AUTOpro
Test drive

Frumos, dar nu provocator!

Pentru noi, la AUTO pro, noul Clio reprezintă modelul pe care l-am explorat cel mai profund, încă din faza de testare realizată chiar de producător. Dacă vă uitați peste colecția revistei noastre din acest an, veți vedea că am fost în Suedia, la 200 km nord de Cercul polar, pentru a vedea cum se comportă noul Clio pe gheață și zăpadă și cum pornește la rece. Apoi am mers la centrele de testare Renault din Franța, unde am văzut cele mai spectaculoase probe prin care trebuie să treacă noul Clio (de altfel, ca orice alt Renault) – de la studiul electromagnetic al emisiilor mașinii și până la proba de foc a amortizoarelor, supuse unor cicluri atât de stresante încât și să privești te obosește. Totul a culminat în această vară cu povestea – în exclusivitate mondială – a portofoliului Renault, Clio fiind primul produs al noii viziuni impuse de Laurens van den Acker, nu doar Chief Designer, dar și Chief Creative Officer.

IMG_3932

În toată această epopee unică în toată presa românească, am avut ocazia să vorbim pe larg despre foarte multe din calitățile noului Clio. Am mers în Italia nu pentru a valida ceea ce noi făcusem cu mult înaintea celorlalți și nici pentru a vă spune că mașina arată seducător, dar nu provocator. Ei bine, ne-am dus să vedem cum lucrează în „real life” toate ingredientele despre care am vorbit aproape un an de zile.

Chiar cu riscul că se vede, noi o mai spunem încă o dată cu plăcere. Clio 4 are multe în comun cu superbul concept Desir. Sigur, nu este chiar întâmplător, de vreme ce la ambele mașini a lucrat aceeași echipă de designeri. Formele fluide, senzuale, dar deloc erotice ale noului Clio inspiră foarte bine ideea de „iubire” pe care vrea să o transmită. Ca să-l cităm pe creatorul Clio, vorbim de „love, but not sexual provocative”. Poate nu vă vine să credeți, dar sticla de Coca-Cola a fost și ea o sursă de inspirație pentru designeri, tocmai pentru curbele care te invită să o atingi. Din perspectiva design-ului, Clio 4 este una din cele mai curajoase mașini din ultimii 10 ani. Sigur, Renault nu a fost niciodată un conservator precum VW, dar nici un revoluționar cum devine acum și bine face. Pentru că noul look introdus de Clio are toate ingredientele pentru succes.

Iar aceste ingrediente nu sunt doar la exterior. Interiorul este la fel de curajos. Are materiale spectaculoase folosite la bord, care nu sunt plăcute la privit, dar oferă o experiență tactilă superioară. Cromatica a evoluat și ea spectaculos. Se poate personaliza interiorul cu patru culori care sunt de-a dreptul remarcabile. Au fost inventate câteva ornamente – la volan, aeratoare, maneta cutiei de viteze și uși -, care pur și simplu te cuceresc. Arată foarte bine, aducând bine de tot cu secolul XXI. Este, dacă vreți, cam ce a făcut Apple în fața concurenței sale, venind cu design, culori și materiale speciale, vii, frumoase, simpatice, de care să-ți fie drag. Ei bine, noul Clio are exact același tratament. Aceste ornamente se asortează cu cele patru culori de interior și împreună oferă un univers de habitabilitate foarte plăcut, colorat și de calitate. Păcat că vechiul slogan Renault „voiture à vivre” nu mai este de actualitate. Se potrivește de minune, simți că trăiești într-un univers vesel, cu o calitate percepută foarte ridicată.

IMG_4072

Dacă tot vorbim de interior,  trebuie să punctăm noua tabletă atașată bordului. Este un subiect pe care l-am dezbătut pe larg în numerele trecute pe parcursul acestui an. În Italia am trecut la fapte și am condus doar versiunea Media Nav – ecran tactil de 7 inchi -, unde am avut o surpriză foarte plăcută. Sistemul de navigație era în limba română. Chiar dacă domnița care ne vorbea făcea greșeli de gramatică și nu avea un timbru prea reușit, nu putem decât să salutăm demersul Renault. După știința noastră, producătorul francez este primul constructor care propune un sistem de navigație integrat în limba noastră ca o comoară… știți poezia. Nu discutăm despre sistemele mobile care au demult o asemenea posibilitate. Mai mult, sistemul s-a dovedit a fi foarte precis într-o țară unde mai toate sistemele de navigație au probleme. Noi ne-am descurcat foarte bine, indicațiile oferite de sistemul Renault fiind rapide și eficiente. Am rămas cu o impresie foarte bună. Merită cu prisosință să fie achiziționat. By the way, este în standard, începând de pe a doua versiune de echipare Expression.

IMG_4238

Spre surprinderea noastră, nu am condus nicio versiune cu R Link. La prezentarea din Florența, producătorul ne-a vorbit despre acest sistem de infotainment – un alt subiect dezbătut de noi pe larg pe parcursul acestui an -, dar nu a insistat. Oarecum curios, de vreme ce în România va fi introdus chiar la sfârșitul anului – chiar dacă nu imediat la lansarea iminentă în aceste zile. Mai mult, Mihai Bordeanu, Directorul de marketing al Renault România, ne-a spus că prețurile sunt încă în negociere, dar diferența de preț va fi de ordinul sutelor de euro. Ceea ce ne face să aplaudăm. Să ai un sistem atât de complet la acești bani este mai mult decât lăudabil! În fond, este o continuare a „democratizării” sistemelor și gadget-urilor scumpe începute încă de la generațiile precedente ale modelului Clio.

IMG_4169

Apropo de R Link, să mai spunem că mai vine și cu o altă găselniță… audio! În versiunea de bază, Clio 4 vine cu un sistem audio Bass reflex, care oferă profunzimea unui difuzor de 30 l. Dacă nu este suficient, cu R Link mai primești un bonus: 3D SOUND BY ARKAMYS®. Datorită unui soft de prelucrare digitală a semnalului, acest sistem oferă calitate şi profunzime a sunetului, recreând un efect de spațialitate. În plus, şoferul poate alege zonele de acoperire sonoră din interiorul maşinii: doar zona şoferului, primul rând de scaune sau întregul vehicul. Mai mult, se poate integra și sintetiza și sunetul motorului. Cool, nu? În versiunea de bază, avem senzori la parcare, dar nu și cameră. Cu R Link vine și camera pe spate!

Și uite așa ajungem și la propulsoare, o altă revoluție propusă de producătorul francez care are ambițiile lui în domeniu. Prima testare am făcut-o cu noul lider în 3 cilindri, familia TCe. Noi am condus doar benzina Energy de 90 CP și 135 Nm, un cuplu din care regăsim 90% deja la 1650 rpm. Este un propulsor de doar 898 cc, cu sistem Stop& Start care anunță un consum mediu de 4,3 l/100 km și emisii de doar 99 g CO2/km. Nu putem decât să aplaudăm aceste performanțe și reducerea de 21% în emisii față de motorul înlocuit. În testele noastre precedente – atât pe zăpadă, cât și pe pistele de încercări din Franța – am apreciat acest motor care oferă o dinamică remarcabilă automobilului. Numai că, atunci, noi am testat modele de preserie care ne-au oferit o perspectivă limitată.

Acum am condus peste 200 km acest motor pe un traseu care a inclus autostradă, dar și drumuri virajate de munte, având de urcat destul. Consumul realizat la final a fost de 6,9 l/100 km. Să recunoaștem, dacă ne-am raporta la consumul indicat de producător pe zonă extraurbană, am ajunge la aproape dublu! În condițiile în care are un cuplu destul de mic și nu oferă un „punch” redutabil, criticii se vor grăbi să afirme că micuțul TCe nu oferă prea mult „excitement”. Desigur, dacă am face o comparație cu campionul clasei, motorul Ford EcoBoost de 1.0 l, performanțele sunt mai modeste. Totuși, la consum, noul motor Renault este mai economic. Este un compromis – sau o alegere – pe care un producător trebuie să o facă. Nu poți să ai și una, și alta.

Pe de altă parte, dacă privești lucrurile mai larg, uitându-ne la toate modelele din segment, noul TCe are un consum redutabil, care trebuie salutat. Iar cine dorește consumuri mai mici, recomandăm noul Energy 1.5 l dCi. Aici avem un diesel tot de 90 CP, dar un cuplu mai semeț, de 220 Nm ofertabili chiar de la 1750 rpm. Iar consumul mediu coboară la 3,2 l/100 km, cu o emisie de doar 83 g CO2/km. Producătorul francez afirmă că asemenea valori mai pot fi regăsite doar la modele hibride, lucru care – dacă ne uităm la cifrele oficiale rezultate din măsurătorile pe ciclurile europene – este perfect adevărat. Este important de menționat că Renault a reușit o scădere a masei mașinii cu 100 kg, performanță care își aduce contribuția directă în consumuri și emisii mai mici, dar și într-o dinamică remarcabilă.

IMG_3430

Însă și aici, „real life” ne aduce diferențe. După alți 200 km cam în același registru de autostradă, combinat cu drumuri șerpuite cu diferențe de nivel, am consumat 5,2 l/100 km. Nota bene, în ambele teste am păstrat apăsat butonul ECO, care poate aduce o reducere a consumului de până la 10%! Din nou, este mult prin comparație cu ciclul european, dar redutabil în viața reală. De altfel, fără să ne angajăm acum într-o discuție tehnică pe această temă, nu putem să nu remarcăm că diferențele între măsurătorile pe cicluri standardizate și viața reală sunt tot mai mari în ultimii ani. Poate nu ar fi rău ca reglementările să fie aduse mai aproape de realități. Pe de altă parte, maniera de condus, relieful, vremea și multe altele fac diferențe mari la consum. Este demonstrat științific că doi oameni care merg pe același traseu cu exact aceeași mașină pot avea diferențe de 30-35%! De aceea, ce am consumat noi la teste trebuie luat ca o posibilitate cât se poate de reală. Însă este cert că alți șoferi mai eco pot obține consumuri sensibil mai mici și asta este foarte bine.

Însă dincolo de acest aspect, am rămas cu o impresie foarte bună despre ambele motoare. Sunt două modele average, main stream. Oferă suficientă dinamică pentru foarte multă lume. Evident, cei care vor zvâc ar trebui să aștepte versiunea de 120 CP și acolo lucrurile vor evolua spre dinamică. Și noi abia așteptăm să-l testăm!

Probabil cea mai bună veste este gama de prețuri. În versiunea Autentique 1.2 l 75 CP prețul demarează de la 10.200 euro, cu TVA. La Expression, benzina condusă de noi Energy 90 CP costă 12.400 euro (TVA inclus).Versiunile diesel pleacă de la 11.800 euro pentru 1.5 l dCi de 75 CP. Versiunea condusă de noi, Energy dCi 90 Expression, este 13.800 euro, TVA inclus. În aceste condiții, noul Clio se anunță un competitor serios care va putea face față concurenței celor doi „mari” ai segmentului, Ford Fiesta și VW Polo. Să nu uităm că ceva mai devreme, în timpul anului, s-a lansat și Peugeot 208, care a avut o perioadă de „digestie” a noului concept ceva mai lungă, dar acum a început să meargă foarte bine. Sigur că este o competiție acerbă, iar producătorul își pune mari speranțe în Clio 4, probabil cea mai importantă șansă a lui Renault de a reveni la cifre de vânzări redutabile. Însă dincolo de condiții de piață sau dorințele producătorului, noul Clio este chiar capabil să facă furori. Este frumos, dar nu provocator, inspiră dragoste, dar nu erotism, are o combinație de materiale bine alese, corect executate și frumos colorate, oferind un feeling premium. Dacă adaugăm și celelalte ingrediente plus prețul, nu prea are șanse să rateze podiumul european. Poate chiar să meargă la vârf!

Text: Dan Vardie, Florenţa, Italia

Foto: Producător

 

Articole similare

Test drive Citroen C3 Aircross facelift – Antiteză neconvențională

Filip Sîrbu

Test drive Citroen C4X – Ilustră declinație

Filip Sîrbu

Hyundai i20 – Technolook

administrator_autopromag