AUTOpro
Generale Stiri

STUDIU: Majoritatea șoferilor din România își doresc camere de supraveghere pe șosele

studiu

Poliția Română și Ursus Breweries fac publice rezultatele studiului „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2022” și analiza comparativă a datelor colectate și prelucrate în cele cinci etape ale acestui studiu, în intervalul 2008 – 2022. Studiul prezintă comportamentele și atitudinile care favorizează încălcarea regulilor de circulație de către conducătorii auto, precum și producerea accidentelor rutiere.

Cercetarea sociologică a fost realizată de Cult Market Research, în parteneriat cu Ursus Breweries și cu Inspectoratul General al Poliţiei Române prin Direcția Rutieră și Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.

Studiul s-a desfășurat  în contextul în care ponderea ridicată a deceselor rezultate din accidente rutiere în România, aproape dublă față de restul Uniunii Europene, are drept cauză principală comportamentul din trafic al utilizatorilor drumului public și influența unor factori conjuncturali. În perioada 2010-2020, conducătorii auto au fost responsabili pentru producerea a 66% dintre accidentele rutiere grave.

Poliția Română vorbește despre efectul Muhammad Ali

studiu

Una dintre concluziile studiului este că șoferii au tendința de a observa mai clar greșelile altora și mai puțin de a-și recunoaște propriile erori în trafic, acest fenomen fiind cunoscut științific sub numele de „efectul Muhammad Ali”, prin care oamenii își atribuie mai multe comportamente morale decât comportamente nedezirabile social.

Spre exemplu, 48% dintre participanții la studiu au declarat că au fost victima agresiunilor verbale în trafic, dar numai 16% au declarat că ei înșiși au avut un astfel de comportament.

„Studiul Atitudini sociale privind riscul în trafic, realizat cu ajutorul Ursus Breweries și al Poliției Române, aduce elemente noi față de edițiile anterioare. Am adaptat chestionarul la problemele traficului urban modern, măsurând și percepția asupra celor care conduc mijloace de transport alternative, cum ar fi trotinete sau biciclete. Au fost acoperite teme centrale pentru comportamentul în trafic precum: percepții generale și sentimentul de siguranță în trafic, atitudini și comportamente de risc în trafic, viteza în trafic sau consumul de alcool la volan,” a declarat Alex Zodieru, General Manager Cult Market Research.

Poliția Română: 93% dintre şoferii români vor camere video pe șosele

studiu

„Derularea acestui studiu periodic ne ajută să avem o viziune mai clară asupra percepției și nevoilor participanților la trafic. Spre exemplu, anul acesta studiul ne-a confirmat necesitatea instalării camerelor de monitorizare a traficului, o acțiune pe care respondenții o încurajează și care face parte și din planurile noastre viitoare. Ca atare, este important să avem parteneri de încredere, precum Ursus Breweries sau Cult Market Research, pe al căror sprijin să putem conta de la o ediție la alta a studiului,” a completat comisarul-șef George Grigore de la Direcția Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.

Câteva dintre rezultatele studiului relevă că aproximativ 57% dintre cei chestionați au declarat că se simt în siguranță în trafic, cu 9% mai mulți decât în 2018, ceea ce arată o îmbunătățire a acestei percepții.

De asemenea, 70% consideră că cea mai gravă abatere care influențează negativ siguranța rutieră este consumul de băuturi alcoolice la volan, în timp ce 9% au nominalizat agresivitatea în trafic, iar 7% depășirea limitei legale de viteză.

Comparativ cu anii trecuți, procentul șoferilor români care au condus sub influența alcoolului sub pretextul unei distanțe mici de parcurs cu mașina a scăzut.

„Ne bucurăm să fim parteneri și la această ediție a Studiului Atitudini sociale privind riscul în trafic. Descurajarea consumului de alcool la volan este una dintre direcțiile importante ale strategiei de sustenabilitate a Ursus Breweries, iar acest studiu ne ajută să înțelegem mai bine amploarea acestui fenomen și să dezvoltăm diverse acțiuni care îl pot combate,” a adăugat Robert Uzună, Vicepreședintele Corporate Affairs Ursus Breweries.

Care sunt principalele concluzii ale studiului „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2022”?

Chestionarul utilizat este o variantă modificată şi completată a chestionarului SARTRE (n.n. – Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe), aplicat până în prezent în mai multe state europene. Instrumentul a fost utilizat începând cu anul 1991 în Europa, iar aplicarea acestuia prezintă avantajul de a putea fi realizate comparații la nivel european.

În România, primul studiu privind atitudinile sociale față de risc în trafic a fost realizat în 2008, la inițiativa Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității. Studiul a fost reluat, pe baza unui chestionar actualizat, în anii 2010, 2014, 2018 și 2022. Ultimele două studii au fost realizate de agenția de cercetare sociologică Cult Market Research, în parteneriat cu Ursus Breweries, Direcția Rutieră și Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.

Iată și câteva dintre concluziile acestui studiu:

  • 93% dintre șoferii români își doresc camere fixe de monitorizare pe străzi, pentru reducerea accidentelor
  • 80% dintre șoferi au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor
  • 80% dintre cei chestionați consideră că șoferii mijloacelor de transport în comun sunt cei mai responsabili în trafic și 70% consideră că cei mai puțin responsabili sunt utilizatorii de trotinete
  • 58% dintre șoferi declară că probabil vor depăși viteza legală dacă se angajează într-o depășire
  • 70% consideră că cea mai gravă abatere care influențează negativ siguranța rutieră este consumul de băuturi alcoolice la volan
  • Rezultatele integrale ale studiului „Atitudini sociale privind riscul în trafic” sunt disponibile pe www.desprealcool.ro în secțiunea de proiecte pentru prevenirea consumului de alcool la volan.

Articole similare

Acesta este noul Polestar 4! Până la 544 CP și 600 de kilometri autonomie

Mihai Morcovescu

Noua Dacia Spring Extreme vine cu motor de 65 CP, autonomie de până la 305 km, o nouă culoare pentru caroserie și multiple elemente noi de design

Darius Pana

ACEA: Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină din Europa în primul trimestru din 2024

Mihai Morcovescu