Comisia Europeană a publicat raportul detaliat pe care l-a folosit pentru a determina tarifele vamale aplicate acum vehiculelor electrice chinezești în Europa.
În document se precizează că guvernul chinez oferă producătorilor de mașini electrice din China avantaje pentru a se impune pe mai multe piețe internaționale, cum ar fi subvenții generoase și baterii cumpărate la prețuri mici.
Comisia Europeană: SAIC primește cel mai important ajutor din partea statului asiatic
Noile tarife provizorii impuse de UE tuturor vehiculelor chinezești în Europa au intrat în vigoare vineri, 5 iulie. Aceste taxe vor fi definitivate până la finalul acestui an. Producătorii din China sunt afectați cu niveluri tarifare diferite, iar acum știm și motivul.
Comisia Europeană a publicat raportul investigației asupra constructorilor de electrice din această țară. Scopul anchetei a fost acela de a vedea dacă acești producători sunt favorizați direct de guvernul de la Beijing în dezavantajul altora.
Raportul Comisiei Europene confirmă, practic, avantajele de care beneficiază producătorii chinezi din partea guvernului chinez. Spre exemplu, grupul SAIC primește cel mai important ajutor din partea statului asiatic, care se ridică la 34,4%.
Pachetul include 1,38% pentru împrumuturi de la băncile de stat, 8,27% din alte finanțări, 8,56% din granturi, 2,28% din stimulente pentru vânzarea de mașini electrice, 0,67% pentru imobile la preț redus și 13,24% pentru baterii care valorează mult mai mult decât a plătit SAIC pentru ele.
La acestea se adaugă și costurile de producție mai mici. Acestea provin în primul rând din construirea unei mașini în China mai degrabă decât în Europa, unde ratele forței de muncă sunt mai mari. În cadrul investigației, SAIC a fost considerat mai puțin cooperant cu oficialii europeni. Acesta este motivul pentru care i s-a impus taxa maximă de 37,6% în plus față de tariful de 10% deja în vigoare.
Potrivit aceluiași raport semnat de Comisia Europeană, s-a constatat că BYD și Geely au primit la rândul lor ajutor din partea guvernului chinez, însă într-o proporție mai mică. De aceea, ambele au fost taxate cu tarife de doar 17,4% și, respectiv 19,9%. Semnatarii raportului Comisiei Europene au remarcat că BYD își construiește propriile baterii. Cu toate acestea, acest constructor chinez face asta folosind materii prime precum litiu, care sunt subvenționate de guvernul de la Beijing.