Președintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Dan Vardie, susține că creşterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi şi declinul vânzărilor de vehicule electrice noi reprezintă o direcţie greşită pentru România.
În contextul unor schimbări economice și legislative majore la nivel global și local și cu ocazia Zilei Mondiale a Transportului Durabil, celebrată anual pe 26 noiembrie, APIA dorește să tragă un semnal de alarmă cu privire la evoluțiile îngrijorătoare înregistrate în 2024, la nivelul pieței auto din România.
Ce spun cele mai recente date APIA
APIA a realizat o analiză a înmatriculărilor în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. Aceasta își propune să atragă atenția asupra transformării parcului auto național, evidențiind necesitatea unor măsuri rapide și eficiente pentru a asigura sustenabilitatea industriei, protecția mediului și sănătatea publică.
Conform datelor APIA, perioada ianuarie-octombrie 2024 a fost marcată de o creștere alarmantă a înmatriculărilor de autoturisme rulate (+10,73%), până la pragul de 282.352 de unități. Totalul reprezintă 69% din totalul pieței auto din România. Mai îngrijorător este că 65% dintre aceste mașini sunt mai vechi de zece ani, care au un impact semnificativ asupra calității aerului și a siguranței rutiere.
În paralel, înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu doar 3,6% în intervalul analizat, până la 125.400 de unități. De asemenea, segmentul vehiculelor electrice noi a înregistrat un declin sever, de 33,6%, contrastând cu o scădere mai moderată la nivel european, de doar 4,9%.
Ce propun reprezentanții APIA
„Creșterea alarmantă a importurilor de autoturisme rulate vechi și declinul vânzărilor de mașini electrice noi reprezintă o direcție greșită pentru România. Scăderea dramatică de 33,6% din sectorul BEV este o consecință directă a reducerii bruște a valorii subvențiilor oferite prin programul Rabla Plus, contrar recomandărilor APIA. 2025 va fi un an crucial, iar noii decidenți politici trebuie să vină cu măsuri rapide și eficiente pentru a susține tranziția către mobilitatea sustenabilă și pentru a alinia piața auto locală la obiectivele europene de mediu”, a declarat Dan Vardie, președintele APIA (foto).
Analiza APIA pe primele zece luni din 2024 a fost realizată cu ajutorul CarS, singura platformă online de raportare pentru piața auto din România. Aceasta prelucrează datele DGPCI de înmatriculări pentru autovehicule noi și rulate. Asociația propune viitorilor reprezentanți ai autorităților o serie de măsuri pentru susținerea industriei auto și remedierea situației prezentate, și anume:
• Restabilirea atractivității vehiculele electrice pentru consumatori, prin readucerea Programului Rabla 2025 pe o traiectorie eficientă;
• Dezvoltarea infrastructurii publice de încărcare a vehiculelor electrice prin înființarea unei Comisii Interministeriale care să asigure elaborarea unei strategii coerente de extindere a rețelei de stații de încărcare și accelerarea procesului;
• Politici de fiscalitate echitabilă prin ajustarea taxelor auto pentru a sprijini decarbonizarea sectorului, dar fără a penaliza disproporționat anumite segmente de consumatori;
• Campanii de informare și educare a consumatorilor pentru promovarea beneficiilor adoptării mijloacelor ”verzi” de transport și a noilor tehnologii asupra sănătății și siguranței în trafic.
APIA va continua să fie un partener activ al Guvernului și al industriei auto în tranziția spre durabilitate. În acest scop, luna trecută, a organizat principalul eveniment auto al anului, Forumul Mobilității Sustenabile și Accesibile – ediția globală. Am adus „acasă” viziunea și expertiza liderilor din principalele piețe auto din lume: SUA, China, Australia, Marea Britanie, Europa și am facilitat dezbateri valoroase despre sustenabilitate, electrificare și inovație în mobilitate. Forumul APIA a devenit un punct de reper pentru viitoarele conferințele din industrie, atât pe plan local, cât și internațional.