AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Interviuri

EXCLUSIVITATE Andreas Schaaf, Byton: Noi oferim Data Power, nu Horse Power, într-un dispozitiv inteligent, pe roți.

BYTON CCO Andreas Schaaf

Andreas Schaaf, Chief Customer Officer Byton, a oferit AUTOpro, în exclusivitate, detalii despre noul Byton M-Byte, un model electric care promite să redefinească ideea de conectivitate la bordul automobilelor.

D.V: Prima întrebare este legată de produs. Ne poți spune punctele forte la lui M-Byte?

A.S: Sigur, primul ar fi că M-Byte este un automobil electric și totul este construit în jurul acestui concept. Vom oferi mașina cu două pachete de baterii, unul de 72 kWh și 95 kWh. De asemenea, avem o versiune cu tracțiune integrală, dar și una cu tracțiune spate. Aceștia ar fi parametrii de bază, cei de la care plecăm. Mașina are o accelerație foarte competitivă, cu 4,6 secunde până la 100 km/h, în versiunea cu baterie mare și 4WD. Autonomia ajunge la 460 km, în ciclul WLTP pentru pachetul mare de baterii. Interiorul este spațios, podeaua plată, clienții noștri își pot imagina un nivel de spațiu undeva între modelele de clasă compactă și cele de clasă medie. Ca să dau un exemplu, ceva între Audi Q5 și Audi Q7. Desigur, avem și un design deosebit, nu este un SUV standard. Observați liniile de legătură din parte din față și cea din spate, desenează o mașină de care te simți atras imediat.

Ce va trage și mai mult clienții către mașină este întreaga experiență digitală pe care o oferă. Noi îi spunem Byton Stage Display, avem acest uriaș display de 42 inch, care înlocuiește tabloul de bord și display-ul central. Nici un producător nu a mai făcut acest lucru, să înlocuiască întreaga planșă de bord cu un display. Mulți mă întreabă de ce era nevoie de ceva atât de mare, care să redea fișiere video și multe altele, aspecte de care oricum nu te poți bucura în timp ce conduci. Înțeleg sensul acestor întrebări, dar ai atât de multe oportunități la bordul unei mașini de care te poți bucura atunci când o poți face. Nu este vorba numai despre condus. Chiar și așa, uitați-vă la un sistem simplu, cum este cel de navigație. Sunt atât de multe modele la care îl operezi destul de greu și nici afișarea nu este prea atrăgătoare. Interiorul lui Byton oferă o cu totul altă experiență la acest capitol. M-Byte este un mix între o mașină frumoasă, electrică, performantă, care oferă și o experiență digitală revoluționară, pe care nimeni nu a propus-o până acum pe un model de serie.

Cum poziționați brandul Byton și modelul M-Byte în această nouă lume a mașinilor electrice pentru că sunt atât de multe modele care vin de la foarte mulți producători. Avem și referința americană, cu care, inevitabil, mulți vor face comparația.

În situația actuală, în această lume a modelelor electrice și cred că ar trebui să includem aici și unele modele cu motoare cu combustie internă, cei mai mulți producători se concentrează pe elementele standard ale industriei auto. În principal vorbesc despre caracteristicile de condus, dar prea puțin despre șofer și pasageri. Ori ele sunt strâns legate pentru că șoferul este cel care simte aceste caracteristici și performanțele dinamice. Noi am venit cu o mașină cu excelente caracteristici de rulare, performanțe excelente, dar nu concurăm cu alții la capitolul accelerație și nici la impresia pe care o ai când mergi cu peste 200 km/h pe o autostradă germană. M-Byte este limitat la 190 km/h. Când am proiectat mașina a fost această dezbatere, dacă viteza maximă este suficientă. Am spus da, este suficient, pentru că nu viteza este filosofia noastră. Noi ne concentrăm pe experiența digitală, cu drepturi egale pentru toți ocupanții de a se bucura de sistemul de infotainment al mașinii. Și dacă vedeți câți oameni consideră conectivitatea ca un factor cheie în achiziția unei mașini, pentru că oamenii vor să fie tot mai conectați și sunt frustrați de unele limitări existente. De exemplu, dacă vrei să faci o videoconferință în mașină, nu poți. Aici intervenim noi. Ne place să spunem că noi oferim Data Power, nu Horse Power, într-un dispozitiv inteligent, pe roți. Aceasta este definiția care ne permite să acoperim un segment în care astăzi nu mai există nimeni.

Vorbind despre experiența digitală, mulți producători de mașini tradiționale oferă sisteme de navigație build-in, complet inutile, pentru că oamenii se bazează pe aplicațiile telefonului mobil, Waze și Google Maps, pentru navigație. Cum veți transfera această nouă abordare la bordul lui M-Byte? Pentru că nu mai este neapărat nevoia de a ști ruta pe unde mergi, ci de traseul pe care poți evita blocajele din trafic. Cum va fi interacțiunea digitală între smartphone și sistemul lui M-Byte, dacă ar fi să duceți și mai departe conexiunea din telefon și mașină?

Este vorba despre cine furnizează datele, nu trebuie să reinventăm nimic, ci să colaborăm. De exemplu, în China, avem un acord cu Baidu, le folosim hărțile. În Europa avem mai mulți parteneri cu care suntem în discuții, nu am luat încă o decizie, dar în mod sigur va fi un partener de calibru. În ceea ce privește modalitatea de afișare, știm deja că smartphone-ul este foarte complex, poți face cam orice cu el, dar are un display mic și cred că este chiar periculos pentru șoferi să-l folosească pentru navigație, în timp ce conduc. Ideea este să transferi capacitățile unui smartphone pe un display mult mai mare, toți cei care au experimentat acest lucru au spus că este o soluție mult mai bună de a folosi telefonul în mașină.

Deci se vor putea transfera anumite date și aplicații din telefon în sistemul mașinii?

Exact, muzică, Spotify, apeluri, apeluri video pentru conferințe și alte vor putea fi transferate pe display-ul mașinii, unde sunt mai ușor și mai sigur de operat. Încercăm să oferim exact aceeași experiență pe care o ai atunci când folosești telefonul, doar că pe un display mult mai mare, la bordul mașinii. Nu este doar un sistem de mirroring! Vom avea aplicații integrate la bord, pentru o experiență digitală completă, aplicații gestionate de un sistem de operare pentru care vom oferi, constant, update-uri, exact ca la telefon. Noi vrem să oferim clienților experiența M-Byte, care să le permită să nu mai scoată telefonul din buzunar.

Mulți spun că un display atât de mare va distrage atenția șoferului de la drum, ceea ce probabil nu este cazul. Dar cum ați făcut ca șoferul să fie în continuare atent la drum, însă să se și bucure de experiența digitală. Și, evident, nu mă refer la vizionarea unui film, nu e cazul atunci când conduci. Cum veți trata acest aspect: control vocal, prin gesturi sau poate aveți și alte soluții?

Distragerea atenției este un subiect de discuție atunci când oamenii aud de soluțiile noastre. Am făcut o mulțime de teste și am aflat că nivelul distragerii atenției este unul foarte scăzut. Dacă stai la volanul unui M-Byte și privești prin parbriz, nu ai nici o problemă în a te concentra la drum. Atenția este la trafic și la zona de display din spatele volanului, ceea ce ar fi tabloul de bord, așadar este vorba despre mișcarea privirii jos și sus, ca de obicei. Sigur că avem și control vocal avansat, dar și control prin gesturi, plus recunoaștere facială, care permite afișarea a exact ceea ce dorești, fără a interacționa fizic cu display-ul.

Pentru Europa, ați luat în calcul și distribuția în România?

La debutul în Europa ne pregătim pentru prezența pe cele mai mari piețe de mașini electrice, aceasta este prioritatea de început. Sigur, mai târziu am putea să fim reprezentați și în România, nu am luat încă nici o decizie în acest sens.

Citește și:

Articole similare

Exclusivitate: detalii despre interiorul Dacia Spring

Gabi Gogiu

Drive test Dacia Spring

Dan Vardie

Mon Ami, electromobilitate pentru toți

Dan Vardie

Leave a Comment