Probabil că nu este tocmai neașteptat și poate că au mai fost realizate astfel de cercetări pe aceeași temă, dar iată că avem acum o dovadă clară că genul de muzică pe care îl ascultăm în mașină are strânsă legătură cu consumul pe care îl obținem.
Divizia Kia din Regatul Unit al Marii Britanii a dus la bun sfârșit un studiu prin care și-a propus să evalueze ce impact are muzica pe care o ascultă șoferii asupra autonomiei unei mașini electrice.
Așa cum bine știm cu toții, autonomia cu un plin a oricărei mașini, fie ea electrică sau cu motor cu ardere internă, este în directă corelare cu consumul pe care șoferul îl poate obține. Pe lângă asta, sigur că mai există consumatori de la bord care pot influența mai mult sau mai puțin autonomia, că depinde și câte kilograme suplimentare sunt încărcate în mașină și că pot fi luați în considerare și alți factori, însă cel mai important pentru autonomie este cum reacționează în trafic cel din spatele volanului.
Kia UK a invitat câțiva șoferi să conducă un model EV6 GT-Line S, cu tracțiune integrală, 321 CP și 605 Nm, pe un traseu predefinit, cu o lungime de circa 29 km. Fiecare dintre aceștia a purtat un dispozitiv profesional pentru măsurarea exactă a pulsului.
Odată ce porneau la drum, în cele 14 difuzoare ale sistemului audio Meridian, era redată o listă formată din 5 piese muzicale, din tot atâtea genuri. Șoferilor nu li s-a comunicat la începutul testului care este scopul studiului, pentru a nu fi influențați.
Muzica clasică, cea mai bună pentru a calma șoferii, deci spre a genera un consum redus și o autonomie extinsă unei mașini electrice.
Simfonia nr. 9, de Ludwig van Beethoven, a indus fiecăruia dintre participanții la studiu cea mai calmă stare de spirit, pulsul șoferilor a înregistrat o scădere constantă pe toată durata redării simfoniei, iar asta a însemnat o autonomie în creștere pentru Kia EV6.
La polul opus, o melodie pop up-tempo, mai exact piesa Blinding Lights a celor de la The Weeknd, a fost responsabilă pentru cel mai ridicat consum al mașinii, care a dus, în mod firesc, la o scădere evidentă în dreptul autonomiei. Pulsul șoferilor în timp ce rula această melodie a crescut cu procente bune, făcându-i să devină mai alerți, poate chiar ceva mai agesivi în modul de a conduce.
Până la urmă, rezultatul era de așteptat, cu toții am simțit la un moment dat cum ne schimbăm modul de a conduce atunci când în difuzoarele mașinii începe a rula o anumită piesă. Fie devenim mai relaxați, în perfect acord cu ritmurile lente, fie ne transformăm în piloți de raliu la auzul unei melodii cu tempo rapid, dinamic. Este în natura umană să rezonăm cu muzica pe care o ascultăm și nici măcar când suntem la volan se pare că nu putem deveni imuni la o astfel de manifestare.
Kia nu a făcut așadar decât să demonstreze o teorie pe care mulți dintre noi o credeam valabilă, dar care, până acum, rămăsese doar la stadiul de ipoteză.