AUTOpro
Interviuri

Uzina Dacia de la Mioveni își pierde din competitivitate

Jean-Christophe Kugler, Directorul operaţiunilor Renault pentru zona Eurasia, care include și România, și Nicolas Maure, Directorul General al Automobile Dacia, au explicat la expoziția auto de la Paris ce performanțe are marca autohtonă deținută de grupul Renault, dar și ce pericole planează asupra uzinei din România.

 

Text: Robert Stan

 

Cum evoluează noua uzină Renault din Tanger unde sunt produse și modele Dacia? Știm că Lodgy nu se vinde atât de bine cum credeați în momentul lansării.

Jean-Christophe Kugler - interviu Dacia

Jean-Christophe Kugler: Recent, am făcut o prezentare pe această temă și președintelui nostru, Carlos Ghosn. Am spus atunci că fabrica a ajuns la un nivel comparabil cu toate uzinele noastre în privința calității produselor. În materie de competitivitate, de costuri, uzina de la Tanger a ajuns la acelaşi nivel cu cea din Pitești. Asta fără a funcționa, încă, la capacitate maximă. Atunci când asta se va întâmpla, costurile per unitate de acolo vor fi chiar mai bune decât acum. Numărul total de angajați de la Tanger este de circa 5000, iar până la finalul lui 2014 aceștia vor ajunge să producă 200.000 de mașini anual. Dintre acestea, 100.000 vor fi Lodgy și Dokker, iar altă sută de mii, Sandero. Suntem puțin dezamăgiți de vânzările Lodgy, e drept, însă avem un plan de dezvoltare și relansare a acestui model. Ați văzut aici, la Paris, versiunea Stepway. Vom intra și pe piața indiană, iar în țările africane vom iniția un program special pentru taxiuri prin care urmărim să vindem flote către companile de transport de persoane.

 

Dacă am interpretat bine, spuneți că uzina din Maroc va fi mai competitivă decât cea de la Mioveni. Ce implicații va avea asta asupra uzinei din România?

 

Jean-Christophe Kugler: În cadrul grupului Renault, proiectele de fabricație se acordă uzinelor cu cele mai bune performanțe. Dacă Marocul va fi mai competitiv decât România, logica spune că acolo trebuie să meargă principalele proiecte, dar eu mă aștept ca ambele uzine să ajungă la același nivel de competitivitate. Dar despre asta vă va spune mai multe Nicolas.

Nicolas Maure - interviu Dacia

Nicolas Maure: Dacă vorbim de competitivitatea uzinei de la Mioveni trebuie să ne referim la două aspecte: evoluția salariilor și productivitatea industrială. Nu includ paritatea leu-euro. Cursul de schimb a fost relativ stabil. În privința evoluției salariilor, le-am tot comunicat. De la finalul lui 2007, până la sfârșitul lui 2013, acestea au crescut cu 170%. În același timp, inflația din România a fost de circa 30%. Asta înseamnă că a fost o adevărată derivă a creșterilor salariale care a dus la un adevărat paradis în jurul uzinei. Unul de care se bucură angajații noștri. Ritmul creșterii salariilor a fost mult prea accelerat. Salariul mediu de la uzina din Mioveni este de două ori mai mare decât salariul mediu la nivel național. În aceeași perioadă creșterea productivității a fost de doar 30%-40%. Astfel, competitivitatea noastră s-a erodat față de alte uzine din grup. Să nu uităm că am investit mai bine de două miliarde de euro pe platforma de la Mioveni, așa încât nici nu se pune problema să abandonăm acest proiect. Însă trebuie să ne îmbunătățim performanțele. Vom face acest lucru apelând și la automatizare. Nivelul salariilor ne permite acum acest lucru (n.n. – în trecut era mai ieftin ca mașinile să fie asamblate manual). Însă această automatizare se va face într-un ritm bine definit și progresiv. Altfel, dacă am automatiza brusc, mii și mii de oameni și-ar pierde locurile de muncă. Ceea ce intenționăm noi este să negociem cu sindicatele în privința acestei automatizări progresive și în cea a creșterii mai moderate a salariilor. Obiectivul meu este acela de a menține uzina din România la același nivel cu cea din Tanger. Trebuie oprit ritmul de erodare al competitivității.

 

Există în acest moment o planificare, un document din care să rezulte câți oameni ar putea fi concediați în urma automatizării uzinei din România?

 

Nicolas Maure: Suntem oarecum familiarizați cu subiectul pentru că, în anii ’90, Renault a robotizat departamentele de caroserie ale uzinelor din Franța și Spania. Chiar dacă în prezent nu există un proiect bine definit în privința automatizării – sper ca salariile să nu crească în același mod ca și până acum – vă pot spune că numărul de posturi vizate este de peste 1000. Însă nu ne dorim asta.

 

Jean-Christophe Kugler: Subliniez și eu că vom rămâne în România, dar trebuie să menținem competitivitatea. Altfel trebuie să facem o automatizare a uzinei. Asta se va întâmpla doar dacă vom fi forțați.

 

Spuneați că automatizarea este o opțiune. Dar condițiile de lucru ale angajaților vi se par cele optime?

 

Nicolas Maure: În privința calității nu există diferențe între lucrul manual sau robotizat în secția de caroserie. La final se aplică aceleași controale de calitate. Am investit mult în îmbunătățirea condițiilor de muncă în ultimii 15 ani. La caroserie mai sunt lucruri de făcut, e drept. E posibil să automatizăm posturile unde ergonomia este o problemă și oamenii muncesc în condiții dificile, dar asta nu are legătură cu competitivitatea.

 

Jean-Christophe Kugler: Secția de caroserie o cunosc bine pentru că mi-am început cariera într-o asemenea arie de lucru. Sunt condiții dificile de lucru, însă noi le-am solicitat chiar angajaților să vină cu idei pentru îmbunătățirea posturilor de lucru.

 

La capitolul competitivitate nu intră și costurile de logistică? Noul master plan al Guvernului în privința transporturilor a scos din calcul autostrada Piteşti – Sibiu și a înlocuit-o cu un drum expres. Cum vă afectează asta?

 

Nicolas Maure: Am calculat cât ne costă pe noi în plus faptul că nu avem o autostradă care să ne ajute să scoatem mașinile produse din țară. E vorba de culoarul Pitești – Sibiu – Arad. E vorba de circa 30 de euro/mașină. Sunt incluse aici atât transporturile de piese aduse la uzină, cât și ducerea mașinii finite peste graniță. Este o sumă importantă. Așteptăm clarificările Guvernului despre caracteristicile drumului expres care va înlocui autostrada Pitești – Sibiu. Chiar și un astfel de drum ne poate ajuta să economisim o parte din acei 30 de euro.

 

Domnule Kugler, aveți în subordine acum atât Dacia, cât și Lada și Datsun. Vom vedea o sinergie mai bună între aceste mărci?

 

Jean-Christophe Kugler: Cu siguranță. Sunt trei mărci cu o dezvoltare importantă la nivel internațional. În Rusia, la Togliati, asamblăm modele cu mărci diferite pe aceeași linie de montaj. Interesul nostru este clar de a avea platforme comune.

 

(Articol publicat în numărul 32 – noimebrie 2014 – al revistei AUTO pro)

 

Articole similare

EXCLUSIVITATE Carlos Tavares pentru AUTOpro: Este posibil ca oficialii companiilor să fie mult mai reticenți în a investi într-un salon auto (I)

Dan Vardie

EVENIMENT Exclusiv AUTOpro – Interviu cu un român de succes: Ionuț Gheorghe, Global Dacia Product marketing Director –Groupe Renault

Dan Vardie

Interviu în exclusivitate Olivier Francois, Episodul 1 – Fiat are în pregătire pentru Europa două modele noi: unul hibrid, unul complet electric

Darius Pana

Leave a Comment