Prin Hotărârea dată în C-177, C-178 și C-179, CJUE a arătat că orașele nu pot limita sau interzice circulația mașinilor poluante conform propriilor doleanțe. Ele trebuie să respecte Regulamentul Uniunii!
Metropolele Paris, Bruxelles și Madrid au atacat Regulamentul 2016/646 la Tribunalul UE. Actul stabilește limite de oxizi de azot care nu trebuie să fie depășite în timpul testelor RDE, adică cele care redau valorile de emisii în condiții reale de condus. Marile orașe menționate intenționau să impună propriile limite, astfel încât să limiteze, interzică ori penalizeze proprietarii de mașini poluante care intrau pe raza lor teritorială.
Tribunalul UE le-a dat dreptate, însă Germania, Ungaria și Comisia Europeană au atacat hotărârea la CJUE. Acum instanța europeană a arătat că Tribunalul a greșit.
„Prin urmare, în opinia Curții, interpretarea Tribunalului echivalează cu a atribui articolului 4 alineatul (3) al doilea paragraf din Directiva 2007/46 o sferă largă pentru a susține concluzia potrivit căreia această dispoziție împiedică anumite restricții locale în materie de circulație, care urmăresc în special protecția mediului. O asemenea interpretare nu este conformă nici cu contextul în care această dispoziție se înscrie, nici cu obiectivele reglementării din care face parte și nici cu geneza dispoziției menționate.
S-a săvârșit o eroare
Prin urmare, Curtea concluzionează că Tribunalul a săvârșit o eroare de drept statuând că regulamentul în litigiu privește direct orașele reclamante, în sensul articolului 263 al patrulea paragraf TFUE”, se arată în document.
„Adoptarea unei reglementări de limitare a circulației locale a anumitor vehicule în scopul protejării mediului nu poate încălca interdicția impusă de regulamentul în litigiu (n.r. Regulamentul 2016/646)”, mai spune CJUE.
În concluzie, marile orașe europene care vor să interzică, limiteze sau taxeze suplimentar circulația mașinilor poluante pot face acest lucru doar în limitele stabilite prin Regulamentul 2016/646. Chiar și așa, decizia nu este definitivă. Încă se poate face recurs!
Orașele intimate nu sunt afectate de regulamentul în litigiu din moment ce își mențin toată libertatea de a interzice, de a împiedica sau de a restrânge circulația pe drumuri a vehiculelor terestre cu motor, în special în cadrul combaterii poluării atmosferice, pe baza altor texte juridice, precum Directiva 2008/50.