Cel mai mare salon de producători de componente, subansamble, accesorii din Europa – AUTOMECHANIKA, tocmai a devenit și mai mare și mai diversificat, chiar dincolo de ce se așteptau nemții. Și asta pentru că infuzia din China este atât de mare, încât a modificat raportul de forțe economice din industrie…
Dan Vardie, Frankfurt, Germania
AUTOMECHANIKA este cea mai mare expoziție tradițională din industria automotive. Aici vin mii de furnizori din industria auto, începând cu nume celebre precum Bosch, Valeo, Continental, Schaeffler ș.a.m.d. și până la cei mai puțin cunoscuți producători de odorizante de interior, lichide de spălat parbrizul sau soluții de curățare a tapițeriei auto. Într-o definiție corectă, o expoziție „B2B”, adică „business to business”, unde consumatorul final nu prea are ce să caute.
Toate bune și frumoase, dar nimeni nu ar fi bănuit acum o lună că dezvoltarea AUTOMECHANIKA se va duce în zona spectaculosului. În primul rând numeric, la această ediție au plătit chirie pentru a primi un stand nu mai puțin de 4.200 de companii din 170 de țări, cifre care în această perioadă atât de „cețoasă” nu au cum să nu surprindă! Mai mult – și în mare parte și explicația acestei expansiuni – au apărut nu mai puțin de 900 de expozanți din China! Adică de vreo două ori mai mulți decât cei germani, care tradițional reprezentau majoritatea expozanților la AUTOMECHANIKA! În plină criză a supra-taxelor pe care Comisia Europeană (CE) încearcă să le impună producătorilor chinezi, dar și mașinilor europene produse în China, Frankfurt-ul a fost luat „pe sus” de sutele de producători automotive din China care, evident, nu au venit să facă turism…
Însă mai spectaculoasă este manifestarea „EV Expo”, o premieră la AUTOMECHANIKA! O expoziție născută la inițiativa „China Council for the Promotion of International Trade”, care a propus nu doar tema, dar a venit la pachet și cu vreo 8 producători chinezi de EV-uri la care se adaugă CATL, cel mai mare producător mondial de baterii din lume – evident tot din aceeași țară.
Între mărcile prezente în această mini-expoziție, mare cât jumătate de hală expozițională de la AUTOMECHANIKA, am descoperit BYD – care va fi prezent și la Salonul auto de la Paris de la jumătatea lui octombrie, JAC internațional, Avatr sau Hongqi. Cu siguranță de ultimele nu a prea auzit nimeni. Însă cea mai importantă participare a fost cea a grupului Geely, care a venit cu premiere europene pentru mărcile sale Zeekr, Lynk & Co, Geome și Geely.
Nu știm nimic despre organizația care a inițiat această „EV Expo”, dar cu siguranță este foarte influentă de vreme ce a mobilizat asemenea nume de top și probabil a contribuit și financiar… AUTOpro a discutat pe larg cu executivii grupului și a mărcilor din Geely pentru a înțelege mai bine această participare cu totul atipică…
Este de spus că la absolut toate celelalte mărci prezente în expoziția auto, nu era nici un executiv prezent pentru a discuta cu presa și nici nu au fost conferințe de presă. Cu excepția Geely!
Victor Yang, EVP al lui Geely Holding și purtătorul de cuvânt al fondatorului Eric Li, ne explica la AUTOMECHANIKA că „Am venit la Frankfurt să ne facem prieteni!”. Executivul chinez a pledat pentru o abordare constructivă din partea CE privind inițiativa suprataxelor afirmând că „este necesară o colaborare în beneficiul consumatorului”, care trebuie să aibă acces la ultimele tehnologii.
Yang a spus cu ocazia AUTOMECHANIKA că Geely nu a luat o decizie să construiască sau să cumpere fabrici în Europa – așa cum o face BYD sau SAIC sau Cherry. În schimb, „explorăm posibilitățile de colaborare industrială cu partenerii noștri.”, referindu-se la Volvo și Renault. Asta înseamnă că nu este exclusă fabricația unor autoturisme Geely la Mioveni, de exemplu! Yang a insistat că trebuie așteptat verdictul final al CE pentru o bună vizibilitate asupra taxelor pentru ca apoi să își definească strategia.
Același executiv ne-a oferit cu ocazia AUTOMECHANIKA o perspectivă asupra poziționării și a prezenței diverselor mărci în Europa. Lynk & Co este în 7 țări din vest cu soluția de tip Netflix care a fost pionierată de fondatorul mărcii, Alain Visser, și care a fost dat afară pentru că deși inovativă, soluția sa nu a produs vânzările așteptate. Ca urmare, acum Lynk trece la modelul clasic de vânzare cu dealeri. Este de menționat că Lynk est reprezentată și în România și că va începe operațiunile anul viitor.
Yang a confirmat la AUTOMECHANIKA faptul că marca Geely va fi poziționată la un preț competitiv pentru țările emergente ale Europei – adică țările est și sud-est ale continentului – în timp ce Lynk se va concentra pe Vest. Spectaculoasă pentru noi este declarația conducerii grupului chinez care a anunțat lansarea ultimului model Geely EX5 la sfârșitul acestui an în doar câteva țări, România fiind menționată a doua, după Norvegia!
Am mai aflat că prețurile nu au fost stabilite pentru că depind de supra-taxele impuse. AUTOpro a aflat despre acest model – pe care l-am și condus pe centrul de testare de la Dudenhofen – că în China pleacă de la 15.000 $, însă modelul european va pleca de la 36.000 Euro. Sigur că sunt cifre preliminare care ne oferă un orizont de preț.
Marca Zeekr aflată în vânzare doar în 2 țări – Suedia și Olanda – este poziționată ca premium cu atribute sportive. Cu doar două modele – sedanul 001 și SUV-ul DX – în Suedia este vândută la prețuri ceva mai mari decât Volvo deși DX are aceeași platformă cu CX 30. Lothar Schupet, Directorul comercial care a acordat AUTOpro un interviu exclusiv la AUTOMECHANIKA, ne-a spus că „am suspendat expansiunea până avem o perspectivă clară a politicii CE.” Însă „la un moment mai apropiat sau mai îndepărtat urmează piețele mature Germania, Franța, Norvegia, Belgia, Danemarca”, a adăugat Schupet. Ca și Lynk, Zeekr a renunțat la serviciile Președintelui pe Europa și acum are o conducere de echipă – din care face parte și Schupet.
Însă AUTOpro a remarcat că Zeekr a început în forță cu promisiuni mari după care evoluția a devenit lentă până la stagnare. Cele 2 piețe ale lui Zeekr sunt evident prea puține în raport cu rivalul BYD, care are deja 16 țări europene unde vinde modelele sale. Anul viitor se va adăuga un nou SUV de 4,6 m numit 7X și care a avut premiera aici la Frankfurt. Este tot un EV ca și celelalte modele Zeekr. Totuși Lothar a confirmat la AUTOMECHANIKA că apar și modele plug-in hybrid, dar a refuzat să ne spună când vom avea primul Zeekr cu această propulsie în Europa.
„În viitor, mă pot gândi ca marca Lynk să dispară pentru a fi înlocuită de Geely!”, a afirmat Yang, spre surpriza celorlalți executivi de marcă prezenți la AUTOMECHANIKA și care au declarat că nu va exista un model Lynk cu marca Geely… În schimb, marca Zeekr pare „safe” și va continua să se dezvolte în paralel cu Volvo și …. Polstar, a cărui soartă este neclară. Fondatorul acestei mărci EV desprinse din Volvo, Thomas Inghelath, a fost concediat, iar în locul lui a fost adus Michael Lohscheller, fost CEO la Opel, VINFAST și Nikola, cunoscut ca un expert în restructurare de companii auto. Este probabil sarcina lui Michael să decidă soarta și poziționarea lui Polstar în raport cu Zeekr și chiar Volvo!
La miniexpoziția din cadrul AUTOMECHANIKA, Geely a adus și modelul Geome, prima mașină EV care la 20 – 25.000 Euro va intra în segmentul EV accesibil despre care se discută atât de mult – să ne amintim că inclusiv Elon Musk a promis o Tesla la acești bani. Este un model desprins din fostul brand Geometry, despre care AUTOpro v-a povestit direct din China la vremea când această marcă pur EV a fost lansată. „De atunci, au fost multe evoluții.” declara pentru AUTOpro Victor Yang. „Geometry a fost o marcă dedicată taxiurilor și operațiunilor de ride sharing. Nu a fost o marcă pentru clientul direct. Însă am decis să facem Geome – adică o prescurtare a lui Geometry – ca un nou produs care se vinde direct către consumator.”
Modelul expus la AUTOMECHANIKA Frankfurt a venit direct din China la doar câteva zile după premiera din țara sa. Executivul chinez nu ne-a dezvăluit când va fi vândută în Europa și nici dacă va fi păstrat numele Geome sau va deveni un sub-brand al mărcii Geely – cu, de exemplu, numele Geely Geome !
Dincolo de modele noi, Geely a prezentat la AUTOMECHANIKA și cea mai eficientă baterie EV din lume. Este bazată pe tehnologia LFP și are o 192 Wh/kg! Yang afirmă că este un record mondial și este probabil să aibă dreptate. În aceeași expoziție, CATL a prezentat noua generație de baterii QILIN, care ajung la 170 Wh/kg. Bateriea Geely Short Balde are o rată de încărcare de 5,5c, în timp ce Qilin are rata de 5c. Asta înseamnă că o baterie de 100 kWh se poate încărca în doar 18 – 20 minute, iar de la 30% la 80% cu o stație de încărcare superfast de 400 kW, este nevoie de puțin peste 10 min.
Este un rezultat spectaculos care arată cât de repede avansează acest subiect critic pentru consumator. AUTOpro a aflat cu ocazia AUTOMECHANIKA că noua baterie este capabilă să supraviețuiască celor mai dure coliziuni fără să ia foc. Mai mult, dacă mașina ajunge în mare – apă salină – nu are nici o problemă minim 30 minute. Noua Geely EX5 are această baterie plasată pe o platformă de 800 V – singura care permite asemenea performanțe la încărcare. Sigur, rămâne întrebarea legitimă unde poți găsi o asemenea stație superfast în România? Probabil pe nicăieri, dar nici în Germania nu am identificat prea multe…
Au fost și alte premiere europene la AUTOMECHANIKA: Zeekr Mix, de exemplu, despre care AUTOpro a scris încă de la premierele mondiale din China, unde am fost prezenți. O altă remarcă importantă este multitudinea de propulsii pe care grupul chinez le are în portofoliu. Este singurul care a dezvoltat motoarele „flex-fuel” care pot funcționa cu metanol și benzină în orice proporții. Asta înseamnă că atunci când te duci la pompă pui ce găsești – metanol sau benzină – fără să conteze ce ai avut în rezervor înainte! Iar potrivit lui Geely, metanolul este un exemplu de combustibil verde așa cum este și e-fuels.
O altă premieră europeană a fost Lynk & Co EM-P care folosește tehnologia extended ranger – despre care AUTOpro v-a detaliat încă de acum mai bine de un an de zile. Acest model Lynk oferă o autonomie pur electrică WLTP de 245 km și mai bine de 1.000 km în total. Este probabil soluția care va câștiga piața în următorii 2 – 3 ani. Totul depinde de cât de repede chinezii vor dori piața din Europa! Pentru că, doar ei au această tehnologie bine pusă la punct.
Ediția AUTOMECHANIKA din acest an are un caracter excepțional datorată infuziei masive chinezești. Mulți s-au întrebat ce căuta BYD la această expoziție de vreme ce în doar o lună va plăti o nouă notă de plată substanțială la Paris. AUTOpro a dorit să întrebe BYD la Frankfurt care este poziția oficială, dar nu am găsit absolut nici un reprezentant al firmei. De altfel, la absolut toate celelalte standuri de la AUTOMECHANIKA – mai puțin Geely – nu era absolut nimeni, nici presă, nici reprezentanți ai firmei! După cunoscutul dicton „dacă este ordin, cu plăcere!”, toată animația a fost la Geely, unde erau zeci de ziariști din Europa și nu mai puțin de 62 de reprezentanți media din China.
Însă dincolo de detalii mai greu de înțeles, noutățile prezentate au generat un buzz în media europeană, dar și pentru consumatorul european, care a mai aflat de ce sunt capabile mărcile grupului Geely.