Potrivit unui studiu realizat de o instituție din industria auto din SUA, costurile bateriilor destinate vehiculelor electrice s-au micșorat cu 90% după 2008.
Aceste costuri mai mici îi vor ajuta pe constructori să atingă mai repede paritatea de preț între mașinile echipate cu motoare termice și cele full electrice.
STUDIU: „Electricele” vor fi mai ieftine de produs decât cele termice din 2027
Mașinile electrice nu mai sunt demult o noutate, însă cu siguranță sunt mai ieftine de produs comparativ cu acum 15-16 ani. Un nou studiu realizat de Biroul pentru Tehnologii pentru Vehicule din cadrul Departamentului de Energie al SUA (DOE) sugerează că bateriile pentru mașinile electrice s-au ieftinit cu 90% într-un deceniu și jumătate (2008-2023). Astfel, producătorilor auto le-a fost mai ușor să reducă diferența de prețuri dintre automobilele termice și cele electrice.
Unul dintre cele mai importante aspecte în producția de vehicule electrice constă în dimensiunea, greutatea și costul bateriei. Acesta a scăzut în mod constant în ultimii 15 ani datorită îmbunătățirilor aduse tehnologiilor și chimiei acumulatorilor, proceselor de fabricație, dar și datorită unei creșteri considerabile a volumului de producție.
Estimările iau în calcul doar vehiculele ușoare și pe cele care sunt produse în cel puțin 100.000 de exemplare pe an. Spre exemplu, bateria unui Tesla Model Y, care are 81 kWh, costa 114.615 de dolari în 2008, în timp ce, în 2023, același acumulator costa doar 11.259 de dolari. Același studiu DOE mai arată și o scădere importantă a costurilor de producție în cazul unei astfel de baterii în intervalul 2009-2013, de la circa 1.350 de dolari/kWh, la aproximativ 420 de dolari/kWh.
Producătorii de mașini cu emisii zero preconizează că aceste costuri vor continua să se diminueze și în anii următori. Un alt studiu, realizat de Gartner – o companie de analizare a pieței – sugerează că „electricele” vor fi mai ieftine de produs decât cele dotate cu motoare termice începând cu anul 2027. Multe companii au prezis că paritatea de preț atât de necesară între vehiculele electrice și cele cu motoare cu ardere internă va fi atinsă până la sfârșitul acestui deceniu.
Rămâne de văzut dacă încetinirea globală a vânzărilor de automobile electrice va avea un efect negativ asupra scăderii costului bateriei. Asta, deoarece accelerarea planificată a producției pentru viitorul apropiat s-a dovedit a fi destul de optimistă.