Analiștii de la compania de cercetare de piață S&P Global Mobility avertizează că, pe fondul crizei energetice, producția de automobile din Europa va scădea cu până la 6,8 milioane de unități pe an din cauza crizei energetice. Specialiștii spun că producția va scădea cu peste 40% sau un milion de vehicule pe fiecare trimestru, începând cu sfârșitul anului curent și până la sfârșitul lui 2023.
Într-un raport intitulat ‘Winter is Coming’, analiştii de la S&P Global Mobility susţin că lanţurile de aprovizionare din industria auto, care sunt afectate deja de pandemia de COVID-19 şi invazia rusească din Ucraina, ar putea să se confrunte cu presiuni extinse pe urma exploziei costurilor la energie şi chiar a întreruperilor în aprovizionarea cu electricitate.
Producția de automobile la nivel european va scădea cu 40%
Industria auto din Europa este pe cale să se confrunte cu o nouă criză gravă. Penuria de semiconductori, precum și blocajele ivite în lanțul de aprovizionare vor afecta cel mai mult producătorii de automobile europeni în următorul an, pe fondul exploziei costurilor la energie electrică.
Aceasta este concluzia la care au ajuns specialiștii de la compania de cercetare de piață S&P Global Mobility. O prognoză realizată recent arată faptul că producția de mașini la nivel european va înregistra o scădere abruptă, care se va întinde începând cu luna noiembrie a anului curent și până la sfârșitul anului 2023, mai ales dacă energia va fi tăiată în lunile de iarnă.
Concret, producția europeană de vehicule va scădea cu peste un milion de mașini în fiecare trimestru din cauza acestei crize. Această scădere se traduce printr-un deficit de 40% pentru fiecare trei luni până la sfârșitul anului următor și o scădere cu până la 6,8 milioane de mașini pe an.
În momentul de față, fabricile producătoare de mașini din Europa au o capacitate de producție totală cuprinsă între 4 și 4,5 milioane de mașini per trimestru. Însă, pe fondul restricțiilor de energie electrică, această capacitate va scădea până la 2,75-3 milioane de unități pentru fiecare trimestru.
Potrivit specialiștilor de la S&P Global Mobility, costurile pentru producţia de autoturisme au crescut până în jur de 687-773 de euro pentru fiecare vehicul fabricat de la circa 50 de euro înaintea declanșării crizei energetice.
Compania a analizat 11 mari hub-uri de producţie de mașini din Europa şi le-au ordonat în funcţie de șansele de a traversa o criză energetică la iarnă. Potrivit S&P Global Mobility, uzinele din Germania și din Cehia sunt cele mai bine pregătite ca urmare a dependenței reduse de electricitate derivată din gaze și a nivelului de stocare a gazelor.
Alte unități de asamblare, precum cele din Spania, Belgia și Italia, nu sunt la fel de bine pregătite pentru o criză energetică în condiţiile în care au primit cele mai mici scoruri în materie de auto-suficienţă energetică.