Raiderul român Mani Gyenes a avut o evoluție excelentă în etapa a 12-a, ultima, a Raliului Dakar 2025 obținând o nouă victorie de probă și, odată cu ea, titlul la clasa Original by Motul, dedicată concurenților fără asistență tehnică.
Pentru Gyenes, aceasta a fost cea de-a patra victorie de clasă în cadrul prestigiosului raliu și a doua în cadrul categoriei cunoscută și sub numele de Malle Moto.
Dakar 2025: Mani Gyenes l-a învins pe același pilot ca în 2020
Înaintea ultimei etape, Gyenes se afla pe poziția a doua, la un minut în spatele lui Benjamin Melot (foto jos, stânga). Cu toate acestea, pilotul din Satu Mare de la Autonet Motorcycle Team a recuperat spectaculos pe parcursul ultimei probe. El a câștigat cu un timp mai bun cu un minut și 49 de secunde față de ocupantul locului secund, germanul Mike Wiedemann.
Așa cum se întâmplase și în 2020, Mani a triumfat la clasa Original by Motul tot în fața lui Melot, principalul său contracandidat la titlu și în 2025. Francezul nu a reușit decât un loc 5 în ultima probă, pierzând 4 minute și 5 secunde față de Gyenes, după ce a ratat un punct de control.
În ierarhia finală, Gyenes a avut un avans de 3 minute și 5 secunde față de Benjamin Melot, în timp ce locul 3 i-a revenit lui Jaromir Romancik, care a terminat cu o întârziere de o oră și 27 de minute în spatele românului.
În clasamentul general al clasei motocicletelor, Mani Gyenes a ocupat locul 20, o performanță remarcabilă în condițiile unei competiții extrem de dificile. De-a lungul raliului, românul s-a menținut constant în top 3 pe toate probele speciale, inclusiv pe cea prolog.
La ediția din acest an, Mani Gyenes a câștigat „prologul” la categoria sa, precum și alte patru probe speciale, inclusiv etapa finală de 61 de kilometri. În afară de titlul la „Original by Motul” de acum cinci ani, Gyenes mai are în palmares și două titluri la clasa Maraton, în 2011 și 2015.
Titlul în Dakar 2025 la clasa motocicletelor a fost adjudecat de australianul Daniel Sanders (foto sus, dreapta), care a obținut prima sa victorie în prestigiosul raliu. Pilotul de la KTM a încheiat competiția cu un avantaj de 8 minute și 50 de secunde față de spaniolul Tosha Schareina, cel mai bine clasat pilot Honda. Adrien van Beveren a completat podiumul, terminând la 14 minute și 46 de secunde în spatele câștigătorului. Ultima etapă a fost câștigată de Michael Docherty.
Dacia a încheiat prima participare la Dakar pe locul 4
Prima participare a echipei de uzină Dacia Sandriders în Raliul Dakar a fost marcată de o performanță solidă. Qatarezul Nasser Al-Attiyah (foto sus) a încheiat competiția pe locul al patrulea în clasamentul general, în ciuda unui loc secund în ultima etapă.
Deși podiumul a fost ratat la limită, locul 4 obținut de Al-Attiyah reprezintă o realizare remarcabilă pentru constructorul român la debutul în Raliul Dakar. Cu o strategie bine pusă la punct și cu o mașină competitivă, echipa Dacia Sandriders a demonstrat că are potențial pentru performanțe și mai mari în edițiile viitoare ale întrecerii.
Această clasare nu i-a fost suficientă lui Al-Attiyah pentru a-l depăși pe Mattias Ekstrom (Ford Raptor). Suedezul a înregistrat al patrulea timp, însă acest rezultat i-a asigurat prezența pe treapta a treia a podiumului.
Dakar 2025 a consemnat, la final, însă, un moment istoric pentru motorsportul din Arabia Saudită. Yazeed Al Rajhi (Toyota Overdrive Racing) a devenit campionul-surpriză al ediției 2025, devenind primul pilot din această țară care triumfă în cel mai dur rally-raid, desfășurat chiar pe dunele de nisip din țara sa. Acesta s-a clasat doar pe locul opt în ultima probă, cu un timp mai slab cu 4 minute și 25 de secunde față de câștigătorul zilei, Lucas Moraes (Toyota Gazoo Racing), care a acoperit bucla cronometrată de 61 de kilometri în jurul orașului Shubaytah cu un avans de un minut și jumătate în fața lui Nasser Al-Attiyah.
Al Rajhi a încheiat raliul în fruntea clasamentului general în fața coechipierului său, sud-africanul Henk Lategan, cu un avans de 3 minute și 57 de secunde. Pe locul al treilea s-a clasat Mattias Ekstrom, care a obținut cea mai bună clasare pentru Ford la doar a doua participare a echipei de uzină în această competiție.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Qatarezul Nasser Al-Attiyah rămâne în cursa pentru podium în Raliul Dakar 2025 și după cea de-a 11-a etapă a celui mai dificil rally-raid din lume, penultima din actuala ediție.
Pilotul echipei Dacia Sandriders a încheiat ziua cu cel de-al doilea timp și amână verdictul pentru locul al treilea în clasamentul general pentru ultima probă specială.
Dakar 2025: Al-Attiyah luptă pentru podium în ultima etapă
Etapa de joi, în care concurenții au avut de parcurs o secțiune în lungime de 275 km în jurul localității Shubaytah, a început cu întârziere din cauza condițiilor meteo nefavorabile marcate de o ceață densă. Nasser Al-Attiyah, singurul pilot Dacia Sandriders cu șanse la podium, a fost înregistrat la finalul zilei cu cel de-al doilea timp, sosind cu doar 41 de secunde în fața lui Mattias Ekstrom (Ford M-Sport), care a obținut prima sa victorie de etapă la aceată ediție.
Podiumul a fost completat de Yazeed Al Rajhi (Overdrive Racing), care a terminat etapa la 1 minut și 45 de secunde în spatele câștigătorului.
Al doilea echipaj Dacia rămas în cursă, alcătuit din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno (foto sus), a încheiat pe locul 25, la 58 de minute și 55 de secunde de Ekstrom. La „general”, cei doi spanioli ocupă locul 30, la 38 de ore 42 de minute și 40 de secunde.
În urma rezultatelor consemnate joi, clasamentul general a suferit din nou schimbări importante. Astfel, cu o etapă rămasă de disputat, Yazeed Al Rajhi a redevenit lider, având acum un avans de 6 minute și 11 secunde în fața lui Henk Lategan. Dacă va termina etapa a 12-a fără probleme, Al Rajhi va deveni primul pilot saudit care triumfă în Raliul Dakar. În schimb, duelul de la distanță pentru locul 3 se va da până la final între Ekstrom și Al-Attiyah, cei doi fiind separați de doar 4 minute și 16 secunde la „general”.
Mani Gyenes a pierdut poziția de lider la categoria Original by Motul
La clasa Original by Motul destinată motocicletelor, Mani Gyenes (KTM/Autonet Motorcycle Team) a pierdut prima poziție pentru prima dată în această ediție. Românul a încheiat pe locul al treilea etapa de joi, la 6 minute și 43 de secunde de învingătorul Benjamin Melot. Între cei doi s-a interpus Jerome Martiny, care a sosit cu o întârziere de 4 minute și 33 de secunde față de câștigător.
Astfel, Melot a preluat poziția de lider, iar înainte de ultima probă specială, acesta are un avans de un minut față de Gyenes, care încă speră că va reedita succesul din 2020.
Victoria de etapă i-a revenit lui Tosha Schareina, care l-a devansat cu 33 de secunde pe Luciano Benavides, în timp ce Adrien van Beveren a terminat din nou pem podium. În clasamentul general, Daniel Sanders este mare favorit pentru a bifa prima sa victorie în Raliul Dakar, având un avans confortabil de 9 minute față de Schareina și de 15 minute și 50 de secunde în fața lui van Beveren.
——————————————————————————————————————————————————————————————
După ce, în etapa a noua, a bifat prima victorie de etapă în Raliul Dakar din istoria Dacia, Nasser Al-Attiyah a avut probleme în proba următoare.
Qatarezul a încheiat pe locul 30 la categoria Ultimate ca urmare a unei erori de navigație, care l-a costat peste 21 de minute.
Dakar 2025: Al-Attiyah se îndepărtează de podium cu două etape rămase de disputat
Etapa a 10-a din cea de-a 47-a ediție a Raliului Dakar s-a desfășurat între localitățile Haradh și Shubaytah, pe o distanță de 357 km, fiind prima care a traversat deșertul Rub’ al Khali. Proba a inclus o secțiune cronometrată de 120 km și una de legătură de 519 km.
A fost etapă foarte dificilă, care a făcut ca nici un pilot din top 10 să nu se claseze pe primele poziții. Pilotul Dacia Sandriders, Nasser Al-Attiyah (foto sus), nu a mai repetat evoluția excelentă de marți, când a obținut prima victorie de etapă pentru marca românească. Qatarezul a încheiat doar pe locul 30 la categoria Ultimate din cauza unei greșeli de navigație la kilometrul 10, care l-a costat 21 de minute și 29 de secunde.
„Sunt foarte dezamăgit, dar ce pot să fac? Am fi putut obține un rezultat mult mai bun, însă vom vedea ce putem să facem în ultimele două etape. Am avut un ritm destul de bun, dar am pierdut mult timp din cauza acelei erori de navigație. Din acel moment, ne-am concentrat doar să terminăm proba. Aceasta este cea mai dezamăgitoare zi din viața mea”, a declarat la finalul cursei Al-Attiyah.
Colega acestuia, Cristina Gutierrez (foto sus, dreapta), a avut mai mult noroc și a ocupat la finalul zilei locul 6 la aceeași clasă, cu un timp mai slab cu 5 minute și 45 de secunde decât câștigătorul.
Victoria de etapă i-a revenit lui Nani Roma (Ford M-Sport), dublu câștigător al Dakarului, în 2004 și 2014, care a obținut primul său succes din 2015. Pilotul spaniol i-a devansat cu doar 18 secunde pe Lucas Moraes și pe Dania Akeel, o sportivă saudită din categoria T3 Challenger, care a sosit la doar 1 minut și 40 de secunde în spatele lui Roma.
După ce preluase conducerea la „general” după etapa a 9-a, Yazeed Al Rajhi a avut și el o zi dificilă, terminând pe locul 27. În aceste condiții, Henk Lategan a revenit în poziția de lider după ce a terminat al 11-lea, având acum un avans de 2 minute și 27 de secunde față de Al Rajhi. Podiumul este completat de Mattias Ekstrom, care este urmat la 3 minute și 35 de secunde de Nasser Al-Attiyah.
Mani Gyenes învins de principalul său urmăritor
La clasa motocicletelor, în categoria Original by Motul (raideri fără asistență tehnică), liderul clasamentului, Mani Gyenes, a pierdut timp prețios în fața principalului său rival, Benjamin Melot, care a câștigat proba în fața românului cu un avans de 7 minute și 2 secunde. Gyenes rămâne în fruntea ierarhiei, dar are acum un avans de doar 5 minute și 43 de secunde.
Victoria de etapă i-a revenit surprinzător lui Michael Docherty, pilot la categoria Rally2. Acesta a fost urmat la un minut și 20 de secunde de Rui Goncalves și la 2 minute și 21 de secunde de Tobias Ebster. Daniel Sanders rămâne lider la „general” și și-a mărit ecartul în fața lui Tosha Schareina la 16 minute și 31 de secunde.
Penultima etapă se va desfășura pe distanța de 504 km, cu secțiuni cronometrate de 275 km pentru mașini și de 308 km pentru motociclete.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Nasser Al-Attiyah, cvintuplu câștigător al Raliului Dakar, a obținut prima victorie din istorie pentru Dacia într-o etapă a celui mai dificil rally-raid.
Pilotul qatarez și navigatorul său, Edouard Boulanger s-au impus cu un avans de aproape trei minute în etapa desfășurată între Riad și Haradh, pe o distanță de 357 de kilometri.
Dakar 2025: Al-Attiyah este la jumătate de minut distanță de podium
După nouă etape dificile, în care s-a confruntat cu probleme tehnice, dar și cu o penalizare care l-a privat de o altă victorie de etapă, Al-Attiyah și Edouard Boulanger au câștigat proba specială de marți cu un timp total de 2 ore, 52 de minute și 59 de secunde.
Echipajul Dacia Sandriders a terminat cu un avans de 2 minute și 47 de secunde în fața lui Guillaume de Mevius și cu 3 minute și 12 secunde în fața lui Yazeed Al Rajhi. Mattias Ekstrom, unul dintre principaliii adversari ai lui Al-Attiyah, a încheiat etapa pe poziția a patra, la 4 minute și 48 de secunde distanță.
„Ziua de astăzi a fost excelentă. Am avut o cursă curată, fără nici o greșeală, iar mașina a fost la înălțime. Ne bucurăm de acest succes, dar mai avem trei zile dificile în față. Totul este posibil”, a declarat la finalul zilei Al-Attiyah (foto jos, stânga).
Celălalt echipaj Dacia, Cristina Gutierrez/Pablo Moreno, a terminat etapa pe locul 7, cu o întârziere de 14 minute și 26 de secunde față de Al-Attiyah.
În urma rezultatelor de marți s-au înregistrat schimbări importante în clasamentul general. Astfel, Yazeed Al Rajhi (Overdrive Racing) a urcat pe primul loc, devansându-l pe fostul lider, Henk Lategan, cu 7 minute și 9 secunde. Al-Attiyah a recuperat timp prețios și se află acum la doar 31 de secunde în spatele lui Ekstrom, ocupantul poziției a treia. Qatarezul are un deficit de 25 de minute și 21 de secunde față de lider.
Mani Gyenes a bifat o nouă victorie la categoria fără asistență tehnică
La clasa motocicletelor, Mani Gyenes a câștigat o nouă etapă la clasa Original by Motul, rezervată raiderilor fără asistență tehnică. Românul l-a devansându-l cu doar 57 de secunde pe principalul său urmăritor, francezul Benjamin Melot. La „general”, sătmăreanul conduce detașat, având acum un avans de 12 minute și 45 de secunde. În ierarhia generală a clasei moto ocupă locul 20.
Victoria de etapă i-a revenit lui Luciano Benavides, care a bifat, astfel, al doilea succes consecutiv. Acesta a fost cronometrat cu un timp mai bun cu 1 minut și 54 de secunde decât cel al lui Adrien van Beveren. Liderul clasamentului, Daniel Sanders, are un avans confortabil de 14 minute și 45 de secunde în fața lui Tosha Schareina.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Echipa Dacia Sandriders pierde teren și se îndepărtează tot mai mult de victorie în Raliul Dakar 2025, după ce Nasser Al-Attiyah a încheiat etapa a 8-a în afara top 10.
La clasa motocicletelor, însă, Mani Gyenes a obținut o nouă victorie la clasa Original by Motul.
Dakar 2025: Al-Attiyah, doar locul 11, chiar în fața coechipierei Cristina Gutierrez
Etapa a opta s-a derulat pe o distanță totală de 733 km și a inclus o secțiune cronometrată întinsă pe 488 km, între Al Duwadimi și Riad, capitala Arabiei Saudite. Poziția dezavantajoasă pe care a avut-o la start a influențat negativ evoluția echipajului Dacia Sandriders format din Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger, care nu a prins top 10.
Qatarezul, care rămâne în continuare singura speranță a celor de la Dacia pentru un loc pe podiumul Dakar 2025 cu patru etape rămase de disputat, a terminat al 11-lea. El a primit și o penalizare de un minut, care a făcut ca timpul lui final să fie mai slab cu 12 minute și 17 secunde comparativ cu cel al câștigătorului zilei, sud-africanul Henk Lategan.
Al doilea echipaj Dacia rămas în cursă, Cristina Gutiérrez/Pablo Moreno (foto, jos), a încheiat ziua imediat în urma lui Al-Attiyah, pe locul 12, cu o întârziere față de lider de 13 minute și 29 de secunde.
Echipa Toyota Gazoo Racing a avut o zi excelentă, cu Henk Lategan adjudecându-și victoria și coechipierul său, Guy Botterill, sosit al doilea. Podiumul a fost completat de Mathieu Serradori (Century Racing).
La „general”, Al-Attiyah ocupă în continuare locul 4, dar acum se află la 34 de minute și 14 secunde în spatele liderului, care este în continuare Lategan. Qatarezul se află în luptă directă pentru locul 3 cu suedezul Mattias Ekstrom (Ford M-Sport), care are un avans de 28 de minute și 55 de secunde față de Lategan. În ierarhia generală provizorie, acesta are un avans de 5 minute și 41 de secunde în fața lui Yazeed Al Rajhi (Toyota Overdrive Racing).
În cea de-a noua etapă, concurenții vor avea de parcurs un traseu de 589 de kilometri, dintre care 357 de kilometri de probă cronometrată, care leagă orașele Riad și Haradh.
Mani Gyenes își consolidează poziția de lider la categoria fără asistență
La clasa motocicletelor, Emanuel Gyenes a înregistrat o nouă victorie la clasa Original by Motul, terminând pe locul 21 la general. În competiția rezervată raiderilor care nu beneficiază de asistență tehnică, sătmăreanul l-a devansat pe Benjamin Melot cu 1 minut și 42 de secunde.
După opt etape, Mani Gyenes conduce această categorie cu un avantaj de 11 minute și 48 de secunde față de Melot, în timp ce locul 3 este ocupat de cehul Jaromir Romancik, la peste o oră distanță. În ierarhia generală, pilotul român ocupă poziția 21.
Victoria de etapă i-a revenit argentinianului Luciano Benavides (KTM), care a încheiat cursa cu un avans de 2 minute și 8 secunde față de francezul Adrien van Beveren. În spatele acestuia a sosit la doar 8 secunde Tosha Schareina. Daniel Sanders rămâne lider la „general” cu un avans de 11 minute și 3 secunde față de Schareina, în timp ce pe locul 3 se află Adrien van Beveren, la 21 de minute și 31 de secunde distanță de australian.
Următoarea etapă va consta într-o probă cronometrată pe distanța de 357 de kilometri, care va începe la Riad și se va încheia în localitatea Haradh.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Echipajul Dacia Sandriders format din Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger a încheiat etapa a 7-a a Raliului Dakar 2025 pe locul al patrulea, cu o întârziere de peste 11 minute față de învingător.
La clasa moto, Emanuel Gyenes a terminat al 23-lea și continuă să conducă la categoria Original by Motul.
Dakar 2025: Al-Attiyah reduce ecartul la „general” și rămâne în cursa pentru victorie
Etapa cu numărul 7 din ediția a 47-a a Raliului Dakar s-a desfășurat pe o buclă cu pornirea și sosirea în Al Duwadimi. În total, aceasta a avut o lungime de 716 km, dintre care 419 km de probă specială.
La clasa auto, qatarezul Nasser Al-Attiyah, singurul pilot Dacia Sandriders cu șanse la câștigarea competiției din acest an, a sosit al patrulea, la 11 minute și 15 secunde față de câștigătorul de etapă, Lucas Moraes (Brazilia/Toyota Gazoo Racing). La „general”, Al-Attiyah continuă să se afle pe locul 4, dar ecartul a scăzut la 21 de minute și 57 de secunde față de lider, sud-africanul Henk Lategan, clasat al 15-lea în etapa de duminică.
Celălalt echipaj Dacia Sandriders rămas în cursă, format din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno, a ocupat un excelent loc 7, cu o întârziere de 13 minute față de Moraes. În urma acestei clasări, Gutierrez este a 44-a, la peste 37 de minute în spatele liderului.
Cum spuneam, etapa a fost câștigată de echipajul Lucas Moraes/Armand Monleon, urmat la 7 minute și 41 de secunde de Mattias Ekstrom/Emil Bergkvist (Ford M-Sport) și la 9 minuteși 28 de secunde de Mitchell Guthrie/Kellon Walch (Ford M-Sport).
Gyenes, lider detașat la categoria Original by Motul
La clasa moto, Emanuel Gyenes (Autonet Motorcycle Team) a ocupat locul 23 în etapa a șaptea și este lider la „general” la categoria Original by Motul, dedicată piloților fără asistență tehnică, la 10 min 06 sec în fața francezului Benjamin Melot (KTM).
Etapa a fost câștigată de australianul Daniel Sanders (KTM), care a fost cronometrat cu timpul de 4 h 10 min 33 sec. Podiumul a fost completat de raideri spanioli Edgar Canet (KTM), la 3 min 36 sec, și Tosha Schareina (Honda), la 3 min 47 sec.
În clasamentul general, lider se menține Sanders, care este urmat la 15 min 33 sec de Schareina și la 26 min 07 sec de francezul Adrien Van Beveren (Honda), sosit al cincilea în etapa de duminică.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Qatarezul Nasser Al-Attiyah continuă lupta pentru victorie în Raliul Dakar 2025 după ce a încheiat pe locul al treilea în cea de-a șasea etapă.
Etapa s-a desfășurat între localitățile Hail și Al Duwadimi, pe o lungime totală de 829 km, dintre care 605 km contra-cronometru. Aceasta a fost cea mai lungă „specială” din cea de-a 47-a ediție a dificilului rally-raid.
Dakar 2025: Al-Attiyah continuă să fie al patrulea la „general”, dar a micșorat ecartul față de lider
Al-Attiyah a avut din nou o evoluție convingătoare, fiind în cea mai mare parte a probei speciale în fruntea clasamentului. La finalul zilei, pilotul Dacia Sandriders a încheiat în 4 ore 36 min 5 sec, la doar 2 minute și o secundă față de ocupantul primei poziții. Astfel, qatarezul a recuperat 4 minute și 35 de secunde față de liderul la „general”, sud-africanul Henk Lategan, clasat pe locul 7.
În urma acestei clasări, Al-Attiyah și navigatorul său, francezul Edouard Boulanger, continuă să ocupe locul al patrulea în ierarhia generală, dar ecartul față de Lategan a scăzut la 30 de minute și 25 de secunde.
Cel de-al doilea echipaj Dacia Sandriders rămas în cursă, format din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno, s-au clasat pe locul 18 în etapa de sâmbătă și ocupă locul 44 la „general”.
Etapa a șasea a Raliului raid Dakar 2025 a fost câștigată la clasa auto de belgianul Guillaume De Mevius (foto sus, dreapta) și copilotul său francez Mathieu Baumel MINI). Aceștia au pus capăt seriei de victorii a echipei Toyota și au fost cronometrați pe cei 605 km de probă specială în 4 h 34 min 49 sec. Echipajul portughez Joao Ferreira/Filipe Palmeiro (MINI) s-a clasat pe locul secund, la un minut și 34 de secunde în urma învingătorilor.
La „general”, lider este în continuare Henk Lategan, urmat la 7 min 16 sec de sauditul Yazeed al-Rajhi (Overdrive), clasat pe locul 5 în etapa de sâmbătă. Suedezul Mattias Ekstroem (Ford M-Sport) se află pe poziția a treia, la 22 min 27 sec.
Mani Gyenes își menține poziția de lider la categoria fără asistență tehnică
La clasa moto, românul Emanuel Gyenes continuă seria evoluțiilor constant bune, reușind să bifeze al șaselea podium consecutiv la categoria Original by Motul (piloți fără asistență tehnică). În ierarhia generală a zilei, Gyenes a ocupat locul 26, la 25 de minuter și 15 secunde în urma câștigătorului, cehul Jaromir Romancik.
Raiderul sătmărean a încheiat etapa de sâmbătă cu o întârziere de doar 1 minut și 54 de secunde față de învingătorul zilei, francezul Benjamin Melot. Ca urmare a acestei clasări, Mani se menține lider la categoria fără asistență tehnică, având acum un avans de 13 minute și 16 secunde în fața lui Melot.
La „general”, Gyenes a urcat pe poziția a 24-a, la 3 h 46 min 02 sec de liderul clasamentului, australianul Daniel Sanders (KTM), ocupantul locului 7 în etapa a șasea.
Duminică este programată etapa a 7-a, în care concurenții vor avea de parcurs o buclă cu pornirea și sosirea în Al Duwadimi. Aceasta are o lungime de 716 km, din care 419 km de probă specială.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Dacia a fost foarte aproape de o premieră istorică în Raliul Dakar 2025, ratând prima sa victorie în cea de-a cincea etapă a celui mai dificil rally-raid.
Nasser Al-Attiyah, pilot al echipei Sandriders, a condus impecabil pe traseul dintre AlUla și Ha’il, însă din cauza pierderii unei roți de rezervă, a fost penalizat și a ratat victoria de etapă.
Dakar 2025: Dacia a urcat pe locul 4 în clasamentul general
Pilotul qatarez a încheiat primul traseul de 492 km, dintre care 428 km de probe speciale. Timpul lui Al-Attiyah a fost de 4 ore, 22 de minute și 54 de secunde și părea să marcheze un moment istoric pentru echipa românească. Din păcate, bucuria a fost de scurtă durată din cauză că, după finalizarea probei, Al-Attiyah a fost penalizat cu 10 minute din cauza unei roți de rezervă care s-a desprins de pe mașină în timpul etapei, după ce sistemul de prindere al acesteia a cedat.
În urma acestei penalizări, pilotul Dacia Sandrieders a fost retrogradat pe locul al doilea, cu doar o secundă în spatele lui Seth Quintero, care a fost, astfel, declarat câștigător. Pilotul american de la echipa Toyota Gazoo Racing avusese inițial un timp mai slab cu 10 minute. Podiumul a fost completat de suedezul Mattias Ekstrom, care a încheiat etapa la doar 8 secunde în spatele lui Quintero.
Cristina Gutierrez, cel de-al doilea pilot al echipei Dacia Sandriders rămas în competiție după abandonul lui Sebastien Loeb, a încheiat etapa pe poziția a 15-a și se află pe locul 46 la „general” la clasa Ultimate.
Echipa Dacia Sandriders a urcat pe locul 4 în clasamentul general în Dakar 2025 după primele cinci etape. În prezent, Al-Attiyah și copilotul său, francezul Edouard Boulanger, se află la 35 de minute în spatele liderului Henk Lategan. Pe locul secund se află Yazeed Al Rajhi, la 10 minute și 17 secunde în urma liderului, iar locul 3 este ocupat de Mattias Ekstrom, cu o întârziere de 20 de minute și 54 de secunde.
Mani Gyenes, lider detașat la clasa Original by Motul
Românul Mani Gyenes a avut o evoluție solidă la clasa moto, terminând etapa cu al 29-lea timp. La categoria Original by Motul, dedicată piloților care concurează fără asistență tehnică, sătmăreanul a ocupat poziția secundă. Gyenes a avut un timp mai lent cu 1 minut și 53 de secunde față de Jaromir Romancik, care a obținut a doua victorie consecutivă în Dakar 2025.
Etapa a fost câștigată de Luciano Benavides (Argentina/KTM), care a încheiat etapa cu un avans de 47 de secunde față de ocupantul locului secund, Adrien van Beveren. Pe locul al treilea a sosit Jose Ignacio Cornejo Florimo.
În clasamentul general, Daniel Sanders își păstrează poziția de lider, însă avansul său s-a redus la 7 minute și 2 secunde, după ce a încheiat etapa cu al 12-lea timp. Locul al doilea este ocupat de Tosha Schareina, iar Ross Branch se află pe locul poziția a treia. După cinci etape, Mani Gyenes ocupă locul 27 în clasamentul general și conduce detașat la clasa Original by Motul, cu un avans de 13 minute și 16 secunde față de francezul Benjamin Melot.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Etapa cu numărul 4 din Raliul Dakar 2025 a fost una cu mari probleme pentru echipa Dacia Sandriders, care pierde teren și se îndepărtează de primele trei locuri.
Nasser Al-Attiyah, singurul reprezentant al echipei de uzină Dacia rămas în lupta pentru podium, a pierdut timp prețios și, implicit, poziția a doua pe care o ocupa în clasamentul general înainte de această etapă.
Dakar 2025: Al-Attiyah a primit asistență din partea Cristinei Gutierrez
Desfășurată între Al Henakiyah și Alula, etapa a patra a inclus o secțiune de probe cronometrate în lungime de 415 kilometri. Ghinionul l-a urmărit pe nasser Al-Attiyah, care, alături de copilotul său, francezul Edouard Boulanger, s-a confruntat cu o serie de probleme tehnice pe traseu.
După abandonul lui Sebastien Loeb din etapa anterioară, Al-Attiyah era singura speranță a echipei Dacia Sandriders la podiumul celui mai dur rally-raid. Din păcate, la kilometrul 97, pilotul qatarez a fost forțat să se oprească pentru a schimba o roată. Deși schimbul a fost rapid și problema a fost rezolvată, ulterior, la kilometrul 118, suspensia prototipului Dacia Sandrider a cedat, echipajul fiind din nou obligat să se oprească.
Pentru că a fost o probă-maraton care, conform regulamentului, nu permite asigurarea de asistență tehnică din partea echipelor de ingineri, repararea suspensiei imposibil de remediat. Totuși, Al-Attiyah a primit ajutor din partea colegilor de echipă, Cristina Gutierrez și Pablo Moreno, care l-au ajutat să remedieze problema și să continue cursa. Însă, această a doua oprire s-a soldat cu o întârziere de 26 de minute.
Cu toate acestea, Al-Attiyah a reușit să recupereze parțial timpul pierdut, reducând cu 12 minute întârzierea. La final, însă, am consemnat doar un loc 31 în clasamentul de etapă și un ecart final de 44 de minute și 27 de secunde față de câștigătorul etapei, Yazeed Al Rajhi. În schimb, Gutierrez a avut o evoluție solidă, încheind ziua pe locul 12.
La „general”, Henk Lategan își menține poziția de lider cu un avans de 6 minute și 54 de secunde în fața lui Al Rajhi, care a urcat pe locul al doilea în detrimentul pilotului Dacia. Suedezul Mattias Ekstrom completează podiumul, fiind acum la 21 de minute și 40 de secunde în urma liderului. Al-Attiyah a coborât până pe locul 8 și are acum o întârziere de 46 de minute și 53 de secunde față de lider.
Mani Gyenes a devenit lider la clasa Original by Motul
La clasa moto, Mani Gyenes a terminat pe locul 23 și al doilea la clasa Original by Motul, cea rezervată raiderilor care nu beneficiază de asistență tehnică. Sătmăreanul a terminat la doar 2 minute și 12 secunde în spatele câștigătorului de etapă, cehul Jaromir Romancik.
Cu rezultatul de astăzi, Gyenes a promovat în fruntea clasamentului Original by Motul, având acum un avans de 10 minute și 22 de secunde față de principalul său urmăritor, Benjamin Melot. Acesta a pierdut semnificativ timp pe proba de astăzi, ceea ce i-a facilitat românului consolidarea poziției de lider. În ierarhia generală, Gyenes a reușit să urce pe locul 28.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Nasser Al-Attiyah, pilotul qatarez al echipei de uzină Dacia Sandriders și cvintuplu câștigător al competiției, a urcat pe locul al doilea în clasamentul general după finalul etapei a treia din Raliul Dakar 2025.
Din păcate, echipa românească a rămas în concurs cu doar două echipaje după ce francezul Sebastien Loeb a fost nevoit să abandoneze din cauza avariilor suferite de mașina după ce s-a răsturnat pe dunele din Arabia Saudită.
Dakar 2025: Dacia a rămas cu doar două echipaje după abandonul lui Sebastien Loeb
Cea de-a treia etapă din Raliul Dakar 2025 a fost una cu peripeții pentru competitori. Organizatorii au fost obligați să reducă distanța de la 496 la 327 de kilometri din cauza furtunilor de nisip care s-au abătut asupra regiunii din apropierea finalului probei. Concurenții au părăsit definitiv localitatea Bisha, punctul de plecare al competiției, și au pornit către Al Henakiyah.
Nasser Al-Attiyah a terminat cursa cu o întârziere de 3 minute și 34 de secunde față de câștigătorul probei, sud-africanul Saood Variawa, și a urcat pe locul secund în clasamentul general. După ce reușise să câștige timp prețios în proba de 48 de ore, Sebastien Loeb s-a răsturnat la kilometrul 12 al noii secțiuni. Din fericire, el și copilotul său, Fabian Lurquin, au scăpat nevătămați, dar mașina lor a suferit avarii grave, forțând echipajul să abandoneze competiția.
Al treilea echipaj Dacia Sandriders, format din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno, care abandonaseră etapa anterioară din cauza unor probleme tehnice, au reușit să ia startul. Ei au înregistrat al 15-lea timp, iar acum ocupă locul 137 la „general”.
Etapa a treia a fost câștigată de Variawa, care a revenit spectaculos după ce a fost implicat într-un incident neobișnuit în a doua parte a etapei de 48 de ore. Variawa (Toyota Hilux Gazoo Racing) a terminat traseul în 3 ore, 16 minute și 52 de secunde. Acesta a fost urmat la finalul zilei de Guerlain Chicherit (MINI X-Raid) și de Seth Quintero, colegul lui Variawa de la Toyota Gazoo Racing.
Carlos Sainz, câștigătorul din 2024, s-a retras oficial din Raliul Dakar 2025, după ce s-a răsturnat cu mașina pe dunele de nisip. În ciuda eforturilor susținute pentru a repara vehiculul, comisarii FIA au stabilit că acesta nu mai respectă cerințele esențiale de siguranță, ceea ce a dus la decizia inevitabilă de a se retrage din competiție.
Mani Gyenes, locul 3 la clasa Original by Motul
La clasa moto, etapa a treia s-a cu încheiat cu victoria surprinzătoare a spaniolului Lorenzo Santolino (Sherco), cu un avans de 4 minute și o secundă față de americanul Ricky Brabec, în timp ce Skyler Howes a completat podiumul. În clasamentul general, continuă să fie lider Daniel Sanders, având un avans de 6 minute și 51 de secunde în fața lui Howes.
Românul Emanuel Gyenes (foto sus, dreapta) a încheiat proba pe locul 30 în clasamentul general al motocicletelor și pe locul 3 la clasa Original by Motul, destinată piloților care concurează fără suport tehnic.
Raiderul sătmărean a încheiat cu 3 minute și 14 secunde în spatele câștigătorului, germanul Mike Wiedemann. Belgianul Jerome Martiny s-a clasat pe locul al doilea la doar 10 secunde înaintea lui Gyenes. După primele trei etape, românul ocupă locul 33 la „general” și locul 2 la clasa Original by Motul.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Dificila probă de 48 de ore din cadrul Raliului Dakar 2025 a fost încheiată cu succes de doar două dintre echipajele echipei Dacia Sandriders.
În clasamentul general, pilotul qatarez Nasser Al-Attiyah a terminat pe poziția a treia, în timp ce multiplul campion mondial de raliuri Sebastien Loeb a reușit o recuperare remarcabilă, prinzând top 10 după timpul pierdut în ziua precedentă.
Dakar 2025: Al-Attiyah pe podium, Gutierrez a abandonat
Cea de-a doua etapă din Raliul Dakar, una extrem de dificilă fiind întinsă pe durata a 48 de ore, a fost una foarte bună pentru două dintre echipajele Dacia Sandriders. După cei 618 kilometri din ziua precedentă, concurenții din raliul ce se desfășoară în Arabia Saudită au avut de parcurs alți 341 de kilometri de probe speciale.
La finalul etapei, Nasser Al-Attiyah, cvintuplu câștigător al raliului, și navigatorul Edouard Boulanger au încheiat pe locul al treilea, cu o întârziere de 6 minute și 29 de secunde în spatele câștigătorului. Sauditul Yazeed Al-Rajhi (Overdrive Racing) s-a dovedit cel mai rapid în această etapă, terminând primul cu un timp cumulat de 10 ore, 56 de minute și 54 de secunde. Acesta a fost urmat la 4 minute și 16 secunde de sud-africanul Henk Lategan (Toyota Gazoo Racing).
Echipajul franco-belgian format din Sebastien Loeb și Fabian Lurquin (foto sus, stânga)a terminat proba pe locul 7, cu un ecart de 13 minute și 8 secunde în spatele câștigătorului. Performanța este cu atât mai lăudabilă cu cât Loeb a pierdut mai bine de jumătate de oră în prima parte a etapei din cauza unei defecțiuni tehnice. Din păcate, echipajul format din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno nu au reușit să ajungă la finalul celei de-a doua probe, aceștia fiind nevoiți să abandoneze la kilometrul 729 din cauza unei probleme cu servodirecția.
După primele două etape ale Raliului Dakar, lider la „general” este Henk Lategan, care are un timp total de 15 ore, 40 de minute și 30 de secunde. Pe locul al doilea se află, la 4 minute și 15 secunde, Yazeed Al-Rajhi, în timp ce Nasser Al-Attiyah completează podiumul, având acum un ecart de 11 minute și 14 secunde în urma liderului.
La clasa moto, românul Emanuel Gyenes (foto) a avut o prestație solidă, încheind proba de 48 de ore pe locul 34 la general și pe locul 2 la clasa Original by Motul, dedicată piloților fără asistență tehnică. Raiderul sătmărean a trecut linia de sosire la 14 minute și 50 de secunde în spatele câștigătorului, francezul Benjamin Melot. El a fost penalizat cu 15 minute. În clasamentul general, Gyenes ocupă locul 35 la moto și poziția a doua la Original by Motul, fiind la 9 minute și 14 secunde în urma lui Melot.
Daniel Sanders (Australia) a triumfat în proba maraton de 48 de ore, încheind cu un avans de 7 minute și 37 de secunde față de Skyler Howes. Locul al treilea a fost ocupat de Tosha Schareina, care a terminat la doar 7 minute și 41 de secunde în urma liderului. În clasamentul general, raiderul de la Antipozi își menține poziția de lider, având un avantaj confortabil de 12 minute și 36 de secunde față de Howes.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Emanuel Gyenes a obținut o victorie categorică la clasa Malle Moto în prima etapă a Raliului Dakar 2025, terminând cu un avans de 4 minute și 58 de secunde în fața ocupantului locului secund, Benjamin Melot.
La clasa Rally 2, raiderul român a încheiat pe poziția a 11-a, în timp ce, la categoria generală Moto, s-a clasat pe locul 28.
Dakar 2025: Cristina Gutierrez a încheiat prima etapă pe locul 5 pentru Dacia Sandriders
Echipajul Dacia Sandriders format din Cristina Gutierrez și Pablo Moreno (număr de concurs 212) a încheiat pe locul al cincilea prima etapă din Raliul Dakar 2025. Cursa s-a desfășurat pe traseul Bisha-Bisha, care a însumat 499 de kilometri, dintre care 413 kilometri probe speciale.
Celelalte echipaje Dacia Sandriders au încheiat această primă etapă importantă din cel mai dur rally-raid în Top 25. Astfel, Nasser Al-Attiyah și Édouard Boulanger (nr. 200) au încheiat pe locul 20, la 10 minute și 38 de secunde în spatele învingătorului, americanul Seth Quintero (Toyota Gazoo Racing). Echipajul Dacia format din Sebastien Loeb și Fabian Lurquin (nr. 219) a ocupat locul 22, cu o întârziere de 11 minute și 31 de secunde față de câștigător.
După ce au anunțat inițial succesul francezului Guerlain Chicherit (MINI), organizatorii competiției din Arabia Saudită i-au acordat în cele din urmă victoria lui Quintero. „Americanul s-a oprit la kilometrul 330 ca urmare a unui accident. El a recuperat 95 de secunde, ceea ce l-a făcut să treacă în fața lui Chicherit și a câștigat etapa”, după cum au explicat oficialii competiției.
Etapa a doua din Dakar 2025, programată pentru zilele de 5 și 6 ianuarie, se desfășoară pe o distanță totală de 1.058 de kilometri, dintre care 967 probe speciale. Aceasta include proba maraton „48 Chrono”, desfășurată pe durata a 48 de ore, în care participanții nu beneficiază de sprijin tehnic din partea echipelor de asistență.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Echipa Dacia Sandriders a încheiat prima probă a Raliului Dakar 2025 cu rezultate remarcabile. Pilotul qatarez Nasser Al-Attiyah a obținut cea mai bună performanță pentru echipă, terminând pe locul al treilea în proba prolog.
La debutul său în acest prestigios rally-raid, echipa de uzină a constructorului român a demonstrat un parcurs solid, având două dintre cele trei echipaje în top 10.
Dacia a avut două echipaje în Top 10 în etapa prolog
Al-Attiyah (foto sus) și copilotul său, Edouard Boulanger, au încheiat traseul de29 de kilometri în 15 minute și 48 de secunde, cu 20 de secunde întârziere față de învingătorul probei, Henk Lategan (Africa de Sud/Toyota Gazoo Racing).
Cel de-al doilea echipaj Dacia, format din Sebastien Loeb și Fabian Lurquin (foto stânga), a ocupat poziția a șasea, cu un ecart de peste 30 de secunde față de lider. În schimb, echipajul Cristina Guttierez/Pablo Moreno a terminat etapa pe locul 16, la aproape un minut în urma câștigătorului.
În această ediție a Raliului Dakar 2025 participă și Emanuel Gyenes, care are o experiență vastă în această competiție. Raiderul sătmărean se află la cea de-a 15-a participare la Dakar, la categoria dedicată motocicletelor.
Gyenes, care concurează pe un KTM pregătit de Autonet Motorcycle Team, a finalizat prima probă pe locul 29 în clasamentul genera. Totodată, el a izbutit să ocupe primul loc la clasa Original by Motul, destinată participanților care nu beneficiază de asistență tehnică.
——————————————————————————————————————————————————————————————
Ediția 2025 a Raliului Dakar a debutat astăzi în Arabia Saudită, iar la startul competiției se află și Dacia, care participă pentru prima dată cu o echipă oficială de uzină.
Team-ul românesc concurează cu trei prototipuri Sandrider în cel mai dificil rally-raid (3-17 Ianuarie), care reprezintă etapa inaugurală a Campionatului Mondial FIA (W2RC).
Echipajele Dacia Sandriders vor acoperi în Dakar 2025 peste 5100 de kilometri de probe speciale
După succesul obținut în Raliul Marocului, desfășurat în luna octombrie, echipa Dacia Sandriders ia astăzi startul în cea mai dură întrecere din calendarul mondial de rally-raid. La fel cum s-a întâmplat din 2020 încoace, Raliul Dakar se desfășoară pe dunele de nisip și platourile stâncoase din Arabia Saudite.
Ediția din acest an se va întinde pe un traseu în lungime totală de 7.726 de kilometri, din care 5.180 de kilometri probe speciale, împărțiți pe 12 zile de concurs. Startul are loc în Bisha, în vestul Arabiei Saudite, iar finișul a fost fixat la Shubaytah, în partea de est a țării. Participanții la Dakar 2025 vor avea o zi de pauză în Hail și o oprire peste noapte în capitala Riad.
De asemenea, în 2025 a fost inclusă o probă nouă, denumită „48H Chrono”, care are o lungime de 971 de kilometri. Vineri, 3 ianuarie, este programată etapa prolog, care are o lungime de doar 29 de kilometri. La capătul acesteia, cei mai rapizi zece piloți își vor putea alege locul în ordinea de start în etapa de sâmbătă.
Prototipul Sandrider, care a fost dezvoltat special pentru această competiție, va concura în categoria premier Ultimate T1+. Motorul de origine Nissan/Infiniti este optimizat pentru a funcționa și pentru a performa la capacitate maximă folosind combustibili sintetici dezvoltați de partenerul Aramco.
ECHIPAJELE DACIA SANDRIDERS LA RALIUL DAKAR 2025
#200: Nasser Al-Attiyah (Qatar) / Édouard Boulanger (Franța)
#212: Cristina Gutiérrez (Spania) / Pablo Moreno (Spania)
#219: Sébastien Loeb (Franța) / Fabian Lurquin (Belgia)