Parte a Juriului european AUTOBEST, AUTOpro a fost la premiera mondială a noului van de la LEVC care va purta numele „VN5”. Este primul van electric care folosește sistemul „range extender” pentru o autonomie de aproape 500 km!
„Este bine să recunoaștem adevărul. Din păcate, bateriile existente nu pot oferi autonomii remarcabile pentru vehiculele comerciale care sunt supuse unei exploatări intense. Sigur că vor apare baterii care să confere autonomii redutabile pentru acest scop dar cred că în următorii 5-7 ani, soluția oferită de LEVC este cea mai bună și satisface cea mai largă paletă de cereri de piață!” afirmă executivul companiei britanice. Este pur și simplu o abordare practică am spune noi, fiind inutil un drive pur EV acolo unde nu se impune, conservând energia pentru zona de zero emisii.
Capacitatea lui VN5 este de 800 kg și poate încărca până la 2 europaleți. Bateria se poate încărca în 30 min la un fast charge de 50kW iar vehiculul are incorporate două posibilități/ standarde de alimentare DC (CHAdeMo și CCS Type 2), dar și orice opțiune AC, astfel încât să nu mai existe nici o problemă legată de încărcarea bateriei. Intervalul de service este de 40.000 km. Vehicolul are o garație de 5 ani / 250.000 km iar bateria o garanție de 8 ani/ 250.000 km! Sunt cifre care impresionează în raport cu orice concurență!
Înâlțimea este de 2 m, are una din cele mai largi uși laterale culisante iar ușile spate sunt fracționate 60/40 și se pot deschide la 90 grd și 180 grd. Ca și în cazul taxiului, VN5 poate cabra roțile față până la 60 grd –față de celelalte vehicole care merg până la 35 grd. De aici și cel mai mic diametru de întoarcere pe loc – o altă dimensiune extrem de importantă pentru astfel de vehicole comerciale- de doar 10,1 m- spre comparație Mercedes e-Vito are 11,8 m iar Transit PHEV 11,6 m! Chiar și un LCV mult mai mic precum Renault Kangoo are 10,7 m.
VN5 are trei moduri de conducere, care servesc exact scopul pentru care a fost creat. Smart – asigură controlul automat al tracțiunii, găsind cea mai bună formulă de încărcare a bateriei. Pure EV – este la comanda celui de la volan și oprește complet motorul ICE. Save- este un mod propus de LEVC care oferă conservarea energiei din baterie pentru atunci când este nevoie. Regăsim tehnologii care fac viața plăcută la bord pentru șofer și a companionul său dar sisteme care ajută în situații de urgență – precum menținerea vehicolului în banda de rulare și frânarea automată de urgență.
Vânzările lui VN5 vor începe în ultimul trimestru al acestui an. Hofmann declara pentru AUTOpro că prețurile încă nu au fost stabilite dar vor fi foarte competitive în raport cu orice concurență. În funcție de evoluția pandemiei cu COVID 19, Președintele LEVC ne spunea că se va face anunțul acestor prețuri. AUTOpro a avut acces la cele 15 prototipuri de preserie, realizate pe aceiași linie de fabricație unde se va produce și versiunea finală.
Definiția AUTOBEST pentru un vehicul EV
Cu ocazia Galei AUTOBEST de la Lisabona din 1 februarie 2017, Juriul european a dat publicității un document programtic „AUTOBEST Credo” (ulterior adoptat și de alte organizații de media auto, inclusiv de APAR –Asociația Presei Auto din România). Atunci se definea un automobil electric și se punea adevărata întrebare: „Cum se va produce electricitatea la bordul unui EV?” Definiția AUTOBEST elimină orice confuzie: orice vehicul care folosește doar propulsie electrică pentru a pune în mișcare roțile este considerat vehicul electric (EV)- indferent cum se produce / înmagazinează energia electrică la bordul automobilului. Spre exemplu, mașinile care folosesc celulele de combustibil cu hidrogen sunt tot EV la fel ca și un extended range sau ca o mașină care folosește doar o baterie ! Viitorul ne va aduce și alte opțiuni de energie la bordul unui vehicul, poate prin inducție, energie solară și chiar altele….