AUTOpro
Prezentari

Land Rover Discovery Sport – Reîncepe aventura

Land Rover a prezentat primul model din noua gamă Discovery. SUV-ul compact se numeşte Discovery Sport şi va fi comercializat de la începutul anului 2015.

 

Text: Dan Vardie

 LR_Discovery_Sport_09_(93351)

 

„Noul Disco Sport are orientare urbană, o expresie a unui stil de viață foarte ocupat!”, declara pentru AUTO pro, Gerry McGovern, Directorul de design al lui Land Rover, cu ocazia premierei mondiale de pe malul râului Sena. Același executiv descria noul model „inclusive and not exclusive”, iar când vine vorba de categoria premium, unde se plasează, expresia a fost „Premium, but Precious!”. Ca să fie clară diferența qqqsfață de Range Rover, care se duce în zona luxury. Noul Sport are multe în comun cu Range Evoque, dar producătorul a avut grijă să umble la „tonalitate” pentru a face poziționarea diferită. McGovern a fost foarte clar – așa cum a făcut-o în premieră mondială, în AUTO pro, cu aproape doi ani în urmă! – noul Sport nu înlocuiește Freelander, care dispare din fabricație fără un urmaș. „Nu va exista nicio familie Freelander!”, declara Gerry pentru AUTO pro Sigur, putem specula că Freelander nu mai impunea marca Land Rover în segmentul SUV-urilor compacte aşa cum o făcea în 1997, când avea de înfruntat în principal Toyota RAV 4 şi Honda CR-V. Acum şi mărcile premium înregistrează vânzări considerabile în această zonă de piaţă. Exemple sunt BMW X3, Audi Q5 şi Mercedes GLK, care au ridicat serios aşteptările clienţilor. Prin lansarea lui Discovery Sport, Land Rover oferă o replică înarmată cu toate argumentele necesare să repună piciorul în prag. Discovery Sport completează gama şi urcă în ring cu tehnologii şi versatilitate la cote înalte, prezentate într-un design care şi-a dovedit atractivitatea şi în cazul modelelor Evoque şi Range Rover.

 

 LR_Discovery_Sport_08_(93343)

 

Design-ul noului model a fost prefigurat de Discovery Vision Concept, iar caroseria este construită din oţel şi aluminiu (capotă, aripi faţă, hayon, plafon), pentru obţinerea unei mase cât mai reduse. Versatilitatea şi utilitatea habitaclului sunt rezultatul unui studiu desfăşurat de Land Rover cu o varietate de familii. Au fost observate accesul în diferite SUV-uri, spaţiile de depozitare, modularitatea, spaţiul în interior etc. Drept urmare, Discovery Sport are trei rânduri de scaune, putând să găzduiască până la şapte persoane. Faţă de Freelander, oferă mai mult loc, având o caroserie cu 9 cm mai lungă. Roţile sunt plasate spre capetele caroseriei de 4590 mm lungime. Noile suspensii tip multi-link sunt doar puţin intruzive, iar modulele electrice sunt compacte, permiţând utilizarea eficientă a ampatamentului de 2741 de mm (plus 8,1 cm faţă de Freelander).

 

 lr_ds_interior_short_film_seats_200814_02

 

Scaunele din al treilea rând se pliază, iar bancheta din al doilea rând este fracţionabilă 60:40, are spătare care se pot înclina şi glisează 16 cm pentru a varia volumul portbagajului sau pentru a oferi spaţiul maxim pentru genunchi (1010 mm). Consola centrală este disponibilă în două variante care pot găzdui pahare şi sticle de până la 2 litri şi includ coş de depozitare. Feţele celor patru portiere au buzunare încăpătoare şi există un spaţiu de depozitare şi pentru al treilea rând de scaune. Până la patru prize de 12 V şi şase mufe USB asigură alimentare electrică pentru o multitudine de gadgeturi şi device-uri.

 

Confortul din interior este dat şi de sistemul de climatizare care detectează dacă parbrizul este aburit şi porneşte automat funcţia de dezaburire. La fel, există un senzor şi pentru poluare, care porneşte recircularea pentru purificarea aerului din habitaclu. Modul Eco optimizează funcţionarea sistemului de climatizare şi a cutiei de viteze pentru reducerea consumului de combustibil.

 

 LR_DS_Interior_09_(93468)

 

Transmisia automată cu 9 trepte şi sistemul de tracţiune integral Haldex joacă, la rândul lor, un rol în utilizarea eficientă a performanţelor de care este capabil motorul turbo pe benzină de 2,0 litri şi 240 CP. Etajarea scurtă a treptelor cutiei de viteze a permis ca plecarea de pe loc să se facă în treapta a doua, fiind aproximativ echivalentă cu treapta întâi a transmisiilor cu mai puţine viteze. Dar şoferul poate selecta treapta 1 pentru obţinerea unui demaraj mai prompt sau pentru a gestiona mai bine deplasarea în off-road. Transmisia nu retrogradează treaptă cu treaptă, ci poate coborî în trepte neconsecutive. Totodată, se adaptează stilului de condus, adică urcă mai repede în vitezele superioare şi păstrează treapta mai mult timp în cazul unui condus relaxat, respectiv reduce vitezele mai repede şi menţine o treaptă inferioară mai mult pentru condus sportiv.

 

 LR_Discovery_Sport_21_(93355)

 

Noul Discovery Sport este, în buna tradiţie Land Rover, proiectat pentru performanţe off-road. Astfel, are o gardă la sol de 21,2 cm şi poate urca pante de 45 de grade. În situaţii extreme, partea de jos a spoilerului faţă poate fi înlăturată, pentru un unghi de atac şi mai bun. Pentru a preveni intrarea apei la motor, admisia de aer este plasată deasupra pasajelor roţilor. În plus, portierele sunt izolate special pentru a nu lăsa apa să pătrundă în habitaclu.

 

Sistemul Terrain Response adaptează la condiţiile de rulare frânele, sistemul de direcţie, tracţiunea, acceleraţia, cutia de viteze şi sistemul de control al stabilităţii. Lista de dotări cuprinde sistemul de control al coborârii unei pante, sistemele de control ale tracţiunii şi stabilităţii şi sistemul EDC (Engine Drag Torque Control), care creşte cuplul transmis la roţile care se blochează în cazul unei frâne de motor pe carosabil umed. Când se merge pe pante înclinate lateral, intră în acţiune sistemul RSC (Roll Stability Control), care prevede o potenţială răsturnare prin frânarea roţilor din partea spre care este aplecată maşina. În acelaşi scenariu, are un rol şi sistemul GRC (Gradient Release Control), care deblochează gentil frânele, pentru o deplasare lină.

 

 LR_DS_Interior_08_(93459)

 

Direcţia are asistare electrică variabilă, soluţie aleasă şi pentru integrarea sistemului de parcare laterală şi perpendiculară automată, în care manevrarea se face de către maşină, nu de către şofer. Sistemul de frânare are discuri ventilate de 325 mm pe faţă şi discuri de 300 mm pe spate. La frânarea puternică, în viraj, se activează un sistem care asigură stabilitatea maşinii prin adaptarea dozării forţei de frânare.

 

Discovery Sport are şi funcţia de frânare automată până la oprire dacă detectează un obstacol în faţa sa. Sistemul previne coliziuni la viteze sub 50 km/h şi reduce severitatea impactului la viteze sub 80 km/h. Opţional, sunt disponibili senzorii pentru detectarea semnelor de circulaţie şi sistemul de avertizare la depăşirea neintenţionată a marcajelor benzii de circulaţie prin vibraţii transmise în volan. Lista de dotări de siguranţă mai include airbag-uri frontale şi airbag pentru genunchii şoferului, precum şi airbag-uri cortină şi laterale pentru protecţia toracelui.

LR_Discovery_Sport_18_(93354)

 

 

Articole similare

Ferrari Portofino M: o călătorie de (re)descoperire

Aurel Dragan

Chevrolet Camaro – la a șasea viață

Autopromag

Opel înlocuiește Meriva cu Crossland X

Filip Sîrbu

Leave a Comment