AUTOpro
Test drive

„Der Golf ist Das Auto”

Cea de-a 7-a generație este extrem de bine realizată din toate perspectivele. Dacă ne uităm la design-ul celor 7 generații – cu Mk1 desenat de Giorgetto Giugiaro! -, fiecare Golf seamănă cu celelalte, dar – așa cum susține producătorul -, fiecare are propria personalitate. Sigur, dacă le așezi unele lîngă altele, poți ușor remarca diferențe. Însă dacă le vezi separat pe stradă și nu ești vreun conesseur, ai șanse mare să le mai confunzi. Sursa de insiprație în design pentru ultimul Golf o reprezintă primul și al 4-lea Golf. Se insistă foarte mult pe montantul C, cu forma de săgeată caracteristică, văzută ca o expresie a unui dinamism „chiar și atunci când mașina stă pe loc”. Și linia acoperișului este tot o parte componentă a ADN-ului Golf. Nu vrem să-i contrazicem pe nemți că nu ar fi așa. Însă – din nou -, trebuie să fii addicted ca să vezi repede toate aceste semne. Ce este însă clar, noul Golf este mai techno, are faruri mai high-tech și forme mai contemporane, chiar dacă destul de conservatoare. De altfel, conservatorismul Golfului este proverbial și de mare succes. So far, 29 de milioane de clienți au preferat acest automobil în ultimele 6 generații! Nu prea sunt multe mașini să se compare (mai exact, doar două, Ford F Series și Toyota Corolla)

DB2012AL00861_MApropo de design, Golf 7 nu stă deloc rău nici cu aeordinamica. Dacă ne uităm la versiunea Blue Motion (care stabilește cea mai mică emisie de CO2 din segment, 85 g/km) are un Cx = 0,27. Este o cifră excepțională, pentru care acum vreo 20-30 de ani trebuia să fii un Ferrari sau Lamborghini să obții așa ceva! Ca siluetă, noul Golf este mai scund (adică mai la „rasul solului”, cum ar spune unii) cu 28 mm, este mai lat cu 13 mm, iar consolele au fost ușor lungite. Designerii germani insistă asupra unei iluzii optice induse de forme, care lasă impresia unei capote mai lungi decât este în realitate, o caracteristă specifică limuzinelor premium. De acord; în fond, dacă merge, de ce nu?

Dacă tot vorbim de high-tech, nu putem să constatăm decât că downsizing-ul se comunică și se face. Noul Golf are cu până la 100 kg mai puțin (în funcție de motor și echipare) decât generația precedentă, fără nici un compromis la safety și chiar cu mai multe echipamente. Cele mai spectaculoase scăderi s-au obținut la structură – 37 kg, motoare – 40 kg și trenul de rulare – 26 kg. Cu o reproiectare deșteaptă a instalației de aer condiționat s-au câștigat 2,7 kg. Scaunele au „slăbit” și ele cu vreo 7 kg. Apropo de scaune, aici VW și-a pus mintea și cu ergonomia, și a reușit să primeacă recunoașterea oficală oferită de AGR – organizația germană de atestare în domeniu. Are mai multe posibilități de reglare din start, iar dacă se optează pe „ergoActive” avem tot felul ajustări, chiar și lombare, și masaj inclus! Structura de rezistență a mai redus încă 23 kg, mulțumită nu doar oțelurilor de înaltă rezistență, dar și reproiectării componentelor pentru o mai inteligentă preluare a solicitărilor mecanice (aici intrând și grosimi diferite ale profilului unei componente în funcție de ce forțe sau momente trebuie să preia).

DB2012AL00860_MCum s-ar traduce aceste 100 kg mai puțin? Producătorul ne-a oferit o socoteală simplă. Aceste 100 kg înseamnă cam 0,3l/100 km consum de combustibil mai mic. Poate părea puțin. Numai că dacă te uiți la ce vinde Golf și cam cât se merge în medie, se ajunge la o cifră astronomică: 31.500.000 litri de combustibil economisiți! Scepticii ar putea avea destule de contestat și sigur că lucrurile nu stau ca în teorie. Este însă cert că vorbim de reduceri masive de consum la nivel global.

Când intrăm în mașină, evoluția spre tehnologie este chiar evidentă. În primul rând, că indiferent de echipare avem obligatoriu un display de 5” (ce-i drept, alb-negru), care este capabil să ne ofere destule informații. Numai că pe acest display nu l-am văzut la teste (nici nu prea cadra cu Porto Cervo…), noi mergând direct pe „Discover Pro” radio navigation de 8”. Aici avem DVD, comandă voacală extinsă, navigație 3D și un flash memory de 64 GB. Este dotat cu un senzor de proximitate – o premieră absolută în industrie – care „simte ” când te apropii de ecran și activează modul in-put, gata să te lase să operezi. Are și operarea cu degetele pentru mai mare/mai mic de la telefoanele mobile (mai exact un măr al discordiei, cu procese serioase în justiție între Apple și Google), care ne reduce tot mai mult distanța între ecranele de la bordul automobilului și tablete.

DB2012AU00905_M

Dacă vorbim de tehnologie inteligentă, VW ne-a spus că noul Golf democratizează aproape tot ce mișcă în industrie, oferind sisteme rezervate până acum mașinilor premium din segmente mai mari. Și sunt destule. Nouă ne-a plăcut XDS, un diferențial blocant pe față care oferă o funcție numită „cornering control”. Mai exact, dacă roata motoare din interiorul curbei tinde să piardă aderența, diferențialul o mută eficient spre roata exterioară, oferind mai multă aderență care se traduce printr-o atacare mai eficientă/rapidă a curbelor. Este un sistem care se regăsește și pe noul Focus, dar nu și pe alte mașini compacte. Noul Golf are și DCC – Dymanic Chasis Control, care poate fi setat în vreo 5 moduri: ECO, Sport, Normal, Individual și Comfort (în conexiune cu ACC – Automatic Cruise Control). Un sistem similar mai are Opel Astra, dar Focus (de exemplu) nu are așa ceva. Este primul VW cu „multicolision brake system”, o altă dotare safety (după City Emrgency Brake – sistemul care evită coliziunile ușoare sub 30 km/h) utilă. Statisticile arată că unul din patru accidente are mai multe mașini implicate. Or, acest sistem urmărește să frâneze suficient mașina pentru a împiedica să mai accidenteze altele. Are direcție asistată progresivă, detectarea oboselii și mai știe să parcheze singură nu doar paralel, ci și perpendicular la drum.

DB2012AU00906_M

Ce ne-a impresionat foarte tare este spațiul care va adăposti telefonul mobil – în sfârșit s-a gîndit cineva unde să punem obiectul pe care îl are toată lumea asupra sa! Dar nu este o cutie oarecare. Pentru că se ajută wireless cu antena mașinii, consumând mai puțină energie din bateria telefonului. Cutia ecranează undele, expunându-i mai puțin pe cei din maşină.  Ce lipsește (pe moment) este încărcarea bateriei telefonului prin inducție! Dar la ritmul actual al dezvoltării acestor tehnologii, noi zicem că în maxim doi ani se va introduce la bordul Golfului – și nu numai! În fine, o altă „fiță” high-tech este „deluxe climate windscreen”! Este o nouă tehnologie bună atât iarna, cât și vara. Până acum, un parbriz încălzit avea acele mici „firișoare” care îl încălzeau iarna pentru a se dezaburi sau dezgheța mai repede. Acum, VW vine cu strat foarte fin în interiorul straturilor ce compun parbrizul. Este suficient de subțire pentru a nu fi vizibil, dar suficient de gros pentru a face treabă iarna. Iar vara, are cel mai mare grad de reflexie a luminii solare, așa că oferă un comfort termic sporit. Deci doi într-unul singur! Asta da inovație.

Golf 7 se lansează cu o pleiadă de 7 motoare, din care 4 sunt pe benzină.

DB2012AU00969_M

Primul condus de noi a fost noul 1.4 l TSI dotat cu întreruperea a doi cilindri în funcție de ce are de făcut (motor inaugurat pe Audi A3 cu puțin timp în urmă). Evident că acest proces nu se simte de niciun fel, așa că nu încercați să auziți ceva în neregulă, că nu este cazul. Constructorul afirmă că în acest mod se ajunge la reducere de 0,5 l/100 km. Ca fapt divers, nu chiar toată lumea este de acord cu acest sistem. BMW afirmă că nu are nevoie de așa ceva, propria „effcient dyamnics” oferind consumuri și emisii comparabil mai mici! Însă dincolo de disputele știițifice sau practice ale nemților, motorul VW este remarcabil. Are 140 CP și un cuplu foarte bun (pentru o benzină), de 250 Nm (ce pleacă de la 1500 rpm). Deloc întâmplător, face 100 km/h în doar 8,6 sec. – exact cât reușea prima generație Golf GTI! Cu o cutie DSG – preferata noastră -, are un consum mediu de 5,0 l/100 km și emisia de CO2 de 116 g/km. Ajunge și la 212 km/h, fiind pe moment cel mai potent Golf pe benzină.

Dar nici cu 2.0 l TDI nu are de ce să ne fie rușine. Dimpotrivă, are 150 CP și oferă un cuplu de 320 Nm care se traduce prin accelerație comparabilă, dar viteză maximă mai mare: 216 Km/h. Evident, are un consum remarcabil mai mic – 4,1 l/100 km – în versiunea cutie manuală condusă de noi.

DB2012AL00875_M

În practică, indiferent ce motorizare conduci, noul Golf te cucerește. Este acel gen de mașină atât de rafinată încât, oricât de cârcotaș ai fi, este prea greu să te plângi de ceva. Are o direcție impecabilă, este rapid, agil, extrem de ușor de condus. Toate sistemele electronice lucrează concertat pentru tine, fără să simți nimic decât plăcerea de a conduce. Noi am tras un pic de mașină pe drumurile șerpuite din Sardinia, dar mașina a făcut exact ce trebuie, spre deliciul nostru. Pentru prima dată, ambele motorizări au performat cam la fel, amândouă fiind excelente şi lăsându-ne fără o alegere evidentă. Probabil că dieselul va fi mai appealing pentru cine are distanțe mari de parcurs, fiind recomadat pentru asemenea drumuri lungi repetate.

Deși noi am condus doar versiuni de top, este de spus că Golf Trendline, versiunea de bază, are o dotare impresionantă ce conține de toate, de la 7 airbaguri și ESC și până la XDS și sistem Start & Stop. În România, prețul de pornire pentru VW Golf Trendline 1.2 TSI de 85CP este de 15.578 cu TVA inclus.

Text: Dan Vardie, Porto Cervo, Sardinia, Italia

Foto: Producător

Articole similare

Test drive Kia XCeed – Portocala mecanică

Filip Sîrbu

Test drive Nissan X-Trail e-Power – Locomotiva niponă

Filip Sîrbu

Test drive cu noul Peugeot 408 1.2 PureTech 130 GT: Rețeta franceză a succesului

Mihai Morcovescu