Potrivit datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor din România (APIA), după evoluția importantă din lunile anterioare, iulie vine cu o creștere de doar 0,5% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de aceeași lună din 2023.
În același timp, se consemnează o scădere de 36 de puncte procentuale față de luna iunie a anului curent.
APIA: SUV-urile continuă să domine piața românească
Autoturismele, care reprezintă aproximativ 82% din total, au înregistrat în iulie un volum de 12.898 de unități, cu 4,4% mai puțin față de luna similară din 2023. Per total, de la începutul acestui an, înmatriculările sunt în creștere cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut.
De asemenea, în iulie se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, după cum urmează: Clasa A -80,4%, Clasa B +3,1%, Clasa C -15,6%, Clasa D +17,6%, Clasa E +253%, Clasa F +37,8% și SUV +9,1%
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV-urilor ocupă prima poziție, cu 51,1%din piață, în creștere cu 9,1%. Pe locurile următoare se află clasa C, cu o cotă de 25,5% (-15,6%), și clasa B, cu o cotă de 15,1% (+3,1%).
După tipul de combustibil, în luna iulie, motorizările pe benzină și cele pe benzină mild hybrid au înregistrat o creștere de 4% față de perioada similară din 2023. Astfel, a fost atinsă o pondere de 66%. În ceea ce privește autoturismele diesel și cele diesel mild-hybrid, se consemnează o scădere de 14,8% (cotă de 9,5% din total).
APIA: Dacia domină topul înmatriculărilor și în luna iulie
Pe de altă parte, autoturismele electrificate, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în cea de-a șaptea lună din 2024, o cotă de piață de 24,7%. Aceasta depășește cu 15,2% cota deținută de diesel-uri.
De asemenea, potrivit analizei APIA, mașinile pur electrice dețin o cotă de 4,9% din piață în iulie față de aceeași lună din 2023, respectiv 14,8%. Automobilele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 4,2%, față de iulie anul trecut, când reprezentau 3,6%.
Top Mărci – Electrice
Marcă 2024 2023 variație%
1. DACIA 2.168 4.094 -47%
2. Tesla 1.695 1.739 -3%
3. Hyundai 393 240 64%
4. BMW 274 211 30%
5. Mercedes 233 215 8%
Alte Mărci 1.580 2.483 –
Total 6.343 8.982 -29,4%
Top Mărci – Plug-in Hynrid
Marcă 2024 2023 variație%
1. Mercedes 738 528 39,8%
2. BMW 424 396 7,1%
3. Toyota 352 157 124,2%
4. Ford 339 483 -29,8%
5. Volvo 270 301 -10,3%
Alte Mărci 1.360 1.264
Total 3.483 3129 11,3%
Top Mărci – Full hybrid
Marcă 2024 2023 variație%
1. Toyota 6.991 4.904 42,6%
2. Renault 1.099 659 66,8%
3. Ford 730 478 52,7%
4. Hyundai 701 458 53,1%
5. Honda 581 463 25,5%
Alte Mărci 2.093 710
Total 12.195 7.672 59%
În iulie 2024, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Tesla Model 3, cu 168 de unități și o creștere de 15% față de aceeași perioadă a anului precedent, Dacia Spring – 67 de unități (-92%) și Hyundai Kona – 56 unități.
Conform aceluiași raport APIA, topul autoturismelor plug-in hybrid este condus de Toyota RAV4, cu 54 de unități (+3,8%), urmată de KIA Ceed, cu 51 de unități, și Ford Kuga, cu 43 de unități.
Clasamentul hibridelor fără reîncărcare din surse externe este condus de Toyota Corolla, cu 485 de unități (+97%). Modelul japonez este urmat de Toyota RAV4, cu 183 de unități (+36,6%), și de Dacia Duster, cu 168 de unități.
Notă: Analiza detaliată a pieței auto din România în iulie 2024 este disponibilă prin accesarea platformei de raportare https://www.apia.ro/platforma-raportare.