AUTOpro
Generale

Primele informații despre Skoda Rapid Spaceback

După un teaser subtil, ce înfățișa hayonul și unul din blocurile optice posterioare, Skoda a dat publicității primele date oficiale despre versiunea hatchback a modelului Rapid.

Denumit Rapid Spaceback, acesta este menit să umple golul dintre Fabia și Octavia și, conform declarațiilor constructorului ceh,  se va infiltra în clasa compactă. Chiar dacă lungimea de aproximativ 4,3 metri – după primele informații, hatch-ul va fi cu 18 cm mai scurt decât Rapid sedan – îl pune în aceeași oală cu Volkswagen Golf, lățimea de 1,7 metri este specifică mai degrabă clasei mici, transformând noul Spaceback într-un model încadrat între segmente. Însă pentru Skoda asta nu e o noutate, Octavia fiind un model care a încălcat granițele segmentului mediu la fiecare generaţie, deși platforma pe care este bazată și prețurile la care este comercializată sunt specifice clasei compacte, iar elegantul Superb oferă un spațiu interior care face multe modele de clasă mare să fie invidioase.

v1_skoda_rapid_spaceback_cam1_small

Revenind la Rapid, noul Spaceback se dorește o alternativă mai tinerească la versiunea sedan, păstrând în același timp toate atuurile legate de preț și spațiu interior cu care se mândrește aceasta. Iar această abordare se vede de la primul contact vizual, pentru că noul hatchback Skoda etalează un design mai dinamic, cu linii zvelte, ce se îmbină foarte bine cu filosofia „simply clever” a mărcii. Spre deosebire de berlină, noul model are o bară de protecție frontală ușor redesenată, cu grila inferioară desenată în stilul „honeycomb” și cu proiectoare de ceață circulare, încadrate de rame cromate de formă rectangulară. În funcție de echipare, oglinzile retrovizoare pot fi vopsite într-un negru lucios, pentru a se asorta cu plafonul panoramic din sticlă cu tentă închisă. Și că tot am adus acest detaliu în discuție, Rapid Spaceback poate fi echipat cu un plafon panoramic, ce se întinde pe toată lungimea mașinii, unind practic parbrizul și luneta într-o adevărată cupolă din sticlă. Acesta amplifică senzația de spațiu din habitaclu, oferind o vizibilitate neobstrucționată pe trei direcții, iar tenta închisă a sticlei asigură o protecție foarte bună împotriva radiațiilor solare. Spre deosebire de berlină, montanul D a fost subțiat, între acesta și portiera spate fiind inserat cel un al patrulea geam lateral, ce aduce avantaje clare la mersul în marche arrière.

383160-gallery1-8efuk

Însă modul în care este desenat hayonul lui Spaceback schimbă integral ecuația problemei Rapid. Luneta de mari dimensiuni are aceeași tentă închisă ca a plafonului panoramic, iar în partea superioară și-a făcut apariția un eleron de culoare neagră, ce integrează cel de-a treia lampă de stop. Blocurile optice păstrează aceeași organizare ca cele de pe varianta cu patru portiere, însă aspectul acestora a fost ușor revizuit, pentru a se integra mai bine cu designul spatelui.

La interior, schimbările nu sunt la fel de dramatice, limitându-se la noi culori ale materialelor și inserțiilor decorative, plus un volan sport, disponibil pentru anumite versiuni de echipare.

383161-original1-1jykn

Deși a pierdut 18 cm din lungime, latura practică a lui Rapid a rămas un punct forte și în cazul variantei Spaceback. Spațiul interior este identic, chiar și cel rezervat pentru genunchii pasagerilor de pe bancheta din spate – care este cel mai generos din segment, cifrându-se la 64 mm – iar forma plafonului ce plonjează ușor către spate nu obstrucționează locul pentru cap, noul hatchback Skoda măsurând 980 mm între șezutul banchetei și plafon.

Volumul portbagajului este surprinzător pentru un model atât de compact, cei 415 litri putând fi extinși până la 1.380 litri prin rabatarea banchetei. Spre comparație, Volkswagen Golf oferă 380 litri, respectiv 952 litri dacă se renunță la locurile din spate. Marginea de încărcare este joasă, iar forma portbagajului este regulată, fără a fi obstrucționată de pasajele roților. Iar filosofia „simply clever” se regăsește și în modul de organizare a spațiilor de depozitare, accesoriile precum vesta reflectorizantă sau racleta de gheață fiind realocate sub scaunul șoferului.

Opțiunile de motorizări cuprind aceleași propulsoare regăsite și pe versiunea Rapid sedan, oferind puteri cuprinse între 75 și 105 CP.  Totuși, odată cu modelul Spaceback va fi lansată și o nouă versiune a propulsorului 1.6 TDI, ce va dezvolta 90 CP. Acesta va motoriza o variantă economică, denumită GreenLine, ce promite un consum mediu de doar 3,8 l/100 km și un nivel al emisiilor de carbon de numai 99 g/km.

Astfel, expansiunea Skoda continuă cu încă un model, menit să atragă noi clienți, cu o înclinare vizibilă către publicul tânăr. Chiar și așa, un obiectiv fixat pentru 2018,  ce prevede 1,5 milioane de unități comercializate anual, pare destul de optimist, chiar dacă mărcile low-cost au câștigat segmente importante de piață în ultimii ani.

383157-original1-qfte8

Text: Alin Ionescu
Foto: Producător

Articole similare

Revista Auto Pro

Renault Captur Red Edition este disponibil și în România

Dragos Baltateanu

ELegend EL1, mașina electrică de 900.000 de euro care reînvie brandul Audi Quattro (video)

Mihai Morcovescu