitate clară în segmentul B. În timp ce unii competitori își reduc investițiile, Hyundai le dublează,” a subliniat Martinet. „Am deschis recent un nou centru R&D în Germania, tocmai pentru a aduce dezvoltarea tehnică mai aproape de specificul european.”

Abordarea Hyundai contrastează cu retragerea unor rivali din acest segment și urmărește consolidarea gamei prin produse dezvoltate local, adaptate cerințelor pieței. Pentru segmentul A, realitatea este diferită: volume mai mici, reglementări stricte privind accesul în orașe și presiuni majore asupra costurilor. Însă lansarea modelului Inster promite o soluție de compromis inteligentă: „Inster are dimensiuni exterioare de A segment și spațiu interior comparabil cu un B segment. Este un produs excelent pentru oraș, iar comenzile depășesc deja estimările inițiale”, a precizat Martinet. Modelul a fost recent desemnat „World Urban Car of the Year”, un succes important pentru un vehicul vândut exclusiv în Europa și Asia.

Hyundai

Însă întrebarea rămâne: cum rămân aceste mașini accesibile?

„Reglementările penalizează în mod disproporționat segmentele mici, pentru că impun costuri fixe ridicate. Așa că soluția noastră este să electrificăm segmentul A și să optimizăm dimensiunea bateriilor. Inster oferă două variante de baterie pentru a răspunde diferitelor nevoi”, apreciază Martinet. Această flexibilitate ar putea deveni o cheie pentru menținerea unui preț competitiv, într-un segment unde fiecare euro contează.

Gama N – între performanță pură și visul accesibil al pasionaților

În continuare, au fost readuse în discuție rădăcinile emoționale ale brandului Hyundai: gama sportivă N. Dar cum poate această linie să evolueze pentru a ajunge mai aproape de entuziaștii de zi cu zi?

„Aș vrea să vă pot răspunde mai clar, dar exact această temă am discutat-o recent cu echipa R&D. Din păcate, concluziile nu pot fi încă făcute publice,” a răspuns Xavier Martinet.

Întrebarea este însă una legitimă: poate gama N să devină mai accesibilă? Poate rămâne relevantă într-o lume a electrificării și reglementărilor stricte? În lipsa unor detalii concrete, Martinet a oferit o reflecție personală: „A fost o reală satisfacție să citesc un test drive în presa germană dedicată unei mărci premium cunoscute, unde singura altă marcă menționată era Hyundai, recunoscută pentru faptul că a reușit să ofere ‘un suflet’ unei mașini electrice de performanță—și asta prin Ioniq 5 N.”

Pentru Hyundai, cheia viitorului gamei N este să păstreze spiritul de performanță, dar într-o formă adaptată noilor generații și noi tipuri de mobilitate. Martinet nu exclude ideea unor modele mai accesibile sau chiar a păstrării unor motorizări cu ardere internă, în spiritul tradiției motorsportului, dar rămâne discret: „Ce pot spune sigur este că lucrăm la această direcție și sper ca într-o zi să pot oferi răspunsuri mai detaliate. Este o miză importantă pentru noi.”

Viitorul: între carburanți sintetici și ofensiva LCV – o strategie cu orizont larg

Următoarele întrebări ale interviului au deschis două direcții majore pentru viitorul Hyundai în Europa: intrarea în segmentul vehiculelor comerciale și potențialul combustibililor sintetici ca alternativă la electrificare.

Pe zona de LCV (light commercial vehicles), Xavier Martinet a fost ferm: „Segmentul LCV este o componentă majoră a pieței europene, iar dacă vrem să devenim un jucător de top, trebuie să fim prezenți aici. Avem deja un plan pentru asta în strategia noastră pe termen mediu.” El subliniază că nu poți intra într-un astfel de segment „cu un plan pe jumătate” – ai nevoie de produse diversificate, parteneriate solide cu carosieri, o rețea de vânzări și service capilară, precum și o strategie de flotă completă. Hyundai se află acum în faza de construire a acestui „ecosistem 360°”.

Hyundai Trailer Drone concept

Pe tema carburanților sintetici (e-fuel), Martinet își păstrează echilibrul: „Inamicul este carbonul – iar întrebarea nu e cum, ci cu ce rezultate îl combatem. E-fuel ar putea oferi o soluție de echilibru, mai ales pentru parcul auto existent, extrem de poluant în Europa.”

Totuși, provocările sunt multe: capacitatea de producție, costurile actuale (peste 10€/litru) și necunoscutele privind fiscalitatea și evoluția pieței. Hyundai nu exclude o implicare directă sau prin parteneriate, dar rămâne rezervată. „Toată lumea vorbește despre EV, dar acestea reprezintă doar 17% din piața europeană. Mai e un drum lung de parcurs.”

E-fuel, infrastructură și responsabilitate fiscală – un apel la coerență și echilibru

Ultimul răspuns al interviului a abordat în mod curajos o temă deseori evitată: cât de mult ar trebui să intervină guvernele în susținerea carburantului sintetic și a tranziției ecologice în ansamblu?

„Sunt întrebări ample. E ușor să spui că taxele trebuie eliminate, dar trebuie să privim lucrurile în context,” a răspuns cu realism Martinet, care a punctat diferențele majore din Europa în ceea ce privește sursele de electricitate – de la țări cu energie curată (nucleară sau regenerabilă), până la economii ca Polonia, unde EV-urile rulează încă pe curent obținut din cărbune. „Am impresia că atunci când vorbim despre industria auto, se pune accent mai mult pe penalizări decât pe stimulente. Iar asta ar putea fi schimbat.” Cheia, spune el, este claritatea strategică: industria auto a investit deja miliarde în electrificare, dar are nevoie de o viziune comună, în care fiscalitatea să devină o pârghie de dezvoltare, nu doar o barieră. „Așteptăm cu interes revizuirea obiectivelor UE pentru 2035. E momentul ca eforturile private să fie dublate de politici publice coerente”, spune Martinet.

Provocările viitorului: între electrificare, concurența chineză și investiții durabile

Ultimele întrebări ale interviului au atins teme fierbinți pentru industria auto: realismul termenului 2035, presiunea prețurilor și apariția noii generații de competitori din China.

„Sincer? Nu știu dacă termenul 2035 e realist pentru toată Europa,” a răspuns Xavier Martinet. „Ce pot face eu este să-mi controlez variabilele. Iar pentru restul – politică, economie, puterea de cumpărare – trebuie să fim pregătiți pentru orice scenariu.” Această „strategie a controlului” se traduce printr-o ofertă tehnologică diversificată: electrice, hibride, termice și viitoare alternative. Hyundai își propune ca până în 2027, fiecare model comercializat în Europa să aibă cel puțin o versiune EV sau hybrid.

Hyundai

Despre competiția tot mai agresivă venită din China, Martinet nu se ascunde: „Sunt competitori serioși, nu-i subestimăm. Vin puternic, fie cu ICE-uri ieftine, fie cu EV-uri de înaltă tehnologie. Răspunsul nostru? Să ne jucăm cartea perfect.”

Hyundai mizează pe capacitățile sale globale, pe inovația proprie (tehnologie 800V, centre R&D), dar și pe forța brandului în domenii adiacente, de la robotică la software. „Invităm dealerii să vadă cu ochii lor ce înseamnă Hyundai, dincolo de mașini: design, R&D, calitate percepută. Avem roboți care analizează fiecare model ieșit din fabrică pentru a garanta un produs impecabil.”

Strategia este una completă, pe toate fronturile, iar Martinet a adăugat: „Nu există răspuns simplu. Este o abordare de 360°, în fiecare piață, alături de rețea, pentru a oferi ce își dorește clientul: cel mai bun produs, cel mai bun serviciu, la cel mai bun preț.”

Solid-state, vehicule urbane și întrebare deschisă pentru viitorul mobilității

Interviul s-a încheiat cu două teme de frontieră: bateriile solid-state și posibilul viitor al mașinilor ultra-accesibile în Europa.

„Va mai dura câțiva ani până vom vedea baterii solid-state în producție de masă. Se lucrează intens, dar vorbim de ani, nu de luni,” a explicat Xavier Martinet, în răspunsul adresat jurnalistei Viola Alessio.

Discuția cu Martinet a virat apoi către un subiect cu greutate socială: cum rămâne cu mașinile sub 15.000 euro, cele care până de curând asigurau accesul populației la mobilitate nouă, sigură și eficientă? „Între o quadricicletă de 7.000–8.000 de euro și cel mai ieftin EV de 18.000 euro, există un gol. Undeva ar trebui să apară un răspuns nou,” a subliniat Martinet, făcând aluzie la conceptul de K-car, promovat deja de unii constructori asiatici.

Problema nu este una strict tehnologică. Regulamentele europene limitează sever circulația acestor vehicule pe anumite poduri, autostrăzi sau în tuneluri. Iar fără o regândire strategică, întreaga categorie riscă să dispară. „Această întrebare depășește sfera producătorilor auto. Ține de cum definim, ca societate, mobilitatea urbană de mâine.”

Ca o concluzie a discuțiilor de mai sus, putem spune că, pe fondul presiunilor de reglementare, competiției globale și schimbării așteptărilor clienților, Hyundai Motor Europe își creionează o strategie pe termen lung bazată pe diversitate tehnologică, echilibru între segmente și o cultură organizațională ancorată în Europa. Xavier Martinet, Vicepreședinte al companiei, dezvăluie planurile Hyundai pentru următorul deceniu: electrificare masivă, extinderea gamei premium Genesis, consolidarea brandului Ioniq, dar și o revenire calculată în segmente precum A, B și vehicule comerciale ușoare.

Articole similare

COMMENT Ca de Pandemie: Piața scade dramatic! Dar mașinile electrice cresc spectaculos!

Dan Vardie

Nissan își va reduce cu 20% gama de produse

Robert Stan

Lamborghini Urus va fi disponibil din 2024 într-o singură versiune: V8 PHEV

Mihai Morcovescu