În această primăvară, juriul Autobest a participat la o masă rotundă cu Jim Farley, Președintele Ford Europa. Am aflat despre planurile de redresare ale companiei pe Bătrânul Continent și strategiile necesare în piețele estice.
Pentru început vă rog să-mi spuneți câte ceva despre strategiile principale pe care vreți să le aplicați în Europa.
Sunt încă foarte ocupat cu implementarea planului despre care v-am spus acum câțiva ani. Am învățat multe în ultimul timp, chiar dacă știu bine Europa, despre schimbările importante care au loc în piață. Sunt foarte concentrat pe acest an, 2015. Mulți dintre competitorii noștri au făcut anunțuri legate de profitabilitate, dar fiecare are de gestionat propria situație. Nu am intrat în faliment, nu am cerut subvenții, ci ne reparăm singuri afacerea. Echipa Ford a făcut o treabă bună anul trecut. E adevărat, am pierdut 1,1 miliarde de dolari, dar rezultatele au fost cu aproape 400 milioane de dolari mai bune decât în 2013, în ciuda situației dificile de pe piața rusă. Anul acesta ne așteptăm la rezultate mai bune decât în 2014, chiar dacă piața din Rusia va merge și mai rău, și numai ea.
În prezent, observ cu interes și cum se diminuează distanța dintre producătorii de volum și cei premium. Și întrebarea este, cum face un competitor de volum, ca Ford, să concureze, profitabil, în Europa, împotriva unui brand premium. Competitivitatea noastră crește și ceea ce vedeți astăzi demonstrează acest lucru. În trecut, făceam modele speciale, sport, mai mult din considerente de imagine. Dar astăzi, modelele ST și RS nu mai sunt doar modele de imagine, fac parte din gama noastră care aduce profit. Le putem vinde cu succes în segmente unde avem concurență premium.
Pe scurt, trebuie să facem progrese în acest an și le vom face. Suntem foarte determinați să ne reîntoarcem în zona de profitabilitate în Europa. Și nu sunt interesat doar de profit. Vreau să creez o companie vibrantă, dinamică. Afacerea de aici a dat Americii de Nord mai multe modele europene și am avut un plus de imagine fantastic.
În Estul Europei s-a mizat foarte mult pe gama de volum de la Ford. Mondeo, Focus, diesel…, dar în această zonă a Europei producătorii de mașini premium au supraviețuit cel mai bine crizei economice și chiar și-au mărit cotele de piață. Vă veți regândi strategia pentru Europa de Est, în aceste condiții?
Este important să recunoaștem că, în prezent, mașinile premium și cele de mare volum nu mai sunt atât de diferite. Mizăm pe modelele tradiționale, dar din când în când vom veni și cu modele de savoare, cum este Ford GT. De asemenea, pentru viitor ne punem mari speranțe în gama de SUV-uri, pentru că toate mărcile vom avea curând o gamă completă de SUV-uri. Și vom trece de la „câte SUV-uri ai în gamă” la „cu ce diferă SUV-ul tău de al celorlalți”.
Cum veți gestiona situația dificilă de pe piața rusă?
Mult timp, în Rusia, noi am fost brandul Focus și Mondeo. Acum vom impune însă o gamă completă, inclusiv SUV-urile. Problema ține într-adevăr de criza actuală. Pe termen lung, mă aștept ca economia să își revină, rubla să se aprecieze, inflația să scadă și Rusia să devina principala piață din Europa. Întrebarea este cine va câștiga și cine va pierde când se va întâmpla acest lucru. Noi vedem Rusia ca pe o oportunitate pe termen lung. Între timp, trebuie să găsim soluții și să ne adaptăm. Am scăzut ritmul la un singur schimb în uzinele noastre din Rusia, dar nu am redus investițiile în modele noi. Am tăiat costuri de producție, nu vrem să producem mai mult decât putem vinde. Principala provocare ține de cum vom gestiona prețul produselor, pentru că inflația este foarte mare acum. Această piață este foarte importantă pentru noi și nu vrem să fim doar unul dintre jucătorii de pe acest teren, ci unul agresiv.
Ce părere aveți despre downsizing și mă refer aici nu doar la motoare, ci și la modele mai mici decât Fiesta?
Cred că toate mărcile află cât de flexibile sunt cu ajutorul gamei de început. Văd două piețe foarte diferite sub segmentul modelului Fiesta. O dată, piața în dezvoltare în care activează Dacia, care este foarte diferită de piața celor de la Kia, Hyundai și Škoda. Aceste două piețe au clienți foarte diferiți. Poate că industria noastră ar vrea să-i vadă ca un tot, dar nu se poate, sunt diferiți. Piața second-hand din orice țară europeană este de două sau trei ori mai mare decât cea de mașini noi și poate pătrunde în aceste segmente. Și Ford va experimenta cu modele poziționate sub Fiesta în gamă, dar nu vă pot da mai multe detalii acum. O privim ca pe o lecție despre marje reduse de costuri și exerciții financiare complexe. Chiar și Ecosport deschide noi teritorii pentru noi în Europa. Dar poate că mai interesant este la acest moment segmentul SUV-urilor și al autovehiculelor comerciale ușoare, cum este Transit Courier.
Câtă încredere aveți în Vignale împotriva mărcilor premium tradiționale?
Avem o mulțime de clienți pentru versiunile Titanium, la Kuga procentul ajunge pe la 40-50%. Acei clienți vor chiar mai mult, așa că încercăm să ni-i menținem loiali, oferindu-le ceea ce vor, ideea nu este să furăm clienții altora. Așa cum am avut succes cu Titanium, așa cred că brandul Vignale se va impune în gamă.
Aveți o gamă completă de motoare, dieseluri apreciate, chiar și un model electric, Focus. Cum vedeți situația de peste 10 ani, în privința propulsiei?
Deja vedem preferințele care se schimbă, legislația va avea un impact foarte mare asupra pieței, la acest nivel, așa că trebuie să ne pregătim pentru gusturi mult mai variate. Trebuie să avem motoare pe benzină cât mai curate, aceste motoare au devenit tot mai interesante pentru că se apropie de consumul dieselului și nu vin la pachet cu toate costurile pentru post-tratamentul emisiilor. În privința mașinilor electrice, Statele Unite reprezintă o piață foarte interesantă, diferită la nivelul acceptării tehnologiei, de alte țări. Vedeți că modelele electrice populare nu au prins. Abia când s-a trecut la un nivel premium, cum ar fi Tesla, modelele electrice au început să fie privite cu mai mult interes. Și mai interesante sunt hibridele cu încărcare la priză. Te scapă de stresul autonomiei și poți rula în marea majoritate a timpului în modul electric.
Ce ne puteți spune despre facilitățile de producție pe care le aveți în Turcia și cât de importantă este această piață pentru Ford Europa?
Nu avem noutăți despre uzina din Turcia, dar intenția noastră este să o ținem la capacitate maximă de producție, aceasta este regula de business. În Turcia, gama noastră merge foarte bine, dar mă bucură mult aprecierea globală a modelului Transit produs aici. Transit se vinde bine în Statele Unite, iar în Europa cred că am fost pe locul doi la utilitare anul trecut. Este un mare pas înainte. Nu cu mult timp în urmă eram pe locul șapte!
Cum vedeți viitorul industriei și imixtiunile surpriză în domeniul auto?
Ne așteptăm la schimbări mari în ceea ce privește mobilitatea. Oamenii își folosesc telefonul pentru a avea un alt gen de relație cu companiile. Acesta este motivul pentru care Apple și Google intră pe teritoriul nostru, ei știu că mașina este un element esențial în viața oamenilor. Eu am încă încredere în modelul clasic de dealer. Am văzut dealeri care au relații foarte strânse cu comunitatea locală, mult mai profunde decât le poate face o aplicație de telefon.
1 comment
Nici un cuvant despre Romania…..Domnul ziarist,sunteti cumva rus???