Luca de Meo, CEO al Grupului Renault, a dat publicității așa-numita „Scrisoare către Europa” pe care a trimis-o către factorii de decizie și părțile interesate din Europa înaintea alegerilor europarlamentare din luna iunie.
Documentul conține nouăsprezece pagini și a fost redactat în 12 limbi europene. Această scrisoare este o pledoarie pentru o industrie auto europeană durabilă, favorabilă incluziunii și competitivă.
Ce propuneri și soluții lansează Luca de Meo prin „Scrisoare către Europa”
Europenii vor merge la vot în perioada 6-9 iunie pentru a-și alege reprezentanții în Parlamentul European. Cu mai puțin de trei luni înainte, CEO-ul Renault, Luca de Meo, a redactat o scrisoare deschisă către Europa în care subliniază provocările cu care se confruntă industria auto și pledează pentru direcția pe care el crede că ar trebui să o adopte factorii de decizie.
Acest document face apel la mobilizarea europeană pentru a face din tranziția energetică a industriei auto o reușită colectivă. Totodată, de Meo dorește ca toate părțile interesate să facă din această perioadă de transformare fără precedent rampa de lansare pentru o reînnoire industrială în Europa. Soluția în opinia CEO-ului Renault o reprezintă dezvoltarea cooperării intersectoriale și conducerea unor proiecte de anvergură între sectorul public și cel privat.
În același timp, Luca de Meo este îngrijorat de faptul că producătorii auto europeni sunt dezavantajați în această tranziție deoarece China a investit masiv în propriul sector auto, iar SUA au introdus avantaje fiscale pentru vehiculele electrice fabricate în uzinele americane. Altfel spus, el este de părere că sectorul auto european se confruntă cu o concurență dezechilibrată: „Americanii stimulează, chinezii planifică, europenii reglementează”, precizează șeful Renault în „Scrisoare către Europa”.
Totodată, scrisoarea semnată de Luca de Meo conține șapte recomandări și opt măsuri pentru a dezvolta o politică industrială europeană, competitivă și decarbonizată. „Europa trebuie să inventeze un model hibrid prin implicarea celor mai mari 200 de orașe ale Europei în strategia de decarbonizare prin înființarea unei ligi a campionilor industriali”, spune oficialul italian.
Luca de Meo dorește ca UE să dezvolte o strategie industrială pentru sectorul său de afaceri, având în centru industria auto. Totodată, el dorește ca producătorii auto să se întâlnească cu oamenii de știință, sindicatele și ONG-urile pentru a dezvolta această strategie, care va sprijini industria în același mod în care, spune el, China și-a sprijinit producătorii de automobile, producătorii de baterii și alte companii conectate.
Șeful Renault ar dori să înființeze un nou organism care să reglementeze implementarea noilor reguli cu care se confruntă producătorii de automobile. În plus, el vrea să crească accesul șoferilor la energie verde și să fie dezvoltată expertiza europeană în domeniul software și al aprovizionării cu materii prime pentru fabricarea vehiculelor.
„Propunerile pe care le prezentăm în această pledoarie sunt ambițioase, dar concrete. Ele demonstrează că industria europeană a automobilelor poate deveni rapid soluția la provocările continentului. Suntem conștienți de faptul că acest lucru necesită o schimbare de paradigmă. Acum trebuie să ne inspirăm din ceea ce se face mai bine în alte părți. Colaborarea devine un imperativ, atât între concurenți, cât și între sectoarele industriale. Suntem pregătiți să cooperăm cu toate instituțiile și părțile interesate relevante pentru a duce mai departe aceste idei. Este în joc prosperitatea continentului nostru”, mai menționează Luca de Meo în încheierea scrisorii.
Date importante din documentul redactat de Luca de Meo
„În timp ce Europa este ocupată cu 8-10 noi reglementări în fiecare an, China a oferit subvenții alocate pentru producție alocate până în 2022 de 110-160 de miliarde de euro. Ca urmare, cota de piață a mărcilor chinezești a crescut la 4% în Europa, iar 35% dintre exporturile mondiale de vehicule cu zero emisii au aparținut în 2023 mărcilor din această țară asiatică”, arată de Meo în acest document.
În plus, șeful Renault subliniază faptul că mărcile auto chinezești au o cotă de circa 4% din totalul vânzărilor de vehicule electrice din Europa, în timp ce 35% din exporturile mondiale de automobile cu emisii zero aparțineau în 2023 mărcilor chinezești.
Totodată, avantajul mediu de cost al unui automobil de segment C produs în China este de 6.000-7.000 de euro. Asta reprezintă 25% din prețul total. Tot ca urmare a investițiilor masive, ciclul de dezvoltare al unui nou model în China a scăzut la 1,5-2 ani față de 3-5 ani în Europa.