AUTOpro
Test drive

Test Drive Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 – La fel, dar nu chiar…

Dacia Spring Extreme, cu noul motor de 65 CP, a fost anunțată din primele zile ale anului 2023, iar acum am avut ocazia să o conducem, cu prilejul testelor internaționale din Viena, Austria. Traseul pregătit de organizatori ne-a dat șansa de a înțelege perfect cum se prezintă micuța citadină electrică într-o varietate de scenarii. Putem aprecia că a rămas la fel de eficientă, de potrivită pentru oraș, dar acum este mai bine pregătită și pentru scurte escapade extraurbane.

Text și foto: Darius Pană, Viena, Austria

Așa cum era de așteptat, succesul celui mai ieftin EV ce se vinde oficial în Europa este uriaș, de la introducerea pe piață și până când am testat Spring Extreme ELECTRIC 65 fiind comandate mai bine de 110.000 unități. 

Acum, având în vedere că Dacia a răspuns fix uneia dintre cele mai răspândite solicitări ale unor potențiali clienți, anume o putere mai mare, Spring nu are cum să nu păstreze același interes.

Echiparea Extreme este disponibilă de aici înainte nu doar pe Spring, ci de detaliile unice de design se bucură și Sandero Stepway, Jogger și Duster. Pe lângă multitudinea de asemănări, există însă și mici deosebiri între micuțul EV și frații tocmai menționați.

Cea mai importantă este dată de culoarea exterioară nou introdusă în gamă. La modelele termice clienții pot opta de acum pentru Cedar Green, în timp ce la Spring este disponibilă o nouă nuanță denumită Slate Blue. Ambele se adaugă actualei palete de culori.

Specifice echipării Extreme, sunt prezente și la Spring elemente de detaliu în culoarea Copper Brown. La exterior pot fi remarcate în partea frontală imediat sub blocurile optice, pe lateral în centrul roților, la carcasa oglinzilor exterioare și la barele de pavilion, în timp ce în spate inscripția Dacia este în aceeași nuanță ca de cupru.

Tot pe afară mai apar și stickere la baza portierelor, cu motive ce evocă felul în care sunt trasate curbele de nivel pe hărțile topografice. Aceleași modele sunt vizibile și la covorașele din cauciuc din față, pentru ca ornamente Copper Brown să apară în jurul aeratoarelor, al centralei multimedia și pe panourile interioare ale ușilor frontale. În aceeași nuanță sunt și cusăturile tapițeriei, pe pielea ecologică fiind vizibil la scaunele față și logo-ul Dacia Link, ce este reliefat undeva sub tetiere.

Cam acestea ar fi noutățile pe partea de design pentru Dacia Spring Extreme, în rest mașina fiind în cea mai mare parte identică cu ceea ce știam și până acum. Noutatea majoră, aparte de cele estetice, este însă noul motor. Cu o putere mai mare cu aproape 50%, Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 știe exact cui se adresează. Anume acelor cârcotași ce nu erau convinși că 45 CP reprezintă o putere suficientă pentru a putea ieși din când în când și în afara localităților.

Motor Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

Ei bine, pentru aceștia Dacia a pregătit nu doar o putere mai ridicată, ci a operat modificări mai importante. Astfel, motorul este complet nou și vine de la un furnizor diferit față de cel de 45 CP. Noua unitate ce generează o putere maximă de 48 kW / 65 CP are aceleași dimensiuni cu cea de 33 kW / 45 CP, așadar a putut fi fost montată în fix același loc, în aceeași carcasă. Sunt însă deosebiri importante în ceea ce privește regimul de turații – Spring Extreme ELECTRIC 65 poate urca până la 14.700 rotații / minut, față de doar 8.500 rot./min la ELECTRIC 45. Totodată, a fost crescut raportul de demultiplicare al reductorului (de la 7.162:1 la 12.057:1), astfel cuplul transmis efectiv către puntea față este acum cu mult mai ridicat.

Cum se simte în trafic Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65

Toate acestea au făcut ca performanțele la accelerare să fie net superioare. Sprintul de la 0 la 50 km/h este rezolvat de Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 în 3,9 secunde, față de 5,8 la versiunea de 45 CP. O îmbunătățire de o treime, la fel cum este și cea pentru accelerația de la 0 la 100 km/h – 13,7 secunde vs. 19,1 secunde. Dar, cel mai mare câștig apare la repriza 80 – 120 km/h, ce este consumat de modelul Spring ELECTRIC 65 în 13,5 secunde, față de 26,2 secunde la versiunea de 45 CP. Aici vedem că cei 65 CP se pot dovedi de mare ajutor la un parcurs extraurban, deși nu acolo este locul unde un Spring se simte cel mai bine.

Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

Iar asta am descoperit în timpul testului ce s-a desfășurat pe o distanță de aproape 100 km. Am plecat de la aeroportul din Viena pe un traseu ce a străbătut în primă fază centrul capitalei Austriei, pentru ca mai apoi să ajungem pe o porțiune de centură cu regim de autostradă, iar mai târziu să putem străbate o zonă de munte, cu ceva serpentine. Drumul de întoarcere a urmat cam același parcurs, în sens invers, fără să trecem însă de două ori prin același loc.

Primii kilometri, cei din Viena, ne-au arătat cum cei 65 CP pot rupe uneori aderența, la plecările brusțe, cu pedala de accelerație la podea. Nu vă imaginați că pneurile față au avut de suferit, fiind vorba doar despre scurte momente în care roțile pierdeau aderența din pricina unor șine de tramvai peste care treceam în plin avânt. Chiar și așa, fără a fi vorba deci de comportament brutal, nici pe departe, Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 este evident mai vioaie și nu-și pierde din avânt nici la peste 50 km/h, așa cum aveam să descoperim când am ieșit pe centura Vienei. Aici, am remarcat că abia de pe la 80 – 90 km/h în sus trebuie să ai ceva mai multă grijă la cum planifici depășirile. Oricum, reprizele sunt în mod pe cât se poate de clar mai rapide decât cele pe care le reușește versiunea ELECTRIC 45 și nu este nevoie de cronometru spre a evidenția asta.

Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

Prin oraș, dar și pe serpentine, a fost scos la iveală un comportament rutier neașteptat de bun. Confortul este prioritar, așa cum ne anunțaseră deja oficialii Dacia, care au precizat că suspensia a primit un update, cu amortizoare noi, setate diferit față de variantele Spring de 45 CP. Este surprinzător cum reușește o mașină mică, cu ecartament și ampatament asemenea, dar și cu o greutate de mai puțin de o tonă să treacă peste orice fel de denivelări. Fiindcă da, sunt gropi și capace de canal deloc la nivel cu asfaltul chiar și prin Austria. Iar peste oricare dintre acestea Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 a trecut de fiecare dată cu multă grație, fără a transmite aproape niciun șoc către cei din mașină. În același timp, așa cum este și normal, nu-i poți cere Daciei Spring Extreme ELECTRIC 65 să fie dinamică, să se așeze perfect pe curbele luate în forță. Este o mașină ce nu are pretenții sportive, nici pe departe.

Pe de altă parte, direcția nu este deloc bine reglată. Învârți foarte lejer volanul, așa cum și trebuie să fie la o mică mașină de oraș, dar sistemul de direcție pare deconectat total de la roțile față. Niciun pic de răspuns nu primești, cumva pare că ești în spatele unui volan de gaming și acela fără force feedback.

Cum este cu autonomia la Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65?

Având în vedere că bateria este întocmai cea de pe versiunea de 45 CP, adică cea cu capacitatea de 26,8 kWh, nu ar trebui să fie mari diferențe. Cifrele oficiale anunță o autonomie de 220 km în ciclul mixt WLTP și de 305 km după normativul WLTP City.

Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

În cazul nostru, după cei 94 km rulați în regim mixt, așa cum am povestit a fost și oraș și extraurban, cu porțiuni de viteză și de serpentine, cu urcări și coborâri, Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 a consumat în medie 11,3 kWh/100 km. Bine, foarte bine! 

Practic, după cei 94 km, din bateria plină fuseseră epuizate 40 de procente. La un calcul rapid, dacă după 94 km mai aveam 60%, înseamnă că am fi putut atinge o autonomie maximă de circa 235 km în condiții asemănătoare de rulare. Trebuie precizat că am mers tot timpul cu aerul condiționat pornit și că temperatura exterioară a fost de circa 15 – 17 grade Celsius.

Cât costă Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65?

Dacia Spring Exteme ELECTRIC 65

Prețul de bază pentru un Spring Extreme ELECTRIC 65 pleacă de la 22.450 Euro cu TVA, fără a fi luate în calcul bonusurile oferite de statul român. Dacă am scade cei aproape 11.100, adică reducerea maxim posibilă prin programul Rabla Plus, înseamnă că un Spring Extreme ELECTRIC 65 va costa în jur de 11.300 Euro cu TVA. 

Dacia Spring Essential ELECTRIC 45 are un preț de bază de 20.800 cu TVA, adică poate fi achiziționată cu circa 10.400 Euro cu TVA dacă scădem eco bonusul maxim valabil prin Rabla Plus. Ce spuneți, merită Spring Extreme ELECTRIC 65 diferența de circa 900 Euro?

Articole similare

Test drive Land Rover Defender X – Mereu la înălțime

Filip Sîrbu

Test drive Citroen C3 facelift – Anti-clișeu

Filip Sîrbu

Test Ford Focus: Un facelift cât o nouă generație

Stan Robert