AUTOpro
Generale Industrie Stiri

Luca de Meo pleacă de la Renault pentru a prelua conducerea unui gigant din industria de lux

Luca de Meo, CEO-ul Grupului Renault, compania care deține și marca Dacia, va părăsi compania în luna iulie pentru a accepta o funcție de top în afara industriei auto, a anunțat compania duminică.

De Meo ar urma să devină noul CEO al unui grup din industria de lux.

Luca de Meo părăsește Renault după cinci ani

Luca de Meo

CEO-ul Renault va pleca efectiv la data de 15 iulie de la conducerea companiei care deține mărcile Alpine, Dacia, Mobilize și Renault și care controlează și entitățile Horse (motoare cu ardere internă și hibride) și Ampere (motoare electrice). Acesta va prelua funcția de șef al gigantului Kering, care deține branduri precum Gucci, Yves Saint Laurent și Balenciaga, potrivit cotidianului francez Le Figaro.

Trecerea lui Luca De Meo de la sectorul auto la cel al modei de lux marchează o schimbare majoră de carieră. Acesta ar urma să îl înlocuiască pe François-Henri Pinault, care conduce Kering de peste 20 de ani și care a transformat compania într-un jucător global în segmentul de lux. Familia Pinault deține controlul asupra grupului, însă în ultimii ani, performanțele financiare ale Kering s-au deteriorat vizibil.

Acțiunile Kering au scăzut cu peste 60% în ultimii doi ani, pe fondul avertismentelor de profit și al instabilității din jurul brandului Gucci, care la un moment dat era motorul de creștere al grupului. În același timp, grupul s-a îndatorat cu peste 10 miliarde de euro, ceea ce l-ar putea expune unui nou downgrade de rating, potrivit unui raport publicat luna trecută de Reuters.

Luca De Meo, arhitectul revenirii Renault

În cei cinci ani petrecuți la conducerea Renault, Luca de Meo a reușit să transforme compania dintr-un colos în derivă într-un constructor mai mic, dar mai eficient. A venit în 2020, într-un moment în care Renault înregistra pierderi record, lovită de efectele pandemiei și de problemele cronice din parteneriatul cu Nissan.

Sub conducerea sa Renault a implementat reduceri masive de costuri, inclusiv prin disponibilizări și închiderea unor facilități de producție. De asemenea, a fost reconfigurat parteneriatul cu Nissan, vechi de două decenii, dar marcat de tensiuni frecvente. În plus, De Meo a pariat strategic pe motoarele hibride și a accelerat trecerea către vehicule electrice.

Aceste măsuri au funcționat, iar acțiunile Renault au crescut cu 90% în cinci ani, fiind cea mai performantă companie auto din Europa în această perioadă. Spre comparație, Stellantis a crescut cu 15%, iar Volkswagen a pierdut 38% din valoare.

Decizia lui de Meo vine într-un moment delicat atât pentru industria auto, cât și pentru sectorul de lux. Industria auto europeană se confruntă cu tarife vamale impuse de administrația Trump și cu o competiție dură din partea Chinei. În paralel, Kering are nevoie de o revitalizare, în special în ceea ce privește strategia pentru Gucci, care nu mai reușește să convingă investitorii.

Dacă mutarea va fi confirmată oficial, de Meo ar urma să preia o companie aflată într-un proces complex de succesiune, după ce Pinault a început recent demersuri de separare a rolurilor de președinte și CEO.

A doua plecare majoră din industria auto

Plecarea lui Luca de Meo este a doua plecare majoră la vârful industriei auto europene în ultimele șase luni, după ce și Carlos Tavares a renunțat la conducerea Stellantis. De remarcat că statul francez deține 15% din acțiunile Renault, iar plecarea lui de Meo ar putea genera discuții și la nivel politic în Hexagon.

Nici Kering și nici Nissan nu au comentat oficial până acum aceste informații. Potrivit presei japoneze (Nikkei), conducerea Nissan ia în calcul vânzarea unei părți din participația sa la Renault, un semnal că schimbarea la vârf ar putea influența echilibrul alianței dintre cele două companii.

Totodată, Kering a anulat în mod neașteptat un eveniment cu analiști programat pentru luni, 16 iunie, fără a oferi explicații, un posibil semn că anunțul oficial privind schimbarea CEO-ului este iminent.

Sursa: Reuters

Articole similare

Volkswagen dezvăluie ID.4, noul său SUV complet electric

Volkswagen a oprit producția europeană a modelului Polo după 40 de ani

Mihai Morcovescu

Tesla se va extinde in Europa

Florin Amariei