AUTOpro a condus în premieră mondială noul Citroën C4 100% electric. Chiar dacă folosește aceeași platformă ca Peugeot e208, e2008 și Opel Corsa e, senzația este că avem o mașină electrică complet nouă, confortabilă, agilă, cu o autonomie redutabilă!
Noul C4 este considerat ultimul Citroën dintr-o lungă istorie de compacte care se întinde pe parcursul a 92 de ani și numără aproape 12,5 mil. de unități vândute. Prima compactă a fost lansată în 1928 chiar cu numele C4. Au urmat Ami 6, Ami 8, GS, GSA, BX, ZX, Xsara, C4 (generațiile 2004 și 2010) și C4 Cactus. Citroën a creat aceste compacte cu dimensiuni exterioare cât mai aproape de referințele dimensionale din segment dar și foarte încăpătoare la interior. Și – mai presus de orice – cu un confort unic, specific mărcii franceze, adesea comparat cu un „covor zburător”.
La AUTOpro am urmărit și consemnat la momentul premierei mondiale, apariția noului C4 cu un design revoluționar, modern, fluid, aerodinamic. Un model Citroën care deschide o nouă perspectivă asupra mărcii, cu un limbaj de design evoluat, în ton cu tendințele actuale din industrie. Noul look C4 este contemporan cu design-ul celor mai „adulate” modele produse de constructori premium.
Interiorul are o calitate percepută foarte înaltă și un sens de modernitate. Odată instalat la bord, ai senzația de contemporan, de automobil care privește în viitor, gata să te însoțească în următorii ani fără ca să devină caduc prea curând. Planșa de bord este modernă, cu materiale soft care atrag privirile, cu panouri de uși agreabile și plăcute la atingere și cu scaune care te invită să le folosești pe distanțe lungi în confort total. Spațiul interior este generos cu numeroase spații de depozitare inteligent integrate în designul acestui spațiu – și un portbagaj redutabil de 380l. O găselniță interesantă este Citroën Smart Pad Support – în premieră mondială – o consolă retractabilă pentru tablete ce poate fi folosită de pasagerul din dreapta. Folosirea celor două „săgeți”, simbolul mărcii franceze, pe consola centrală este o nouă reușită vizuală. Accentele satinate sau negru „high-gloss” la ventilatoare reprezintă o altă nuanță premium, bine orchestrată în contextul acestui interior novator. Un nou design al ecranului tactil poziționat central și sus pe planșa de bord întregește noul vizual al interiorului lui C4.
Vorbind despre proverbialul confort Citroën, amintim de programul Advanced Comfort care folosește Progressive Hydraulic Cushions. Scaunele Advanced Comfort Citroën sunt și ele în premieră. În timpul testelor din Austria de jos, ocazionate de Testul Final AUTOBEST – unde noul C4 a fost în finală – am descoperit cât de comode și confortabile la drum lung sunt aceste scaune. Noul C4 are nu mai puțin de 20 de tehnologii de asistare a condusului, incluzând sistemul Highway Driver Assist, un sistem semi-autonomus de nivel 2 dar și alte 6 tehnologii connected.
Regăsim aceleași moduri de conducere ce se pot activa cu un buton plasat central: Eco, Normal și Sport. Aceste moduri acționează automat diverși parametrii incluzând aerul condiționat dar și puterea și performața pe care mașina o poate oferi. Noi am testat aceste moduri și confirmăm diferențe semnificative. În modul Sport, avem un automobil vivace, agil, dornic să ruleze rapid, voios. Este o senzație la care te aștepți de la un automobil care are cuplu aproape instant și rezerve de putere la orice viteză de rulare. La polul opus, modul Eco, limitează aceste performanțe în dorința de a conserva cât mai multă energie. Deci mașina este mult mai „molcomă”, mai puțin agresivă și poate chiar „borring” pentru unii care își doresc altceva. Din fericire pentru aceștia, există modul Sport… Plasată în modul „B”, mașina recuperează ceva mai mult din energia de frânare și frânează binișor când ridici piciorul de pe pedala de accelerație.
Noul C4 are platforma comună PSA –CMP- care permite motorizări clasice ICE dar și EV. În Austria noi am condus doar versiunea EV și am descoperit o mașină surpinzător de originală. Cunoaștem foarte bine platforma comună și după ce am condus foarte mult timp toate mașinile PSA cu această platformă – Peugeot e-208, e-2008 și Opel Corsa-e – ne așteptam să recunoaștem un patern al condusului. Însă ingineirii Citroën au reușit să ofere lui C4 o personalitate diferită, ca și cum nu ar împărți aceeași platformă, ca și cum ar fi o mașină cu propria platformă. Este remarcabilă performanța Citroën și trebuie salutată. Motorul electric este același, oferind 136 CP și 260Nm, un cuplu parcă mai puternic decât pe 208, în ciuda faptului că C4 aparține unui segment superior. O dovadă a „diferenței” o reprezintă autonomia de 350 km în cilcu WLTP, superioară „fraților” PSA mai mici. Viteza maximă este 150 km/h iar la prima 100 km/h ajunge în 9,7 secunde – în realitate mașina pare mult mai agilă.
Noul C4 are o baterie de 50kWh care s-a dovedit foarte „atentă” cu cheltuiala de energie pe timpul testelor noastre. Deși am condus-o in extenso pe drumuri publice și am „forjat-o” în teste pe pistele de încercări de pe circuitul OEAMTC Fahrtechnik, bateria s-a descărcat normal, fără să ne mai dea fiori că am putea rămâne brsuc fără energie. Este evident, soft-ul care gestionează bateria a fost serios îmbunătățit și asta va conta enorm ca argument în favoarea noul Citroën EV. La o încărcare fast charge în curent continuu (DC) mașina poate încărca la o rată de 100kW care se traduce prin 10 km/ min. 80% din baterie poate fi încărcată în doar 30 min. Dacă puteți instala acasă un wall box de 32A la 220V,curent alternativ (AC) bateria se încărcă în 7 ore și 30 min iar dacă aveți 380V și un încărcător de 11 kW atunci aveți nevoie de 5 ore pentru încărcarea 100% a bateriei. Dacă aveți doar 16 A cu un wall box încărcarea se poate face în 15 ore. În fine, la o priză schuko absolut normală – ca la aspirator sau frigider, de exemplu – este nevoie de 24 de ore pentru o încărcare full.
Deocamdată, prețurile din România sunt în negocieri între producător și importator. Este probabil ca în decembrie să avem o idee despre cât va costa mașina.
Noul Ë-C4 este o realizare de notat. Impresionează la toate capitolele și are șanse să se impună în segmentul EV aflat în plină explozie. AUTOpro a prognozat că în a doua parte a anului viitor vom asista la o adevărată explozie a mașinilor electrice. Pe atunci, pentru prima oară, vor apărea noi modele capabile să fie direct comparabile ca preț cu modele similare cu motorizări ICE. În acest context, lansarea lui C4 în versiunea EV este foarte bine plasată temporal. Și asta pentru că în 2021, Ë-C4 va concura cu forță în clasa compactelor electrice.