Au trecut mai bine de trei ani de la apariția celei de-a doua generații a lui BMW Seria 1, așa că apariția unui facelift nu a mirat pe nimeni. Cu adevărat interesant este ce a presupus acest facelift – o schimbare destul de importantă de imagine, pe care mulți o așteptau.
Text: Dan Scarlat
Amintiți-vă de facelift-uri ale altor modele ale mărcii. BMW a restilizat modelele sale absolut corect, necesar, aliniindu-se unei practici unanim acceptate de industria și publicul auto – la jumătatea perioadei de producție. Însă, aproape fără excepție, a făcut-o discret, subtil, aproape neobservabil de către cineva care nu este un fan înrăit al mărcii. Și asta pentru că a fost vorba de design-uri reușite, apreciate, fără loc de controverse și care, în final, trebuiau păstrate (o fantă mai mare colo, un bosaj mic dincolo – sunt detalii care nu contează prea tare). Însă noul BMW Seria 1 arată complet diferit de cel dinainte, ceea ce, pentru BMW, înseamnă inclusiv asumarea greșelilor făcute.
Într-adevăr modelul din 2011 a propus o parte frontală controversată, exclusiv datorită farurilor triunghiulare, care pur și simplu nu au plăcut – justificări sunt multe, dar până la urmă irelevante. La acestea s-au adăugat și niște blocuri optice spate nu atât banale, cât mai ales prea apropiate de ale lui Polo – și ca un BMW să semene din orice poziție cu un Volkswagen nu este acceptabil pentru un pretențios client al mărcii bavareze.
Iar acest facelift rezolvă toate aceste probleme. Farurile similare cu ale Seriei 2 profilează o parte frontală mult mai convențională ca în trecut, dar, mai important, mult mai ”BMW”, ceea ce e perfect. Spatele a scăpat de similitudinile cu Polo, devenind inconfundabil, ceea ce iar e ok. Ne păstrăm o rezervă pentru forma complicată a stopurilor, care par o idee prea mari.
Din fericire, faptul că Seria 1 este un BMW veritabil, cu motoare longitudinale și propulsie spate, a implicat mereu o siluetă frumos proporționată, cu o capotă lungă, zveltă, și un habitaclul mult împins în spate, ceea ce face versiunea în trei uși să semene cu un shooting-brake.
Dincolo de estetic, au fost îmbunătățite și alte caracteristici ale automobilului. Cel mai economică versiune este acum 116d Efficient Dynamics Edition, cu un motor diesel cu trei cilindri (o premieră la BMW), care va consuma în medie 3,4 l/100 km (conform comunicatului oficial). La celălalt capăt al gamei, motorul pe benzină, cu șase cilindri în linie, a lui M135i, dezvoltă acum 326 CP. În echiparea cu tracțiune integrală xDrive, accelerația de la o la 100 km/h a vârfului de gamă va fi de 4,7 secunde.
Interiorul a primit modificări discrete, dar există posibilități mai ample de personalizare. Echiparea standard dispune acum de aer condiţionat automat, senzor de ploaie, BMW Radio Professional şi sistem de operare iDrive, completat de afișaj high-resolution de 6,5 ţoli (16,51 cm) integrat în panoul de instrumente cu un design „flat screen”. În plus, clienții pot opta printre altele pentru un nou sistem de asistență a parcării, care aer nevoie de numai 80 de cm în plus față de lungimea mașinii pentru efectuarea unei parcări laterale, dar și pentru un tempomat adaptiv.