Legile fizicii elementare sunt sfidate fără strop de remușcare de Porsche Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid, un monument de inginerie de 2,6 tone și 680 CP capabil de performanțe absolut formidabile, ce spulberă pe alocuri sfera realului.
O toamnă delicios de blândă și târzie a fost prilejul perfect pentru a testa al doilea cel mai puternic model din gama Porsche. Nu întâmplător, cel mai puternic Porsche din gamă nu este formidabilul 911 Turbo S, ci mai degrabă Panamera Turbo S E-Hybrid, omologul o idee mai sprinten al țipătorului Cayenne Coupe din imagini, care dezvoltă nu mai puțin de 700 CP, depășind cu 20 de unități cei 680 CP puși pe tavă de Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid, protagonistul acestui distins articol.

În versiunea Turbo S E-Hybrid, Cayenne Coupe preia însă ștafeta de cel mai puternic Cayenne din istorie, cei 680 CP și 900 Nm neavând rival în ampla familie de SUV-uri Porsche. În ciuda acestei puteri monstruoase, Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid nu este însă și cel mai rapid Cayenne din gamă, acest titlu fiind revendicat de arhicunoscutul și mult râvnitul Cayenne Coupe Turbo GT, care reușește, în ciuda unei puteri sensibil mai mici (”doar” 640 CP), să ofere performanțe dinamice net superioare versiunii Turbo S electrificate (3,3 s 0-100 km/h comparativ cu cele 3,8 s necesare versiunii E-Hybrid).

Viteza maximă este de asemenea superioară, Cayenne Coupe Turbo GT reușind să depășească pragul psihologic de 300 km/h, în timp ce Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid se oprește la ”doar” 295 km/h! Vă dați seama ce vremuri absolut utopice trăim, dacă am ajuns să strâmbăm din nas atunci când un SUV de peste 2 tone nu atinge 300 km/h?!
Departajarea între cele două modele de vârf din gama Cayenne Coupe se face desigur la nivel de masă proprie, Cayenne Coupe Turbo GT fiind cu circa 400 kg mai ușor decât Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid, acest Hulk german cântărind la gol nu mai puțin de 2,6 tone. În spatele nomenclaturii Turbo S E-Hybrid se ascunde un sistem de propulsie electrificat, PHEV, sau hibrid cu încărcare la priză. Latura convențională a sistemului de propulsie revine în sarcina arhi-cunoscutului V8 de 4 litri de sorginte Audi, ce dezvoltă 550 CP și 770 Nm sub capota versiunii Turbo S E-Hybrid.



Acestui agregat cu un sound absolut splendid (vă invităm pe YouTube/TikTok – AUTOpro Romania – pentru un sound check absolut fenomenal) i se alătură un motor electric de 136 CP și 400 Nm montat între motor și transmisia ZF cu 8 trepte și convertizor de cuplu Tiptronic S (cutia cu dublu ambreiaj PDK nefiind disponibilă pe Cayenne, ci doar pe fratele mai mic, Macan).

În final, portretul de PHEV este completat de o baterie de 14,3 kWh capacitate utilă, ce ar trebui să ofere, cel puțin pe hârtie, o autonomie WLTP de 40 km. Aceasta se poate încărca la maxim 7,2 kW la stațiile AC. Electrificarea sistemului de propulsie are pe alocuri un cu totul și cu totul alt scop decât cel al rulajului pur electric. Motorul electric este acolo pentru a oferi un plus de incisivitate și de brutalitate atunci când situația o cere.

Și, credeți-ne pe cuvânt, această strategie îi iese cu brio noului Porsche Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid. În ciuda unei greutăți considerabile, de peste 2,6 tone, mașina îți oferă reacții instantanee, demaraje fulminante și, desigur, extrem de multă adrenalină. Este formidabil cum Porsche a reușit să deghizeze atât de bine și de eficient inerția considerabilă a mașinii, Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid simțindu-se fix ca un hot-hatch, atât pe linie dreaptă, cât și pe drumurile virajate, limitele mașinii fiind extrem de sus, și greu de atins, chiar și de către un șofer cu ceva experiență în ale condusului pe circuit.
Chiar dacă consumul nu reprezintă neapărat un detaliu foarte relevant pentru un astfel de bolid electrificat, ne facem totuși datoria și vă dăm de știre că noi am reușit să obținem un consum 25,3 l/100 km după 210 km parcurși la o viteză medie de 52 km/h. Dincolo de aceste cifre de consum absolut amețitoare, este foarte important de menționat că mașina ne-a dat de înțeles că am putea parcurge 205 km cu jumătate de rezervor. Practic, un Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid îți poate oferi o autonomie de peste 300 km chiar dacă adopți un stil de mers brutal, ceea ce nu poți întâlni, nu-i așa, la un SUV EV de putere similară…

Spre final, haideți să vorbim un pic și despre preț. Pe piața autohtonă, Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe pleacă de la 190.805 euro cu TVA. În imediata vecinătate financiară se află chiar atletul Cayenne Turbo GT de care am menționat anterior, care pleacă de la 209.334 euro cu TVA. Mașina testată de noi venea însă într-un nivel foarte special de echipare, supranumit Platinum Edition, care vine la pachet cu câteva detalii sublime finisate în culoarea platinei.
Prețul aproximativ al unui astfel de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid, cu toate opționalele prezente pe mașina noastră de test, ajunge cam pe la 218.000 euro cu TVA. Un preț care depășește cu aproape 10.000 de euro sprintenul Cayenne Turbo GT. O decizie cu adevărat dificilă, într-adevăr. Un Cayenne Turbo GT mai slab echipat sau un Turbo S E-Hybrid ticsit de opționale. Să te tot confrunți cu astfel de alegeri în viață…


























