Conform datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor din România (APIA), înmatriculările de autoturisme noi în luna mai au înregistrat o creștere semnificativă.
Astfel, raportul APIA, care citează datele DGPCI (fosta DRPCIV), numărul de mașini intrate în circulație în cea de-a cincea lună a anului au fost cu peste 14% mai mare față de același interval din 2023.
APIA: Românii au înmatriculat în luna mai peste 15.400 de automobile
După evoluția importantă a lunilor anterioare, mai 2024 vine cu o creștere de 13,8% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de luna mai a anului 2023 și cu 12,2% față de luna aprilie 2024. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 87% din total) au atins un volum de 15.477 unități, cu 14.4% mai mult decât în luna similară din 2023.
În luna mai a anului 2024, față de aceeași perioadă a anului trecut, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A – minus 38,7%, Clasa B – plus 14,6%, Clasa C – plus 13,9%, Clasa D – minus 4%, Clasa E – plus 31,7%, Clasa F – minus 19,6% și SUV – plus 24,1%.
Referitor la cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,2% în creștere cu 24,1%, urmat de Clasa C cu o cotă de 30,3%, în creștere cu 13,9% și Clasa B, cu o cotă de 17,1%, în creștere cu 14,6% față de cota deținută în luna mai a anului trecut.
Potrivit datelor APIA, în funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna mai, motorizările pe benzină plus cele mild-hybrid benzină înregistrează o creștere de 16,2% față de perioada similară din 2023. Acestea au atins o pondere de 67,5%. În ceea ce privește autoturismele diesel și cele mild-hybrid diesel, acestea înregistrează o creștere de 44,3%, ceea ce reprezintă o cotă de piață de 13,3%.
Dacia Spring a fost cea mai vândută electrică și în luna mai
Pe de altă parte, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au deținut în luna mai 2024 o cotă de piață de 18,7%, care depășește cu 5,5 puncte procentuale cota deținută de motoarele diesel.
Autoturismele pur electrice dețin în perioada analizată o cotă de 4,9% din piață față de mai 2023, respectiv 10,3%. De asemenea, vehiculele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 2,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când reprezentau 3,5%.
Raportul APIA arată că, în luna mai, cele mai vândute trei modele 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 370 de unități (-46%), Tesla Model 3, cu 75 de unități (-34,2%), și Tesla Model Y, cu 63 de unități (-46,6%).
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, top 3 este condus de KIA Ceed, cu 41 de unități, urmată de Mercedes-Benz GLE, cu 38 de unități, și Ford Kuga, cu 31 de unități. Clasamentul modelelor hibride clasice este dominat de modelele Toyota. Astfel, pe primul loc se află Corolla, cu 350 de unități, urmată de Yaris Cross, cu 231 de unități, și de RAV4, cu 166 unități.
Pe segmentul vehiculelor comerciale grele și bus s-a consemnat în luna mai o scădere de 11,3% față de intervalul similar din 2023. Autovehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone plus autotractoarele) fără bus au înregistrat o scădere de doar 1%, în timp ce piața vehiculelor comerciale grele de peste 16 tone plus autotractoarele a scăzut cu 2,9%.