AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Stiri

COMMENT Ca de Pandemie: Piața scade dramatic! Dar mașinile electrice cresc spectaculos!

Dan Vardie

Primul trimestru 2020 a reprezentat trecerea de la normalitate la corona criză cu un impact serios dar total opus!

Potrivit ACEA, vânzările de mașini electrice (EV) au crescut cu 57,4 % ajungând să reprezinte 4,3% din total piață – față de 2,5% în aceiași perioadă a lui 2019! În aceiași perioadă, piețele europene au scăzut cu 52,9%, propulsia diesel a scăzut cu 32,6% ajungând la doar 29,9% (33,2% în Q1 2019). Benzina a scăzut cu 32,2%.

Cu un total de 3.054.703 mil de unități vândute, Europa are o piață cu 52,3 % motorizări benzină, 29.9% diesel și 6,8% EV și Plug-in hybrid. Versiunile hibrid au ajuns să reprezinte 9,4% în timp ce propulsiile alternative – cum este GPL și CNG, ethanol E 85 dar și bateria cu hidrogen- au ajuns la 1,6%. Dacă este să adunăm tot ce este verde în Europa, Q1 are nu mai puțin de 17,8% din total! O cifră absolut impresionantă, despre care foarte puțini aveau curajul să vorbească înainte de COVID 19! Care –iată- a continuat „demolarea ” diesel-ului și a dat liber la mașini verzi!

Ca să avem o dimensiune continentală, să spunem că în Q1 s-au înmatriculat 130.297 EV-uri. Cele mai mari piețe sunt Germania (+ 63%) și Franța (+ 145%), ambele cu circa 26.000 de unități, urmate de Norvegia cu 16.347 de unități ( dar în scădere cu 12,4% față de Q1 2019, singura excepție a continentului, dar Norvegia, cea mai „electrificată” țară europeană are de unde…) și de Olanda cu 8700 de unități. Cea mai uimitoare evoluție vine din Italia –cine ar fi creezut- cu 5.399 unități, o creștere de 355%!

Și în România lucrurile stau cam la fel, sigur la o altă dimensiune. În Q1 s-au înregistrat 271 de EV-uri, în creștere cu 27% față de Q1 2019. Benzina și dieselul au o scăzut  (-25,6% benzina vs. – 24,1% diesel). Plug-in hibridele au crescut cu 41% iar hibridele au și ele o creștere de 4,1 %. Cu un total de 5,7% sin piață, autoturismele verzi au ajuns să aibă o cotă remarcabilă de piață. Cu 1,5% cotă de piață, EV + plug in hybrid, a început să reprezinte un segment de luat în seamă.

La începutul acestuian  –înainte de apariția COVID-19 la noi- prognozam aici în AUTOpro că piața de mașini electrice a României în 2020 va ajunge la 2000 – 3000 de unități- evident cu ajutorul progrmelor Rabla Plus și Rabla Clasic. De asemenea, am mai spus că vom avea o creștere spectaculoasă a EV-urilor și singura problemă reală va fi aducerea de suficiente mașini pentru a satisface cererea și nicidecum lipsa de clienți. Iată că pe timp de pandemie, EV-urile au o creștere sănătoasă. Noi ținem prognoza și credem că la sfârșitul acestui an piața „electrică” va în parametrii anuțați, poate mai aproape de 2000 dar va fi acolo!

Tot mai multe modele EV noi vin și la noi pe piață. De exemplu, ultimele apariții Peugeot e-208 și Opel Corsa –e se vând foarte bine, la fel și Hyundai Kona sau Ioniq. Probabil că la vară vor fi livrate și primele VW ID3. Vor urma și altele. Iar avalanșa va continua spectaculos. VW a anunțat că va lansa nu mai puțin de 70 de noi EV-uri până în 2028 iar BMW 25! Chiar și FCA care a fost unul din ultimii pe lista premierelor EV vorbește de 12 modele electrificate în 2021, din care jumătate vor fi EV-uri!

Dacă mai vreți o mică prognoză, credem că apariția lui Dacia Spring în primăvara/ vara 2021 va genera vânzări spectaculoase! Atât de mari încât va sugerăm să fiți foarte atenți când va deschide Dacia înscrierile. Pentru că dacă nu veți fi între primii, probabil că veți primi mașina peste un și mai mult.

Reamintim, Dacia Sping urmează să fie fabricată în China. Renault a luat niște decizii de restructurare a operațiunilor din China dar producția lui Sping nu va fi afectată. Potrivit estimărilor, Spring va avea un preț de plecare de 15-17.000 Euro cea ce înseamnă că după avantajele oferite de progamele Rabla va ajunge la 7.500- 8.500 Euro preț client. La o asemenea poziționare, un SUV EV nou din segmentul B este mai mult decât dezirabil. Și pe care și-l vor putea permite foarte mulți români. Iar rețeaua de stații cu încărcare rapidă va evolua remarcabil până la venirea pe piață a Spring-ului!

PS. O altă informație „utilă”. În Germania, sunt stocuri estimate de 1 mil de mașini noi cu propulsie convențională care nu au mai fost vândute datorită COVID-19…

Articole similare

Director general Dacia: În două săptămâni producția uzinei din Mioveni ajunge la 1.200 de vehicule / zi

Robert Stan

OICA: Industria auto mondială se confruntă cu dificultăţi fără precedent

Robert Stan

PSA cumpără Opel?

Filip Sîrbu

Leave a Comment