AUTOpro
Analiza

Producătorii auto nu renunță la Rusia. Doar General Motors a sunat retragerea

Anunțul făcut în această săptămână de gigantul General Motors, care a decis să oprească vânzările și chiar producția de modele Opel și Chevrolet în Rusia, a luat prin surprindere întreaga industrie auto. În ciuda problemelor, alte mari companii țin cu dinții de această piață cu un potențial enorm.

Opel Rusia

Text: Robert Stan

La mijlocul acestei săptămâni oficialii General Motors au anunțat că au luat decizia de a retrage marca Opel de pe piața rusă și să stopeze producția la uzina proprie din Sankt Petersburg. De asemenea, marca Chevrolet își va reduce prezența, singurele modele care vor rămâne în vânzare fiind cele „iconice” precum Corvette, Camaro sau Tahoe. Nici contractul cu producătorul rus GAZ nu va rămâne în funcțiune. Și toate acestea vor avea efect chiar în acest an.

Imediat după anunțul acestei decizii, industria auto mondială pare să fi intrat în ședință.  Numai că, în timp ce unii spun că înțeleg mișcarea General Motors și că există posibilitatea să o copieze, alții se declară complet uimiți. Conform lui Vladimir Mozhenkov, șeful Asociației Dealerilor de Automobile din Rusia, după ce au încercat fără succes să majoreze prețurile astfel încât să contracareze căderea rublei, majoritatea mărcilor trebuie să se aștepte la pierderi medii de circa 2.000 de dolari pentru fiecare mașină vândută. În ciuda problemelor financiare, companii precum Renault, Volkswagen sau Fiat vor fi nevoite să rămână pe această piață. Principalul motiv este legat de existența unor capacități majore de producție ale acestor companii în Rusia, însă un alt aspect este legat de imposibilitatea ulterioară de a reveni pe această piață. „Este ușor să abandonezi piața, dar mult mai greu să te întorci”, a menționat Mozhenkov, reprezentantul unei asociații care reprezintă circa 40% din piața auto rusă.

Interesant este că, întrebat ce altă companie mai suferă pierderi apropiate de cele ale General Motors, Vladimir Mozhenkov a menționat tot o firmă americană, Ford, despre care spune că „și-a ales prost segmentul de preț”. Oficialul rus consideră că mulți dealeri ai Ford, speriați de prețurile practicate de Ford au ales să migreze către alte branduri mai ieftine, unele provenite din China. Alte companii aflate în dificultate sunt PSA Peugeot-Citroen și Honda.

Situația dificilă de pe piața auto rusă este pusă în lumină și de Asociația Afacerilor Europene (AEB), for rus care menționează într-un raport că, doar în ultimele două luni ale anului 2014, producătorii auto mondiali au pierdut în Rusia între 800 și 900 de milioane de dolari. De asemenea, după reculul cu 10% al vânzărilor de mașini din Rusia, anul trecut, AEB este de părere că va urma unul mult mai puternic, în acest an, cu circa 25%. Deocamdată, cifrele arată o scădere cu 32,1% a vânzărilor după primele două luni din 2015.

Articole similare

România răspunde timid tredului eco

administrator_autopromag

România are în continuare cea mai mare rată a mortalității în accidente rutiere

Mihai Morcovescu

Țările UE care reduc cu adevărat impactul mașinilor casate asupra mediului

Florin Amariei

Leave a Comment