AUTOpro
AUTO pro Exclusiv

COMMENT: Deocamdată stăm…

APIA

Chiar dacă toți producătorii au declarat că toate fabricile de automobile vor fi închise 2-3 săptămâni, perioada se va prelungi peste ce se poate prevedea acum… Iar costurile implicate sunt de multe mld Euro, dincolo de puterea noastră de imaginație…

Chiar acum mai bine de o săptămână, dl Herbert Diess, Președintele grupului VW, afirma că „toți producătorii au închise fabricile 2-3 săptămâni. Cred că va dura mai mult…” Domnia sa invita la o „cursă” pe termen mai lung care implică și pierderi inimaginabile. Același executiv VW declara în presa germană că această întrerupere a fabricației costă VW 2 mld Euro pe săptămână! Este o sumă pe care noi nici măcar nu ne-o putem imagina! Uitați-vă la câte discuții sunt pentru ajutorul pe care statul român promite să il acorde angajaților care trebuie să plece în somaj tehnic. Veți realiza că dimensiunea financiară despre care la noi se tot discută este insignifiantă cu cifrele de care vorbește dl Diess- adică vreo 8 mld Euro pierdere pe lună!

Ca să fim corecți, tot dl Diess anunța cu ceva timp în urmă că în 2019, profitul grupului VW a trecut de 18 mld Euro. Deci, unii ar spune, că au de unde să plătească, deci să nu se plângă. Imi pare rău, dar nu putem fi de acord cu o asemenea atitudine. Nimeni nu este vinovat de „invazia” COVID 19 și nici plata „invaziei” nu trebuie să o decontăm în acest fel. Trebuie găsite noi echilibre economice dar și dreptate în împărțirea pierderii cauzate de coronavirus. Poate că este cazul să ne amintim că fiecare stat civilizat – inclusiv România- are o rezervă financiară de stat care acum trebuie folosită, nu? Noi avem – oficial- peste 27 mld $ în rezerva BNR dar nimeni nu vrea să vorbească –tocmai acum- despre această rezervă… Așa o fi ordinul pe unitate… Sau… banii au fost demult cheltuiți?

PSA a încercat să deschidă 2 fabrici pentru motoare și cutii de viteze. Sunt 2 fabrici mai mici care ar fi trebuit să demareze cu un nr mai mic de angajați, cu masuri de protecție sporite, etc. Însă sindicatele s-au opus, considerând că este prea devreme și s-ar pune în pericol viețile acelor angajați.

În acest moment, și în SUA fabricile sunt oprite. Practic, producția în industria auto a redemarat doar în China dar la o capacitate redusă. Din păcate însă noi nu avem disciplina chinezilor – și nu o spunem doar noi, o spun toți cei care conduc industria- așa că revenirea la o producție de automobile va mai dura poate luni de zile. Dacă criza va mai dura mult, vor apare probleme uriașe –apropo de costurile menționate de dl Diess, care nu vor putea fi suportate de nimeni, nici măcar de o companie atât de bine poziționată financiar ca VW. Ca să nu vorbim de milioanele de oameni care vor trebui să suporte criza fără salarii! Pentru că la un moment dat, dacă fabricile vor continua să fie închise, nimeni nu va mai plăti șomaj tehnic…

Iar conversia la fabricația de măsti, ventilatoare, biocide, etc este un act social care trebuie salutat la toți producătorii care au făcut-o. Dar este o producție de „război”. După ce va trece nenorocirea, noi credem că vom avea nevoie de mașini, poate chiar mai mult ca înainte. Mulți au început să afirme că mijloacele de transport individuale- cel mult de familie și nu mijloacele de transport în comun sau cele de tip sharing au viitor. Tocmai pentru că evita o eventuală contaminare. Revenirea de astăzi a chinezilor după criza COVID 19 arată exact acest interes general pentru mașini pentru fiecare. Să vedem cum va fi la noi în Europa…

Articole similare

Dacia Bigster – detalii exclusive despre viitorul SUV al mărcii Dacia

Dan Vardie

Cele mai populare mașini din jocurile video

Filip Sîrbu

Drive test Dacia Spring

Dan Vardie

Leave a Comment