Ford Europa a decis trecerea fabricii de la Craiova catre joint-venture-ul Ford Otosan, Turcia. Actuala organizație NSC se va transforma în Ford Romania services srl, care rămâne proprietatea FORD Europe.
Dan Vardie
Ford va trece proprietatea fabricii de la Craiova către Ford Otosan într-o tranzacție de 575 mil Euro la care se adauga o plată condiționată de încă 140 mil Euro. Ana Timis, Communications & Public Affairs Manager – Romania & Eastern Europe, a precizat pentru AUTOpro că suma condiționată ține cont de performanța de producție a fabricii de la Craiova în noua organizație dar și de vânzările pe care Ford Europa le va realiza.
În acest moment, Ford Otosan este propietatea Ford cu 41% din acțiuni, alte 41% aparțin familia Koc, cea mai bogată familie din Turcia, iar restul acțiunilor sunt tranzacționate la bursă. Cu această achiziție, Ford Otosan va avea 5 fabrici specializate în producția de vehicole comerciale ușoare, inclusiv EV. Ford Otosan are management asigurat de partenerul turc. Timiș insistă însă că prin echilibrul oferit de procentele de propietate asupra lui Ford Otosan, Ford monitorizează cu atenție conducerea operațională. Planurile de dezvoltare sunt agreate împreună cu partenerul turc.
În acest moment, Ford a anunțat că supune aprobărilor necesare transferul de propietate anunțat, inclusiv dialogul cu partenerii sociali, începând cu sindicatele.
Modelul Puma va fi produs la Craiova și în formulă total electrică începând cu anul 2024. Puma este un succes de proporții al lui Ford pe toate piețele europene cu peste 131.000 de unități vândute anul trecut! Tot la Craiova vor fi adaugate 2 vehicule comerciale pur electrice. Transit Courier EV și Transit Tourneo Courier EV va fi produs începând cu 2023 și comercializate în 2024. Transit Courier și Tourneo Courier sunt proiectate și dezvoltate de joint venture-ul Ford Otosan, considerat unul dintre cele mai de succes și longevive parteneriate din industria auto globală.
Pe de altă parte, modelul ECOSPORT produs acum la Craiova va ieși din fabricație la sfârșitul acestui an. Activitățile comerciale ale Ford în România vor fi preluate de o nouă companie numită Ford România Services srl aflată în propietatea Ford Europa.
Anunțurile pentru Craiova vin într-un context mai larg care presupune reorganizarea lui Ford Europa sub cele trei divizii anunțate recent de Jim Farley, CEO-ul lui Ford Motor Company. Ford model e, preia toate operațiunile legate de modelele electrificate, Ford Pro se concentrează pe vehicole comerciale ușoare în timp ce Ford Blu rămâne pe propulsiile ICE, clasice. Stuart Rawley, Președintele Ford Europa, a reconfirmat planurile de electrificare ale companiei. În 2030 toate autoturismele vândute în Europa vor fi pur electrice, în timp ce la nivelul anului 2035 toate comercialele ușoare vor fi EV.
Anul trecut s-au vândut 23.000 de Mustang Mach-e (singurul EV din familia Ford azi) însă Rawley speră să crească cu 60% vânzările acestui model chiar în acest an. În 2026 se speră vânzarea a 600.000 de EV-uri, deopotrivă autoturisme și comerciale ușoare.
CEO-ul Ford Europa a anunțat lansarea în centrul industrial de la Koln, Germania a două noi modele EV. În 2023 va fi lansat un nou model SUV compact iar în anul viitor va urma un Sport Crossover EV. În acel moment vor fi 4 modele total EV. În aceelași timp vor fi 5 vehicule comerciale EV pentru Europa – inclusiv cele 2 de la Craiova.
Deocamdată nu se știe soarta modelelor mai mici, Fiesta și Focus. Rawley nu a dorit să comenteze despre viitorul electric al acestor modele și nici dacă vor disparea până în 2030. Nici care ar fi platforma folosită pentru noile modele EV. Prin colaborarea cu grupul VW s-a anunțat, la vremea respectivă, folosirea platformei MEB la noi modele Ford începând din 2023. În fine, Rawley nu a dorit să precizeze dacă Ford intenționează să producă un autoturism EV mai mic decât Puma, cum ar fi , de exemplu Dacia Spring sau VW e-UP.
Ford Otosan va construi și o fabrică de baterii cu coreeni de la SK, în cadrul parteneriatului anunțat de Ford la nivel mondial. Capacitatea fabricii care ar putea începe producția la mijlocul acestei decade va fi de 35- 45 GWh.