Încărcarea prin inducție în timpul mersului a mașinilor electrice reprezintă „următorul mare pas în această direcție”, susțin experții japonezi. Această tehnologie inovatoare are ca principal scop reducerea numărului de opriri pentru reîncărcarea bateriilor, dar și renunțarea la clasicele cabluri de alimentare pe care unii clienți le consideră cel puțin incomode.
Autonomia reprezintă încă o adevărată sperietoare pentru automobilele electrice, mai ales în timpul sezonului rece. Și pe bună dreptate. Temperaturile scăzute fac ca autonomia oricărei mașini cu emisii zero să se reducă simțitor, indiferent de capacitatea bateriei. Astfel, utilizatorii acestor vehicule ajung să se confrunte cu așa-numita „anxietate a autonomiei reduse”, care se traduce prin teama de a rămâne fără energie.
Pentru a elimina cât mai repede această problemă o serie de companii specializate caută în permanență soluții alternative, iar încărcarea wireless în timpul deplasării reprezintă una dintre cele mai eficiente și avantajoase dintre ele.
Încărcarea prin inducție nu este o noutate pentru industria auto
În 2013, autoritățile locale din oraşul sud-coreean Gumi făceau primii pași și implementau tehnologia de încărcare fără fir pe o porţiune de șosea de 12 kilometri pentru a permite autobuzelor electrice să se încarce în timpul curselor.
Doi ani mai târziu, Highways England, compania care operează, întreține și îmbunătățește autostrăzile și drumurile principale din Anglia, anunţa un plan de testare a acestei tehnologii de transfer de energie pe care intenționa să o implementeze în infrastructura din Insulă.
Practic, maşinile electrice se puteau încărca în timpul deplasării de la un câmp electromagnetic generat de cabluri îngropate la o adâncime de 30 cm sub carosabil și conectate la rețeaua energetică națională.
În același timp, în cadrul unui proiect al viitorului intitulat sugestiv „Arena del futuro”, care a fost promovat și de Grupul Stellantis, un start-up italian a realizat un „oval” în lungime de circa 1 kilometru care integra tehnologia DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer), care permite reîncărcarea bateriilor mașinii prin inducție în timpul deplasării.
Japonezii vor lansa încărcarea prin inducție în 2025
Cum era de așteptat, japonezii nu puteau rămâne impasibili la progresul tehnologic. Astfel, Denso, un gigant al mobilității, parte a Grupului Toyota, împreună cu compania tehnologică Obayashi, vor dezvolta o rețea de drumuri cu încărcare prin inducție. Potrivit ziarului Nikkei Asia, testele ar urma să înceapă foarte curând în Japonia.
Detaliile acestui proiect de amploare nu au fost deocamdată dezvăluite. Totuși, conform unor informații care circulă în industrie, cele două companii și-au propus să lanseze propria tehnologie în 2025.
Într-o primă fază, asemenea proiectului din Coreea de Sud din urmă cu 9 ani, primele care ar beneficia de această tehnologie ar fi autobuzele urbane cu conducere autonomă. Ulterior, aceasta ar urma să fie instalată și pe alte tipuri de vehicule electrice.