AUTOpro
Test drive

Test drive Peugeot 408 – În zodia felinei

Peugeot 408

Peugeot 408 emană în mod perfect senzualitate și curaj, reflectând esența distinctivă specifică mărcii franceze. Silueta sa extrem de fluidă și designul meticulos conferă noului Peugeot 408 o autenticitate remarcabilă într-un peisaj auto din ce în ce mai anost.

Într-un peisaj auto care tinde să devină tot mai monoton, Peugeot 408 adaugă o notă vibrantă de originalitate și rafinament. Văr mai mult sau mai puțin îndepărtat cu Citroen C4X și Citroen C5X, Peugeot 408 reunește nuanțele senzuale ale unui sedan cu aspectul dinamic al unui hatchback și versatilitatea unui crossover. Cu toate acestea, modelul se distinge prin elemente stilistice complet originale și pline de personalitate, specifice spiritului inconfundabil Peugeot.

Lungimea sa de 4687 mm îl poziționează fix între Citroen C4X (lungime 4600 mm) și Citroen C5X (4805 mm), Peugeot 408 dând totuși pe alocuri impresia că ar fi o idee mai lung decât ar da de înțeles fișa tehnică. Probabil și prin prisma tușelor stilistice extrem de fluide și senzuale, care inundă ochiul privitorilor cu un design extrem de modern și, de ce nu, controversat.

Dincolo de această analiză exhaustivă a designului, care merită cu siguranță mult mai mult decât două paragrafe, trebuie spus că Peugeot 408 este recomandat de producătorul francez drept „un fastback de segment C”, conceput ca un rival inclusiv pentru Renault Arkana sau, de ce nu, noul BMW X2.

La fel ca și celelalte modele Peugeot disponibile pe piață, noul 408 se bazează pe renumita platformă multi-energy EMP2, însă într-o versiune îmbunătățită. Ce înseamnă asta? Păi, vestea bună este că aproximativ 70% din componente și piese sunt complet noi. Vestea proastă este că nu avem în continuare nici punte spate independentă, nici Auto Hold, pe o mașină care poate costa și peste 40.000 de euro…

Însă dincolo de aceste mici inconveniente, trebuie spus că Peugeot 408 se remarcă printr-un rafinament ieșit din comun, fastback-ul francez livrând senzații extrem de plăcute și sofisticate, percepția fiind că te afli într-un vehicul de segment superior. Deloc întâmplător, toate aceste caracteristici au dus modelul francez pe treapta a doua a podiumului la prestigioasa competiție Mașina Anului 2024 în România.

Cu ocazia acestei competiții, am avut ocazia să conducem inclusiv pe circuitul Academiei Titi Aur senzualul fastback francez, însă în tandem cu sistemul de propulsie PHEV. Care, în afară de o masă proprie semnificativ mai mare decât versiunea termică testată de noi (1392 vs 1700 kg), nu diferă prea mult de 408-ul testat de noi, ambele versiuni având din păcate punte semi-rigidă pe spate.

Având în vedere reglajul extrem de fin și meticulos al acestei punți semi-rigide, noi n-am spune că este un așa mare deal breaker. În 80% din situațiile de trafic, nu veți simți nevoia unei punți independente. Rafinamentul de care dă dovadă Peugeot 408, inclusiv în regim de circuit, te duce deseori cu gândul că ai avea punte independentă pe spate.

Feedback-ul oferit de mașină ne-a plăcut extrem de mult, atât pe stradă, cât și pe circuit, Peugeot 408 fiind o mașină extrem de închegată și plăcut de condus, micuțul volan fiind neașteptat de util atunci când vrei să conduci mai dinamic. În restul timpului însă, pentru persoanele cu o înălțime peste 1,8 m, volanul de mici dimensiuni poate deveni repede o corvoadă, pentru că, menținut în poziția standard, acesta va fi aproape lipit de picioarele șoferului. Dacă ridici un pic volanul astfel încât să nu îl mai lovești cu picioarele, atunci nu vei mai vedea deloc indicațiile panoului de bord digital. Grea alegere…

Modelul testat de noi avea sub capotă celebrul agregat de 1,2 litri turbo cu 3 cilindri alimentați cu benzină, ce dezvoltă 130 CP și 230 Nm, la o turație de doar 1750 rpm. Un motor arhicunoscut în conglomeratul Stellantis, care oferă prestații ok, deloc ieșite din comun. Trebuie menționat faptul că acest agregat se potrivește ca o mânușă modelelor de gabarit mic, precum Citroen C3 sau Opel Mokka.

Când ne referim la un fastback de segment C cu masă proprie de 1,4 tone și lungime de aproape 4,7 metri, care bate la ușa segmentului D, parcă ar fi necesară prezența unui agregat mai potent. Chiar dacă cutia de viteze automată Aisin cu 8 trepte și convertizor de cuplu încearcă din răsputeri să scoată ce e mai bun din cei 3 cilindri, rezultatul este un timp 0-100 deloc spectaculos, de 10,4 secunde, însă viteza maximă, cu ai săi 210 km/h, reprezintă o valoare chiar decentă.

În realitate, mașina accelerează relativ decent până pe la 60-70 km/h, Peugeot 408 începând să gâfâie după acest palier de viteză. Consumul? În ciuda gabaritului semnificativ, chiar decent. În regim de autostradă, noi am obținut un consum de 6,9 l/100 km, în condițiile în care am rulat cu pilotul automat adaptiv cu centrare de bandă la o viteză constantă de 133 km/h. Un periplu doar dus către litoral ne-a consumat astfel circa un sfert din cei 53 de litri de benzină cu care am plecat de la prietenii noștri de la Trust Motors.

La finalul week-end-ului de test, în care am parcurs, în mare parte în regim extra-urban, nu mai puțin de 868 km, la o viteză medie de 58 km/h, computerul de bord ne-a indicat o valoare de consum de 8 l/100 km. Cumva de așteptat având în vedere gabaritul mașinii, care, să fim sinceri, ar avea nevoie de un agregat mai potent. Din fericire sau din păcate, depinde cum vedeți lucrurile, dacă vreți mai multă agilitate și putere, atunci sunteți nevoiți să faceți trecerea la versiunile PHEV, pentru care trebuie să scoateți însă din buzunar de la 47.500 euro în sus, dacă vreți să rămâneți la același nivel de echipare de top GT.

Peugeot 408

Mașina testată de noi venea, după cum am zis mai devreme, în nivelul de echipare GT. Care, în momentul în care am testat noi mașina, în vara acestui an, avea un preț de listă de 38.100 de euro. Ne-am bucurat să vedem că acum, la data scrierii articolului, în luna decembrie, Peugeot 408 și-a menținut nu doar prețul inițial, ci chiar l-a redus cu 100 de euro.

Pentru 38.000 de euro, puteți avea în garaj un 408 GT în versiune termică, care vă oferă dotări standard precum faruri Matrix LED, tapițerie Alcantara, portbagaj cu acționare electrică, pilot automat adaptiv, jante de 19 inch și multe alte delicii cu iz franțuzesc. În plus, mașina noastră de test mai avea câteva opționale în valoare de aproape 1000 de euro, cum ar fi sistemul de camere 360 de grade (+464 de euro), parbrizul încălzit (+154 euro), scaune față încălzite (+170,17 euro) sau încărcătorul wireless pentru smartphone (+92,82 euro).

Prețul final al lui Peugeot 408 ajunge astfel până pe la un 39.000 euro cu TVA. Cu câteva bonusuri și deducții, acesta poate ajunge la o valoare extrem de competitivă, mai ales că primești extrem de multă mașină și extrem de mult rafinament și stare de bine în această sumă deloc modică.

În ceea ce privește concurenții, lista nu este deloc exhaustivă. Renault Arkana, SUV-ul coupe francez care are un preț de listă sensibil mai mic, sau BMW X2, SUV-ul bavarez având însă un preț sensibil mai mare. Toyota C-HR poate fi considerat de asemenea drept un potențial competitor pentru fastback-ul fracnez. Însă, chiar și așa, după cum se poate vedea, Peugeot 408 nu prea are competitori cu alură similară, felina franceză jucând într-o ligă automobilistică exclusivă, caracterizată de senzualitate și îndrăzneală.

Articole similare

Test drive Kia EV6 – Premium electricity

Darius Pana

Test drive Honda HR-V e-HEV – O nouă speranță

Filip Sîrbu

Test-drive Mercedes-Benz V-Class facelift: Lux german cu stea în frunte

Mihai Morcovescu