AUTOpro
Test drive

Test drive Nissan X-Trail e-Power – Locomotiva niponă

Nissan X-Trail

Nissan X-Trail e-Power poate fi asemănat din multe puncte de vedere cu o locomotivă diesel electrică. Atât prin prisma masivității, cât mai ales prin prisma sistemului de propulsie hibrid serie extrem de interesant și complex, care separă pe deplin motorul termic de sub capotă de cele 4 roți motoare.

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE, cel mai mare SUV din gama japonezilor, își croiește propriul drum în ceea ce privește paradigma hibridizării fără încărcare la priză. Chiar dacă face parte din renumita Alianță Renault-Nissan-Mitsubishi, Nissan a ales să dezvolte propriul sistem de hibridizare fără încărcare la priză, în loc să adopte celebrul sistem E-Tech, utilizat și de modelele Dacia.

Astfel a luat naștere celebrul ”nume de alint” e-Power, introdus în 2016 pe piața din Japonia la bordul lui Nissan Note. În Europa, e-Power este disponibil atât pe X-Trail, cât și pe SUV-ul compact Qashqai, testat de noi, doar în versiune mild-hybrid, la începutul anului trecut. În esență, “e-Power” reprezintă o soluție de hibridizare serie fără încărcare la priză. Această configurație implică, conform definiției, absența completă a vreunei legături mecanice între motorul termic și roțile motoare. Care, apropo, sunt 4 în cazul de față, având în vedere că vorbim de versiunea e-4ORCE (a se citi e-Force).

Asemănările cu o locomotivă diesel electrică vin întocmai din principiul de funcționare al sistemului hibrid e-Power de pe noul Nissan X-Trail. Care, în ciuda tendințelor din industrie, de a adopta un sistem hibrid serie-paralel, precum E-Tech de la Renault sau e-HEV de la Honda, adoptă o soluție de hibridizare exclusiv serie. Ce înseamnă asta, dacă lăsăm la o parte termeni și concepte complicate de inginerie?

Nissan X-Trail

Practic, această hibridizare e-Power presupune absența deplină a vreunei legături mecanice între motorul termic și roți. Motorul termic este folosit exclusiv cu rol de generator, pentru a produce energie electrică pentru alimentarea celor două motoare electrice situate pe cele două punți motoare ale noului Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE.

Această soluție permite motorului termic să ruleze la polul economic indiferent de sarcină și de condițiile de pe traseu, asigurând astfel un randament mai bun și implicit un consum de combustibil redus. De asemenea, întreg randamentul sistemului de propulsie este îmbunătățit, având în vedere că motoarele electrice se bucură de un randament mult mai bun (peste 90-95%) față de motorul termic, care chiar și la apogeu, nu trece de 40% randament.

În esență, Nissan X-Trail e-Power este un automobil electric, în care motorul termic îndeplinește funcția de range-extender. Acest motor cu trei cilindri are o capacitate cilindrică de 1,5 litri și atinge o putere maximă de 160 CP prin intermediul supraalimentării, în timp ce cuplul maxim atinge 250 Nm. Cifre care își pierd repede din relevanță, având în vedere că roțile sunt conectate la două motoare electrice, care dezvoltă 200 CP (cel de pe puntea față), respectiv 135 CP (cel de pe puntea spate).

Puterea totală a sistemului, care nu se adună aritmetic, ajunge astfel la 211 CP și 330 Nm, o valoare decentă, care propulsează SUV-ul nipon care cântărește la gol în jur de 1,9 tone până la 100 km/h în 7,2 secunde. O valoare bună, mai mult decât decentă, pentru un SUV de 7 locuri cu lungime de 4,68 metri.

În ciuda arhitecturii cu 3 cilindri, motorul termic s-a dovedit extrem de liniștit și rafinat, chiar și în condiții de mers pe autostradă, Nissan X-Trail e-Power dându-ți adeseori impresia că te afli la bordul unui vehicul electric. Accelerațiile intempestive sunt cele care îți transformă însă agregatul într-un veritabil bariton, zgomotul motorului fiind destul de pregnant în habitaclu în momentele în care apeși cu patimă pedala de accelerație.

În ciuda faptului că vorbim de un hibrid fără încărcare la priză, pe modelul Toyota RAV-4, Nissan X-Trail e-Power se dovedește a fi o idee mai gurmand, mai ales dacă este să ne luăm după fișa tehnică. Care indică un consum mediu WLTP de 6,5-6,7 l/100 km. Cu aproape un litru peste ceea ce oferă un RAV4 Hybrid 4×4, care este însă și cu circa 100 kg mai ușor decât Nissan X-Trail e-Power.

Kia Sorento HEV, care vine și în versiune hibridă cu 7 locuri și tracțiune integrală, are însă un consum de combustibil mai mare, de până la 7,5 l/100 km, în condițiile unui timp 0-100 km/h de doar 9 secunde, cu 2 secunde mai slab decât ceea ce oferă Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE. Într-adevăr, Kia Sorento este și cu 13 cm mai lungă decât Nissan X-Trail, însă, culmea, volumul portbagajului în configurație cu 7 locuri este aproape identic – 177 litri Nissan X-Trail vs 179 litri Kia Sorento.

Nissan X-Trail

În varianta cu 5 locuri, capacitatea portbagajului pentru Nissan X-Trail atinge 485 de litri. Deosebit de interesant este faptul că versiunea cu 5 locuri dispune de un portbagaj mai mare, care atinge un volum de 575 de litri. În comparație, competitorii precum Skoda Kodiaq sau Kia Sorento oferă un spațiu de depozitare semnificativ mai mare în configurația cu 5 locuri, mai ales prin prisma faptului că cei doi concurenți direcți sunt mai lungi decât Nissan X-Trail – Skoda Kodiaq – 4,697 m, Kia Sorento – 4,81 m.

Un aspect crucial de menționat este că, în configurația cu 7 locuri, bancheta spate culisantă reprezintă o contribuție semnificativă. În poziția standard, scaunele de pe rândul 3 sunt practic lipite de banchetă, generând un spațiu pentru picioare aproape inexistent. Pentru a obține mai mult spațiu la nivelul picioarelor, este necesar să culisezi bancheta, iar aceasta are avantajul unui sistem de culisare fracționat, 60/40, oferind flexibilitate în ajustarea spațiului interior.

Dincolo de fișele tehnice, este cazul să vorbim un pic și despre eficiența sistemului hibrid în condiții reale de exploatare, inclusiv în mediul extra-urban, un veritabil călcâi al lui Ahile pentru vehiculele mai mult sau mai puțin electrificate. În oraș, în modul Eco, am reușit să ajungem cu consumul doar până pe la 7,2 l/100 km. Deși am fi preferat un martor dedicat în bord pentru a semnala momentele în care vehiculul rulează exclusiv electric, poți compensa cu ușurință această lacună consultând afișajul fluxului de putere, unde vei putea identifica cu precizie dacă motorul termic este sau nu pornit.

Vestea bună este că, în mediul urban, poți accelera și deplasa lejer până la viteze de 45-50 km/h, fără a trezi motorul termic, similar hibridelor E-Tech de la Renault. La fel ca la acestea, la 45-50 km/h pornește pentru scurt timp motorul electric, urmând ca acesta să intre în stare de hibernare până la epuizarea bateriei cu capacitate de 1,73 kWh în cazul lui Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE.

Nissan X-Trail

În regim de autostradă (viteză legală – 130 km/h), Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE s-a mulțumit cu un consum de 8,1 l/100 km. În regim de drum național parcurs cu viteza legală, consumul a scăzut chiar și până la 6,2 l/100 km, o valoare excelentă, ținând cont că vorbim de un SUV cu 7 locuri cu tracțiune integrală care cântărește, cu șofer, peste 2 tone. La finalul testului, după 786 km parcurși în cadrul unui itinerariu București-litoral și retur, cu o viteză medie de 70 km/h, consumul s-a situat la o valoare de 7,8 l/100 km. Adică o autonomie de peste 700 de km, dacă este să luăm în calcul rezervorul generos, cu capacitate de 55 de litri.

Nissan X-Trail
Uși cu deschidere extrem de amplă.

Nissan X-Trail e-Power e-4ORCe în nivelul de echipare de top Tekna, precum cel testat de noi, are un preț de listă pe piața din România de 55.090 euro cu TVA. Lista de dotări standard este exhaustivă, cuprinzând faruri LED adaptive, jante de aliaj de 19 inch, panou de bord digital cu diagonală de 12,3 inch, sistem cu camere la 360 de grade, parbriz încălzit, sistem audio BOSE cu 10 difuzoare, pilot automat adaptiv ProPILOT cu funcție de centrare de bandă și multe altele.

Am fi vrut să spunem că aplicarea unui Tichet Rabla pentru hibride ar fi scăzut prețul mașinii foarte aproape de pragul psihologic de 50.000 de euro, dar, din păcate, acest lucru nu mai este de actualitate. Chiar și așa, prețul rămâne unul destul de competitiv și interesant, pentru o mașină cu o configurație unică în segment, care îți oferă feeling de mașină electrică în ciuda prezenței unui motor termic sub capotă. O Kia Sorento hibridă cu 7 locuri, echipată similar, pleacă cam de la același preț – 55.662 euro cu TVA.

Skoda Kodiaq în schimb, cu motorizare 2.0 TSI, 4×4, și cutie automată DSG, echipată similar, ajunge la un preț ce aproximativ 48-49.000 de euro. Dintre cei doi concurenți, Nissan X-Trail se aseamănă cel mai mult din punct de vedere al gabaritului cu Skoda Kodiaq, care, din păcate, nu are în ofertă și un sistem de propulsie hibrid. Nissan X-Trail are așadar o concurență acerbă, pe care o poate însă birui cu ușurință mulțumită calităților sale intrinseci, pe care vă invităm să le descoperiți cu ochii și simțurile dvs la un test drive. Nu o să regretați.

Articole similare

Test Opel Mokka-e

Gabi Gogiu

Mini Paceman – Mai matur, dar tot Mini

administrator_autopromag

Test drive Volvo C40 Recharge – Rebelul nordic

Filip Sîrbu