AUTOpro
Test drive Test scurt

Citroën C4 Cactus – În numele simplității

Când vrei să intri într-un segment deja supraaglomerat, nu ai altă soluție decât să vii cu ceva diferit. Este singura șansă de a atrage atenția și Citroën a înțeles acest lucru. Chiar ușor, având în vedere că mărcii franceze îi place să experimenteze.

Text: Dan Damian; Foto: Citroën

      F87A5888

Citroën C4 Cactus pare pentru noi o surpriză în peisajul auto, dar în realitate este rezultatul unui plan care a debutat acum șapte ani, odată cu conceptul C4 Cactus. Constructorul francez explora atunci o nouă direcție de design, pe un fundament economic foarte clar, păstrat și astăzi, la modelul de serie. Conceptul din 2007 a evoluat acum un an în conceptul Cactus, care a și trasat destul de fidel liniile modelului de serie.

Va fi interesant de urmărit evoluția lui C4 Cactus și pe piața europeană, dar și în România, pentru că, ne-au explicat oficialii români, mașina a fost gândită să apeleze și la simțul rațiunii, după ce te seduce cu designul nonconformist. Linia estetică nu este chiar o noutate pentru Citroën, care a tratat în aceeași idee și modelul C4 Picasso. Totuși, silueta de SUV minion a lui C4 Cactus, cu ale sale Airbump care dau o (mare) pată de culoare pe suprafața de metal, constituie o prezență inedită în peisaj. Testul desfășurat cu ocazia evenimentului de lansare pe piața din România a mai clarificat un lucru. C4 Cactus este genul de mașină care arată foarte bine în culori vii, țipătoare. Griul clasic îi taie mult din prezență. Francezii au anunțat cu mândrie inovația Airbump, în fapt niște bule de aer încastrate în plastic relativ moale, care ar trebui să protejeze caroseria de loviturile ușoare. Și, având în vedere suprafața pe care o acoperă, acestea sunt folosite și ca mod de personalizare, trei culori fiind disponibile pentru ele. Cele de pe laterale sunt bine poziționate, dar cele față-spate sunt cam înalte pentru cazul în care o mașină joasă n-ar aprecia corect distanțele.

F87A6049

Francezii și-au spus că în marea de SUV-uri compacte (așa îl încadrează ei, deși lungimea de 4,16 metri este mai degrabă caracteristică clasei mici) nu au nici o șansă cu un model convențional, la un preț convențional. Așa că au proiectat mașina cu gândul la costuri, iar acest lucru este evident în momentul în care urci la volan. Clanțele portierelor sunt de fapt niște mânere în genul valiză, capacul torpedoului se deschide în sus, gen cufăr, iar planșa de bord este stratificată pe două nivele, pentru acest artificiu estetic airbag-ul pasagerului fiind încastrat în plafon. Tabloul de bord este format dintr-un singur display rectangular, care afișează viteza și informațiile computerului de bord. Nici urmă de turometru și, chiar dacă îl ignorăm la marea majoritate a mașinilor pe care le conducem, acum i-am simțit lipsa pentru că ai subconștient nevoie să vezi la nivel de efort este motorul, în anumite momente.

F87A6226

Toate comenzile în mod normal regăsite pe consola centrală sunt grupate într-o tabletă de șapte inch, cu touchscreen, plus câteva butoane fizice dedesubt, pentru acces rapid. Simplificare și hightech, dar nu este deloc ergonomic să setezi climatizarea de pe un asemenea display, după ce o găsești în meniu, pentru că presupune să-ți iei privirea de la drum pentru câteva secunde.

F87A6252

Cu gândul la greutate, care influențează direct consumul, francezii au preferat să facă geamurile spate cu întredeschidere. Au salvat astfel circa 11 kilograme. Spațiul interior este destul de bun, dar scaunele nu au mai deloc susținere laterală. Pentru versiunile cu cutie pilotată, scaunele din față sunt înlocuite cu o banchetă, stil canapea, care arată inedit pe o mașină europeană din 2014. Un punct în plus pentru portbagaj, adânc și încăpător, cu un volum de 358 litri.

F87A6325

Am testat în cadrul evenimentului de lansare două motorizări din cele patru disponibile pentru noul C4 Cactus. Diesel-ul de 1,6 litri HDi are 100 CP și este cuplat la o cutie de viteze manuală, cu cinci trepte și – tipic francez – curse prea lungi. Performanțele sunt decente, cu 0 – 100 km/h în 10,7 secunde și 184 km/h viteză maximă. Zgomotul propulsorului este difuz, iar accelerațiile în depășire dependente de retrogradare. Citroen spune că acest motor are un consum mediu de 3,4 litri/100 km și 3,2 littri/100 km în regim extraurban, valori posibile datorită eforturilor de reducere a greutății, C4 Cactus fiind cu circa 200 kg mai ușor decât hatchback-ul C4, cu modelul de bază la 965 kg.

F87A6155

Pe traseul nostru, București – Valea Doftanei, forțat în accelerații și dus frecvent la viteze de 140 km/h, consumul afișat de computerul de bord a fost de 5,5 litri/100 km. Am remarcat ținuta de drum setată clar pentru confort, suspensiile făcându-și bine treaba pe drumurile peticite românește.

Mașina este oferită în trei versiuni de echipare (Live, Feel, Shine), cu echiparea de bază normală la nivelul dotărilor de siguranță și confort, dar fără aer condiționat. Prețul pornește de la 12.995 euro, pentru versiunea Live cu motor pe benzină de 82 CP. Cel mai accesibil diesel este cel de 1,6 litri și 92 CP, cu cutie pilotată în șase trepte, al cărui preț de 16.616 euro este identic cu al versiunii de 100 CP, cu transmisie manuală cu cinci trepte.

La conferința de presă ni s-a specificat clar că prețurile sunt la același nivel cu ale lui Renault Captur, așadar știm principalul concurent pe care îl vizează Citroën C4 Cactus în România.

F87A6923

PREŢ de la 16.616 euro, cu TVA. • Motor 1.560 cmc, 100 CP/3.500 rpm, 254 Nm/1.750 rpm. • Transmisie manuală cu cinci trepte. • Masa proprie 1.070 kg. • Performanțe: accelerație 0 – 100 km/h 10,7 sec., viteza maximă 184 km/h. • Consum (u/e/m) 3,8/3,2/3,4 litri/100 km. • Emisii 89 g/km CO2. • Dimensiuni L/l/h 4.157/1.729/1.480 mm.

Articole similare

Test drive Nissan X-Trail e-Power – Locomotiva niponă

Filip Sîrbu

Exclusivitate națională: primul test de autonomie european, independent, pentru automobilele electrice

administrator_autopromag

Test drive Kia EV6 – Premium electricity

Darius Pana

Leave a Comment