AUTOpro
Generale Mild-hybrid Stiri Test drive

Test-drive Subaru Crosstrek e-Boxer: Crossoverul care nu își uită rădăcinile

În urmă cu 15-20 de ani, Subaru era un nume greu în industria auto, în special în Japonia, dar și la nivel mondial. Era perioada în care modele precum Impreza WRX STI, Legacy, Forester și Outback făceau valuri prin combinația dintre motoarele boxer, sistemul de tracțiune integrală simetrică (Symmetrical AWD) și un caracter aparte, mereu cu o notă de robustețe și autenticitate.

De asemenea, era și perioada în care Subaru scria istorie în WRC, iar fanii recunoșteau imediat sunetul distinct al boxerului turbo. Astăzi, marca niponă a devenit mai discretă în Europa, inclusiv în România, unde rețeaua de distribuție este redusă, iar modelele sale sunt rareori în prim-planul preferințelor cumpărătorilor. Cu toate acestea, marca nu și-a pierdut identitatea. A mizat mereu pe fiabilitate, pe siguranță și pe un ADN tehnic unic, iar noul Crosstrek e-Boxer (succesorul lui XV) vine să întărească ideea că Subaru știe să-și păstreze valorile chiar și într-o eră a electrificării forțate.

Dacă până acum majoritatea modelelor Subaru se adresau unui public fidel pasionat de robustețe și practicabilitate, Crosstrek pare să vizeze un public mai larg, care își dorește un SUV modern, echilibrat, practic și versatil, capabil să se descurce bine atât în oraș, cât și în aventuri ocazionale departe de asfalt.

Ce își propune Subaru cu noul Crosstrek e-Boxer

Subaru

Crosstrek este, cum spuneam, înlocuitorul sau succesorul de drept al fostului XV, un crossover compact care aduce un aer modern gamei Subaru, fără să trădeze esența brandului japonez. Cu noul motor e-Boxer hibrid de 2,0 litri, un sistem EyeSight îmbunătățit și o abordare off-road care bate aproape orice SUV urban din segmentul său, Crosstrek își propune să atragă atenția celor care vor mai mult decât o „cutie frumoasă pe roți”.

Crosstrek este o mașină gândită pentru cei care nu se rezumă doar la a rula pe asfalt, dar nici nu vor să renunțe la confortul cotidian, un crossover care se simte bine atât pe bulevardele orașului, cât și pe drumuri forestiere sau poteci noroioase. Este mai înalt și ceva mai spațios decât un hatchback, dar rămâne cel mai mic SUV din portofoliul Subaru.

Competiția este acerbă în acest segment, unde modele precum KIA Stonic, Dacia Duster sau Hyundai Kona pot da bătăi de cap lui Crosstrek. Însă, situat la granița dintre SUV-urile mici și cele medii, Crosstrek mizează pe performanțe, dotări și mai ales pe un preț competitiv, care ar putea înclina decisiv balanța.

Design exterior: între robustețe și discreție

Subaru ne-a obișnuit de-a lungul anilor să construiască mașini care îmbătrânesc frumos, precum vinul, iar acest lucru se vede și în designul exterior, cu mici excepții. În cazul noului Crosstrek, vorbim despre o evoluție firească a stilului regăsit anterior la XV. Comparativ cu acesta, blocurile optice sunt acum mai înguste și au o expresie mai agresivă, grila este mai proeminentă, în timp ce sigla este integrată într-un element de design care leagă vizual cele două faruri.

De asemenea, se remarcă protecțiile negre generoase de la nivelul pasajelor roților și pragurilor, care arată că nu avem în față o mașină de showroom, ci una pregătită pentru drumuri grele. În ansamblu, linia estetică este coerentă, modernă și emană robustețe.

Dimensiunile compacte îl ajută să fie ușor de manevrat în oraș, iar garda la sol de 220 mm îl face redutabil în off-road. Aceasta este superioară celei a unui hatchback, dar nu atinge înălțimea unui SUV convențional, ceea ce reprezintă un avantaj pentru accesul facil în și din mașină. În plus, jantele de 17 sau 18 inch (opțional) completează un look echilibrat, cu influențe de SUV clasic reinterpretat în cheie modernă.

Interior cu ergonomie tipic japoneză

La interior, Crosstrek nu impresionează prin exuberanță, ci prin funcționalitate și finisaje de cea mai bună calitate. Materialele sunt plăcute la atingere, bine asamblate, cu inserții soft-touch în zonele esențiale, iar impresia generală este aceea că totul este la locul lui și pare gândit pentru durabilitate, nu pentru a face subiectul unui story pe Instagram. Bordul este dominat de un ecran tactil vertical de 11,6 inch, cu o interfață simplificată, compatibilă cu Apple CarPlay și Android Auto. Interfața este ușor de utilizat datorită pictogramelor mari, însă uneori reacționează cu întârziere, fără, însă, să deranjeze.

Comenzile fizice pentru climatizare sunt binevenite, iar spațiul interior este corect pentru acest segment, fiind mai mult decât suficient pentru patru adulți, mai ales pentru cei din spate. Comenzile fizice pentru climatizare sunt binevenite, iar spațiul interior este corect pentru acest segment, fiind mai mult decât suficient pentru patru adulți, mai ales pentru cei din spate.

Clienții au la dispoziție tapițerii din piele naturale sau ecologică, dar și pentru material textil. Scaunele oferă un nivel ridicat de confort, fiind concepute pentru a reduce vibrațiile resimțite de pasagerii din față, în special în zona capului. Pentru un plus de rafinament, japonezii au îmbunătățit și izolarea fonică a habitaclului, cu un progres de aproximativ 50%. Rezultatul este vizibil: zgomotul ambiental pătrunde în interior într-o măsură surprinzător de redusă.

Sopațiul de încărcare este și el decent, având o capacitate de 328 de litri, suficient pentru uz cotidian. Volumul spațiului de încărcare ajunge la 1.314 litri cu bancheta rabatată. Dar, rivali ca Ford Puma, Hyundai Kona sau Dacia Duster oferă un portbagaj mai generos. Cu bancheta rabatată, Crosstrek permite transportul unor obiecte mari, însă nu dispune de spațiu suplimentar sub podeaua portbagajului.

Subaru a pus mare accent pe siguranță, astfel că noua generație a sistemului EyeSight vine cu o suită completă de sisteme de asistență. Acesta include frânare automată de urgență, cruise control adaptiv, menținerea benzii, monitorizare unghi mort și altele. Îmbunătățit cu camere de generație nouă, sistemul este mai rapid și mai precis decât înainte.

Sistemul hibrid e-Boxer 2.0: calm, dar eficient

Sub capota lui Subaru Crosstrek a fost montat un motor boxer de 2,0 litri, cu injecție directă, asistat de un motor electric de 12,3 kW și o baterie de 0,6 kWh. Puterea totală a ansamblului ajunge la 136 CP la 5.600 rpm și 182 Nm de cuplu la 4.000 rpm (motorul electric contribuie cu 16,7 CP și 66 Nm). Resursele sunt transmise prin intermediul unei cutii automată CVT Lineartronic către toate cele patru roți grație sistemului Symmetrical AWD.

Motorizarea e-Boxer este aspirată natural, ceea ce înseamnă că livrează puterea într-un mod liniar, fără acele reprize bruște caracteristice motoarelor turbo. Tocmai din cauza absenței supraalimentării trebuie să urci frecvent în zona superioară a turometrului pentru a obține un răspuns mai viguros, moment în care sunetul celor patru cilindri devine mai prezent și mai pronunțat. Însă, în nici un moment nu se simte subdimensionat pentru această caroserie. 

Subaru Crosstrek nu este o mașină de sprinturi, repriza 0-100 km/h realizându-se în aproximativ 10,8 secunde, dar răspunde prompt în oraș și se simte stabilă și sigură la viteze de autostradă. Viteza maximă declarată de constructor este de 198 km/h. Sistemul hibrid funcționează bine în regim urban, permițând rularea 100% electrică pentru doar 16 km, iar recuperarea energiei la frânare este discretă și eficientă. Viteza maximă este limitată la 40 km/h în modul EV, ceea ce face mașina utilă în traficul urban aglomerat, dar nu mai mult. Ca noutate, motorul electric intervine și atunci când mergi cu spatele.

Rolul principal al sistemului electric este să sprijine motorul termic, reducând consumul. Subaru estimează o economie de carburant cu 10% față de o versiune fără sistem hibrid. Oficial, consumul mixt este de 6,4 litri/100 km, dar în utilizare reală, consumul mixt variază între 7 și 8 litri/100 km, valori decente pentru un AWD permanent. Dacă adopți un stil de condus economic se pot atinge și valori mai mici, de aproximativ 6,5 litri/100 km.

Cum se conduce Subaru Crosstrek

Pe șosea, Crosstrek impresionează printr-o ținută de drum foarte echilibrată, cu suspensii confortabile și un control bun al ruliului, fiind o mașină ideală pentru persoanele care au rău de mișcare. Se simte mult mai ușor decât Outback și este mai agil, în timp ce direcția este precisă, iar sistemul AWD oferă aderență excelentă în orice condiții.

La nevoie, poți activa și modul X-Mode, care adaptează răspunsul transmisiei, al motorului și al frânelor pentru suprafețe dificile (noroi, zăpadă, pantă abruptă). Crosstrek nu trădează ADN-ul Subaru, astfel că pe drumuri de macadam sau trasee ușoare de off-road nu doar că urcă lejer pante noroioase, dar o face cu o lejeritate greu de egalat în segmentul său. Suspensia absoarbe bine denivelările, iar garda la sol face diferența.

Dimensiunile compacte și camera pentru mers înapoi fac manevrele simple, iar vizibilitatea este excelentă, poziția înaltă la volan oferind o perspectivă bună asupra drumului și o senzație de siguranță. Motorul hibrid contribuie la un condus silențios și lin, mai ales în oraș. Dacă accelerezi puternic, motorul poate deveni zgomotos, dar acest lucru este cauzat de transmisia utilizată. Odată ajuns la viteza de croazieră, mașina revine la un nivel sonor decent.

Stilul de condus calm și accelerările progresive sunt cele mai potrivite pentru acest model. Comparativ cu alte SUV-uri, Subaru Crosstrek nu impresionează la capitolul sprint, dar este gândit pentru un echilibru între drumuri asfaltate și off-road ușor – motiv pentru care puterea brută nu este esențială.

Sistemul EyeSight a primit o nouă generație bazată pe AI

La final, nu putem să nu punctăm faptul că Subaru Crosstrek e-Boxer a obținut 5 stele Euro NCAP, cu scoruri excelente la protecția ocupanților și a pietonilor, datorită sistemelor avansate de asistență.

Cap de listă este sistemul EyeSight, care a primit în 2025 o nouă generație, îmbunătățită cu ajutorul inteligenței artificiale. Tehnologia monitorizează permanent traficul și banda de rulare și avertizează șoferul când detectează un impact iminent cu un alt autovehicul, cu un pieton sau cu un biciclist. În plus, EyeSight poate să primească actualizări software over-the-air.

Toate sistemele – Front Pre-Collision Braking, Autonomous Emergency Steering, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Limiter, Emergency Lane Keep Assist, Eyesight Assist Monitor, Manual Speed Limiter și Driver Monitoring System – își fac treaba excelent, ba pot spune că mi s-au părut că sunt puțin cam prea sensibile, mai ales sistemul de monitorizare a șoferului. Acesta te urmărește în permanență și, cum „simte” că ți-ai luat ochii de la drum, te atenționează imediat. În plus, Crosstrek mai oferă și un sistem de camere 360°, frânare automată la mersul cu spatele, recunoaștere facială a șoferului și asistență la plecarea din rampă.

Cât costă noul Subaru Crosstrek e-Boxer 2.0

Subaru Crosstrek e-Boxer 2.0 este oferit în trei versiuni de echipare: Style, Style Extra și Premium. Prima variantă are un preț de pornire de 37.200 de euro, Style Extra costă 38.700 de euro, în timp ce versiunea de top are un preț de catalog de 41.500 de euro.

Toate prețurile și lista cu dotări poate fi văzută aici.

CONCLUZIE:

Subaru Crosstrek e-Boxer nu este o mașină pentru toți. Nu este spectaculoasă, nu este sportivă, nu este nici ultra-tehnologizată, însă este o mașină sinceră, robustă și extrem de competitivă, atât pe șosea, cât și pe suprafețe dificile, departe de asfalt. Cu un ADN clar, un design discret și o abordare orientată spre durabilitate și siguranță, Crosstrek este o alegere nu doar potrivită, ci și logică pentru cei care vor un crossover cu adevărat capabil în orice anotimp, cu un consum decent, un nivel de confort ridicat și cu un sistem de tracțiune integrală permanentă extrem de capabil. Chiar dacă, poate, nu mai are carisma unui Impreza STI, Crosstrek păstrează esența Subaru în formă pură.

Articole similare

Femeile care construiesc unele dintre cele mai fascinante mașini

administrator_autopromag

WRC: Două echipaje românești au participat în Raliul Greciei Acropolis

Mihai Morcovescu

Ford Bronco lansează o provocare unică pentru cumpărători